Magyaroknak hosszú, külföldinek esélytelen

2002.08.12. 10:34
Eleinte úgy nézett ki, hogy a BMW-t lenyomják a Ladák. Aztán az olasz fószer akklimatizálódott, és rettenetesbe kapcsolva magát az élen végzett.

 
   
   

A magyar bajnokság soron kővetkező futama, a Budapest Rali - a 16. - a hétvégén megint egyszerre zajlott a VB finnországi futamával. Szerencsére ez még nem jelent akkora gondot a versenyzőknek, hiszen egyelőre nulla az esélye, hogy hazai pilóta induljon a VB-n, és legalább ennyi annak is, hogy VB menő jöjjön hazánkba. Bár most kicsit bosszantotta a helyzet a korábbi magyar N csoportos bajnokot, Tagai Tamást, hiszen a múlt hétvégét a finneknél töltötte , és csak az OB futam miatt mondott le a VB futam megtekintésétől.

És megérte neki hazajönni, hiszen az idén is kétszeres szorzóval megerősített EB futamnak számító hazai versenyen, mely ezúttal nem Győr, de még csak nem is Veszprém, hanem Salgótarján és Tatabánya környékén zajlott, az abszolút 5. helyen végzett. De nézzük a kronológiát:

 
   
 

Péntek délután rohantak neki a pesti alsórakparton rendezett prológnak. Ezen a szlalomversenyeket idéző gumikoptatáson a helyszínen megjelent nézőtömeg kissé szardíniás körülmények között konstatálhatta, hogy bizony a magyar fiúknak egyáltalán nincs szégyenkezni valója a néhány külföldi - még bajnokok is jöttek - versenyző előtt, akiket egyáltalán vonzott a 905 km össztávú, 196 km gyorsaságit tartalmazó futam.

Igazi nagyágyúk most nem voltak, akiket érdemes kiemelni, a nemzetközi prioritásnak megfelelően 2-es rajtszámot kapott horvát Loncaric-Puzic páros és N csoportos Mitsubishije. Ők már a rakparton bemutatták felkészületlenségüket, majd mikor a szombati első gyorson a mögöttük rajtoló Benik Balázs utolérte őket, jobbnak látták kiállni, mielőtt a rendezőség vágja hátrébb őket a mezőnyben.

 
   
   

A másik figyelemre méltó autót - pontosabban az ő nevükhöz kettő is fűződik - az olasz TRT csapat szállította. A korábban Skodával nyomuló Szíjj Zsolt ugyanis bérelt tőlük egy Super 1600 kategóriás Fiat Punto-t, és ha már úgyis eljöttek az olasz srácok, gondolták nyomnak egy hegyeset ők is a H csoportos BMW 318is-ükkel. Az álmatag kezdés után ráéreztek, meg is nyerték a H csoportot. Szíjjék pedig az A6 második helyén végeztek, ami egyben az F2 6. helyét jelentette.

Az élmezőnyben végig izgalmasan alakult a helyzet. A prológon Érdi Tiborék Subaruja bizonyult a leggyorsabbnak, de a rendes gyorsokon már egyértelmű volt, hogy az Ifj.Tóth-Tóth kettőst most se nagyon lehet megszorongatni. A Peugeot 206 WRC-vel repesztő Janikáék rögtön az élre álltak, és nem is léptek le onnan többé.

 
   
 

Mögöttük egyedül Turi Tamás tudta csak tartani a lépést Toyota Corolla WRC-jével, de ez is csak azt jelenti, hogy nem került a látómezőn kívüli távolságra, mint a többiek. Ez az állapot egészen az utolsó gyorsig tartott, ekkor ugyanis Turiék defektet kaptak, ami a második helyről a 4.-re vetette őket vissza. Így Janikáék mögött az Érdi-Varga páros lett a második, míg a Ford Focus WRC helyett ismét Corollával versenyző Benik-Somogyi páros a dobogó harmadik fokára állhatott.

