Kettő az egyben

2005.08.16. 10:12
Nemcsak segít ha fáj a fejed, de az orrodat is tisztíccsa. Ugyanez rali nyelven: nemcsak segít, hogy külföldieket is jöjjenek, de több látványt nyújt a nézőknek, az EK-ba nevezőknek meg hosszabb versenytávot.

Az a jó végre a hazai rali bajnokságban, hogy nem tudni mi fog történni. Több olyan versenyző van az élmezőnyben is, akik közül bárki nyerhet még úgy is, ha a többiek nem esnek ki. Ez régebben csak a kisebb kategóriákra volt igaz. A most hétvégi, Budapestet is a nevében hordozó, de továbbra is Salgótarján környékén, és - több mint tíz év után újra - a Hungaroringen zajló versenyen ráadásul a külföldiekkel is számolni kellett volna, ha jönnek. De megint - vagy inkább még mindig? - nem jöttek.

Pontosabban volt néhány versenyző akik az Európa Kupába neveztek, ami valójában egy külön verseny volt a versenyben. Az a jó az EK-ban - nekünk -, hogy idecsalogatja a külföldieket - akik valamiért mégse jönnek. Az a rossz az EK-ban - nekünk -, hogy nincs benne WRC, és nem indulnak benne sokan. De legalább van. A teljesen külön kezelt OB mezőnye valahogy megint izgisebbre alakította a versenyét. Itt mennek a WRC-k, meg a többiek akik nem EB pontokért hajtanak. Nekik viszont kicsit rövidebb volt a versenytáv, de azt hiszem így is elég lett, főleg azoknak akik kicsit szívtak a technikával. Nézzük a számokat. EK 17 gyorsasági, OB 10 gyorsasági. Az össztáv közel 500 km, a gyorsaságik hossza összesen közel 150 km.


Péntek délután szokásos, dögunalmas bólyatologató prológ a rakparton. Rossz nyomvonal, nem egyértelmű gumizás, lassú autók. Cserébe rengeteg kíváncsi ember, mozdulni sem lehet. Szombaton már rendes verseny, amit az EK mezőnye egy órával korában kezdett és jó két órával később fejezett be. A Mátrabeli száguldozás után a levezető utolsó két gyors mindkét mezőnyben a Hungaroringen volt.



De eddig el is kellett ám jutni. A bajnoki címvédő Turi Tamáséknak ez nem sikerült, ők még délelőtt kiálltak a Skoda Octavia WRC szervójának meghibásodása miatt. Az első gyorsot még megnyerték, de utána Janika átvette a vezetést tőlük, és Turiék kiállása után már semmi és senki nem nagyon tudta megszorongatni a Peugeot-s párost. A vasárnapi kurta kettő darab gyorsaságit - ismét Hungaroring - már csukott szemmel és hátrakötött kézzel is lenyomhatta volna. Idén másodszor nyert futamot a korábbi sokszoros bajnok.


Turiék kiesésével és Janika egyre növekvő előnyével nem az első hely vált kérdésessé, hanem a mögötte levő helyezések. Benik-Herczig csata alakult ki. Míg az egyik fordos páros rendre a második időket hozta, addig a másiknak csak 3.-4. hely jutott, sőt még egy nyolcadik idő is becsúszott. Aztán az esti ringen fordult a kocka. Az addig gyorsabbnak mutatkozó Herczigéknek nem feküdt a pálya, így mindkétszer csak az ötödik időt tudták felmutatni, Benik viszont a második ringi gyorsot megnyerte. Az összetett második helyét már előző gyors után átvette Herczigéktől, így ezzel a szakasz győzelemmel tovább erősítette ezüstöt pozícióját.

A vasárnapi két gyorsasági első helyet is elosztották egymás közt - Janikának elég volt a negyedik hely is -, de a sorrend már nem változott. Janika-Benik-Herczig lett a verseny OB mezőnyének első három helyezett sorrendje.


Az EK mezőnynek a szombat is hosszabb volt és vasárnap is három kört mentek a ringen, vagyis háromszor két gyorsaságit. A győzelmet végül - erősebb autók híjján - az N4-es Mitsubishivel versenyző Vaclav nyerte, mögötte másodikként a Citroën C2 Super 1600 -as méregzsákot hazánkban először bemutató Rautenbach. Harmadikként a hazai Martin László futott be, szintén N4-es Mitsuval.


Lehetne még bőven mesélni a két verseny eseményeiről, hiszen a két nap alatt több mint 100 versenyzőpáros repesztettet a pályákon. És biztos vagyok benne, hogy külön-külön is órákig tudnák mesélni élményeiket. Nem áll szándékomban bárki kalandját kiemelni, elégedjnük meg most a száraz tényekkel. Részletes eredmények és statisztikák megtalálhatók a TotalCar közreműködésével üzemelő Yokohama Rallylive oldalon.

A képekért köszönet a médiafotó csapatának, a foldiattila.hu-nak, és DuEn-nek.