Jól jött a következő (rábaringi) szakaszon az így létrejött luk a versenyzők között, ahol kigyulladt a 70-es rajtszámot viselő Tárnok-Herr kettős Skoda Feliciája. Így legalább nyugodtan végig tudták nézni, amint porrá ég. Ugyanis a pálya után levő szervizpark ellenére sem volt a helyszínen a tűz eloltására alkalmas tűzoltóautó.
A magyar bajnokság mindent eldönt(het)ő futamát
a szokásosnál is nagyobb felhajtás kísérte. Az augusztusi verseny
legelső sajtótájékoztatójára már márciusban sor került. Itt
megtudtunk egy csomó mindent
Monsieur Bibendumról (a Michelin kabalája), valamint a
Michelin múltjáról, de a közel két órás, ásítozós hangulatú
összejövetel végén csak annyival lettünk okosabbak a verseny
ügyeiről, hogy
Budapesthez aztán semmi köze nem lesz - a nevét kivéve.
Aztán, ahogy teltek-múltak a napok, a
versenyzők megkapták a kiírást, ekkor mindenkiben tudatosult, hogy
a több, mint 1000 km hosszú versenyen alig több, mint 220 kilométer
a gyorsasági, és a már szokásos EB minősítés is maradt a kétszeres
szorzón az évek óta ígérgetett ötszörös helyett. A brutális
távolság, amit
etapon kell autózniuk szerencsétlen versenyzőknek a befizetett
82.500.-ft nevezési díjért még nem minden (persze ezért kaptak
2 db szerviztáblát is). A gyorsasági szakaszok száma szinte egy
kézen megszámlálható, és az egyhangúság megbontása érdekében néhány
szakaszt visszafelé is teljesíteni kell, valamint a rábaringi -
igazi-vérbeli rally - pályát pedig nem kevesebb, mint kilencszer
(bár a haladási vonal nem ugyanaz minden esetben).
A kamion-tesztpálya a többféle típusú aszfaltburkolatával úgy zabálja a versenygumikat, mint kóbor kutya a bácskait, de ez ne zavarjon senkit, hiszen a verseny névadója gumikat forgalmazó cég. Lehet, hogy nem véletlen? A versenyzőket tekintve ismét előállt a szokásos helyzet: egyetlen nagy nevű külföldi versenyző sem érzett leküzdhetetlen vágyat arra, hogy hazánkban is bemutassa tudását.
Talán kevesellték a 2x szorzót a 800 km etapra. A nevezését leadta ugyan Emanuele Dati, aki az olasz bajnokságban tavaly az N csoport nyertese volt, de végül meggondolta meg magát és mégsem jött. Ugyanígy nem jött el a VB menő Armin Schwarz sem, és Manfred Stohl sem a rendezők bármennyire is kérlelték őket. Igaz nekik fizetni kellett volna a szereplésért, és ugye a pénzt lehet másra is költeni.
A magyar pilóták számára viszont nagyon sokat
jelentett a futam. A bajnokságban vezető
Ifj.Tóth-Tóth kettős a győzelmével már markában tudhatja a
bajnoki címet, míg az
Érdi-Varga kettős esetleges első helye és a címvédők kiesése
a Subarus csapat várva-várt év végi pole pozícióját hozhatja.
Ugyanez a helyzet a viharos N csoportban is.
A bajnokság még annyira nyitott, hogy bármi megtörténhet, a
kétszeres pontozás teljesen felboríthatja az állást. A kisebb
kategóriákban ugyenz a helyzet. Egyszóval az egész idei év erre az
egy futamra koncentrálódott, itt lehet megnyerni-vagy elveszíteni
mindent.
A verseny a szokásos Pólus Centeres prológgal
keződött, ahol a leggyorsabb
Érdi-Varga páros mögött a
Dicsa-Csicsey kettős lett pirinyó N-es Peugeot-jukkal. Az
első pénteki gyors mindjárt EB-szintű lebonyolítással várta őket,
ugyanis
a lassítókat nem oda helyezték, ahol az itiner írta, és ahol
pályabejáráskor is voltak. Persze, hiszen most más sportbírók
dolgoztak itt, honnan kellett volna tudniuk, hogy az előző társaság
hova tette őket? A lényeg: a gyorsasági törölve, etapként lehet
rajta átvonulni.