 
   
   

Az N csoportban először a kétszeres bajnok Kiss Feri állt az élre, majd szokás szerint Asi-ék vették át ezt a pozíciót. Fefe nem adta olcsón magát és később ismét visszaszerezte. Vezettek is egészen a 11. gyorsig, ahol kissé átalakították a Mitsubishi karosszériáját, olyannyira, hogy Tábori Józsit, a navigátort kórházba kellett szállítani csigolyatöréssel, és nyelvharapással. Állapota nem súlyos, hamarosan haza is térhet. A versenyben azonban így Asiék nyerték az N csoportot.

Az F2-ben nem sok vita volt. Eleinte Markovicsék Ford Escort Maxija okozott fejtörést a verhetetlennek kikiáltott Bútor Robinak, aztán ismét beállt a papírforma, és a Citroën Saxo pilótája állhatott megintcsak a dobogó legmagasabb fokára, sőt ezzel a győzelemmel már az éves bajnokságban is bebiztosította győzelmét a hátralevő két futam eredményétől függetlenül.

 
   
 

Az N2-ben a TotalCar csapatát még az ág is húzta. Az előző két futamon nem volt meg a megfelelő számú induló, így nem értékelték őket. Most végre minden adott volt, hogy pontot is gyűjtsenek, és kissé megszorítsák az ismét távolmaradó, a bajnokságban vezető Bazsóékat.

Balogh Janiék taposták is rendesen a Hondát, vezették is a kategóriát több mint 2 és fél perccel, de a vége előtt két gyorssal felrobbant a diffi és a futamot feladni kényszerültek. Összetettben így nemhogy előrébb léptek volna, de az EB futamra való tekintettel, a magyar pilótáknak osztott másfélszeres pontozás miatt még a második helyről is lecsúsztak a harmadikra. Aggodalomra semmi ok, hiszen annyira nyitott még a pontverseny, hogy az első háromból akárki lehet bajnok. Majd talán a Mecsekben kiderül szeptember végén.

 
  Eközben a VB-n
 
  Előre elárulom a titkot, most sem tört meg a skandinávok egyeduralma a Finn versenyen. Eleinte úgy nézett ki, hogy a VB címvédő Richard Burns lesz az első nem északi pilóta aki győzni tud ezen a versenyen, de aztán a Peugeot 206 WRC nem tolerálta azt a hatalmas orros ugrást ahol megsérült a hűtőrendszer. Szerencsére nem kellett feladni a versenyt, de az első helytől elbúcsúzhatott. A nyomában lihegő csapattársa, Grönholm, azonban már nem bízta a véletlenre a dolgot, és az élre állva meg is nyerte a versenyt. Az összetett pontversenyben így tovább erősítette vezető pozícióját, már csak azért is, mert a második helyen álló, igencsak VB esélyes Colin McRae most sem szerzett pontot. Kivételesen nem borította fel a Focus WRC-t McRash, hanem simán felgyújtotta maga alatt. Sikerült ugyan eloltani az egyik beíróban, de továbbmenni nem tudtak. A második helyre így Burns futott be, igazolva a Peugeot-k fölényét - a 7. helyen végző Lindholm is Peugeot-s -, és rengeteg pontot gyűjtve a csapatnak is. A harmadik Solberg lett, akinek úgy tűnik nem volt hiábavaló a verseny előtti tesztelése. Mindenestre rendesen lepipálta csapattársát, Mäkinent, aki "csak" a hatodik helyre volt most jó, de legalább begurította a célba a Subarut. Előtte végzett a Fordos mundér becsületét védve Sainz (4) és Martin (5.). A Mitsubishi mondhatni teljes kudarcot vallott az új, kiválónak beharangozott WRC-vel, hiszen három versenyzőjük közül csak Paasonen ért célba, ő is csak a 8. helyen, de ez az eredmény egyéniben igencsak kiváló. A Skoda, a Hyundai és a Citroën most nem virított fényesen. Az előbbinél Gardemeister 12. helyezése átlagosnak mondható, míg a Hyundai-os Kankkunen esése már nem annyira. Rendesen lerendezte az Accent WRC-t, de a másik két pilóta, Loix és Schwarz bebotorkált a célba, de pontot csak Loix kapott a 9. helyéért. A 10. helyet Loeb csípte el a Xsara WRC-vel.