A második szakaszon az F2-ben első helyen álló
Szabó Gergő számára a megütött futómű miatt véget is ért a
futam. A további esélyes a
Faltusz-Békefi és a Bútor-Tóth kettős hatalmas csatába
kezdett a győzelemért.
A bajnoki címre viszont már csak Bútorék esélyesek. Ha a
Citroen Saxo is úgy gondolja, akár meg is nyerhetik.
A továbbhaladók a következő gyorsokon
megtizedelődtek. A szintén bajnokesélyes
Aschenbrenner-Koronczai páros árokjárás és
többszörös fejenátfordulás után könnyes szemekkel nézte a
leamortizálódott Mitsubishiben ragadt bajnoki címet. Ugyanezen
a környéken búcsúztak az
Oroszlán testvérek is. Az ő Micujukból az árokjárás után
elfolyt minden, ami csak el tudott, ezért álltak ki.
A következő kieső
Szeleczky Tamás volt a Ford WRC-vel. Kezdetektől küzdött a
rakoncátlankodó váltóval, majd amikor az akkumulátor is felrobbant,
tudatosult benne, hogy idén sem látja meg a célt. A gumigyilkos
Rábaringen
Benik Balázs Toyota Corolla WRC-je még kivánszorgott a
defektes kerekekkel, de
a beíróban lefulladó motorba már soha többé nem tudtak életet
lehelni, így Balázs az abszolút második helyről búcsúzott,
esélyt adva Érdiéknek, akik azonban látszatra beletörődtek, hogy
nekik idén a második helynél jobb nem jár, így nem is támadták az
egyre fölényesebben vezető Ifj.Tóthékat.
A nyolcadik gyorson elbúcsúzott
Ifj.Angyalfi Károly is, és az ő kiállásával teljesen
megnyugodva folytathatta az N4 kategória győzelme felé hajtását a
Tagai testvérpár. Nekik most már csak nyugodtan célba kell
érni, és jó ideje elsőként őrizhetik meg bajnoki címűket az N
csoportban. Az idegek borzolása azárt kellett még: a 15. gyorson
beestek az árokba, ahonnan csak a nézők segítségével tudtak
kikecmeregni. A művelet közben egy néző könnyebben meg is
sérült, de ezt a versenyzők észre sem vették. A sérülthöz mentőt
kellett hívni, addig leállították a versenyt.
A következő (rábaringi) szakaszon kigyulladt a
Tárnok-Herr kettős Skoda Feliciája, így legalább
nyugodtan végig tudták nézni amint porrá ég. Ugyanis a pálya
után levő szervízpark ellenére sem volt a helyszínen a tűz
eloltására alkalmas tűzoltóautó. Ne feledjük: EB futamon vagyunk. A
következő szakaszon is történt néhány technikai malőr, ami miatt
néha felfüggesztették a verseny folyatatását, de ez az élbolyt már
nem érintette. Ők vasárnap este már indulhattak is vissza Pestre a
célba, az ugyanis a rajttal együtt Budapesten volt.
Statisztika: az induló 74 párosból 41-en érkeztek célba több-kevesebb sikerrel. A bajnokság eldőlt, a hátralevő futamoktól (már egyáltalán ha lesznek) függetlenül az Ifj.Tóth-Tóth kettős megvédte abszolút bajnoki címét, bár ez plusz százezer forintjukba került. Az egyik tankolási zónában rákötötték az autó computerére az adatokat leolvasó laptop-ot, és ezt a szabályok itt nem engedik. Állításuk szerint csak a pontos benzinmennyiséget mérték vele, de a szabály az szabály.
Az N csoport győztesei Tagaiék (abszolút harmadikként) sem örültek sokáig, hiszen a már kiesett Aschnebrenner György megóvta az autójuk üzemanyagellátási rendszerét. Tagaiék trónfosztásához már csak matematikai esélye van Asinak, kétszer kellene nyernie úgy, hogy Tagaiék nulla pontot szereznek. Ezen az esélyen javítana kicsit, ha az óvás helytállna. A kérdéses alkatrészt leplombálták, az ellenőrzésre a technikai bizottságnak 10 napja van. Addig is nincs hivatalos végeredmény. Tehát még tart az EB futam.