Matadorok hajrá!

2001.03.22. 10:02
Az eddigi murvás és havas pályák után itt lépnek színre a legújabb kategória, a Super 1600 autói. A kétkerékhajtású Ford Pumák, Fiat Puntók, Peugeot 206-ok között felbukkan két Citroen Saxo Kit-Car is.
 
   
   

Hétvégén indul a Rally VB 4. futama, a spanyolországi, csak aszfaltos pályákon zajló Rally of Catalonia. Az elmúlt években több meglepetés is történt ezen a versenyen. Elsősorban a kőkemény betontorpedók, az F2-es Kit-Car-ok megjelenése okozott zavart a WRC-k között. Ugyanis a csak elsőkerékhajtású, teljesítményben a WRC-kkel közel azonos, de turbó nélküli motorokkal szerelt autók ezeken az aszfaltos pályákon egyáltalán nem kerültek hátrányba a négykerékhajtásúak között. Olyannyira, hogy az egész mezőnyt elverve abszolút győzelmet is szereztek, ennek oka az autók jelentősen kisebb összsúlyában is keresendő.

 
   
 

A futam csak 10 éve szerepel a világbajnokság naptárában, de látványos, gyors pályáival hamar belopta magát a versenyzők és a nézők szívébe is. A pireneusok hó födte csúcsai közt kanyargó hegyi utak Bon Jovi-t idézik (Slippery When Wet), vagyis ha vizet kapnak, roppantul csúsznak. Barcelona környékén rohangálnak majd az autók, minden nap visszatérve a központba, Lloret de Mare-ba. Nézők százezrei vándorolnak a hegyekbe, hogy a villámgyors pályákon örjönghessenek kedvenceiknek, elsősorban a spanyol származású Carlos Sainz-nak.

 
   
   

Idén a 383 km össz hosszúságú gyorsasági szakaszok, több mint 50%-a teljesen új. Részletes itinerre van szükségük a versenyzőknek, ugyanis a kanyarok nagy része az aszfalt burkolat mellett bőven levágható. Ez a művelet kedvez ugyan a kanyarsebbességnek, viszont a gumikat könnyen kivághatja az aszfalt széle. Az aszfaltra való visszatérés stabilizálása érdekében a Ford és a Mitsubishi is új lengéscsillapítókat alkalmaz. Az autók szélesebbek, alacsonyabbak, a rugózásuk keményebb, mint bármely más pályákon.

 
   
 

Az eddigi murvás és havas pályák után itt lépnek színre a legújabb kategória, a Super 1600 autói. A kétkerékhajtású Ford Pumák, Fiat Puntók, Peugeot 206-ok között felbukkan két Citroen Saxo Kit-Car is. Ezek az új szabályok szerint készült autók ismét okozhatnak fejtörést a nagyoknak.

 
   
   

A futam másik kuriózuma a Citroen csapat belépése a gyártók a versenyébe, az eddig ismeretlen, teljesen új fejlesztésű Xsara WRC-vel. Az F2-ben már bizonyított Philippe Bugalski és Jesus Puras hivatottak a csapat részére pontot szerezni. A teszteken a Citroen rendkívül jól szerepelt, így nemcsak a nézők várják izgatottan a fellépést, hanem az ellenfelek is.

 
   
 

A Peugeot csapat naptárában piros betűsek az aszfalt versenyek, hiszen rendkívül jól szerepelt ezeken a pályákon a 306 Maxi, és a 206 WRC is. A 206 WRC második generációs változatát a korzika rallyn szándékoznak bemutatni. Most egyelőre még az első verzióval indulhat az aszfaltmenő és többszörös futamgyőztes Panizzi, valamint Auriol is szeretne már jó eredménnyel zárni. Ők hozhatnak további pontokat a csapatnak. Az aszfalton nem túl magabiztos Grönholm csak az egyéni versenybe szólhat bele.

 
   
   

A Fordnál is a megszokott McRae-Grist, és Sainz-Moya párosok indulnak a gyári színekben. Sainz idén remekül szerepelt, mindvégig az első hely közelében, egyenletes teljesítményt nyújtva autózott, neki is érik már egy győzelem. McRae az ellenpéldája a Fordnak. Hol az autó hibája miatt, hol a saját stílusa (Mcrash) miatt nem rúgott labdába a mezőnyben. Úgy látszott kilábal végre az évek óta tartó balszerencséből, de az eddigiek alapján még nem ért véget a pontnélküli korszak. Itt Spanyolországban Sainz és McRae is már kétszer győzőtt, és a csapat harmadik pilótája, Delecour is betárazott már egy győzelmet, az esélyeket tekintve ismét a Ford áll a lista élén, de majd meglátjuk...

 
   
 

A pontversenyt vezető Mitsubishi csapat egyes számú pilótája, Makinen, az eddigiekben mindig az első négy között végzett itt. A tesztek alapján bizakodva néz a verseny elé, de azt mondja, nehéz lesz újra győznie, mert sok a jó autó a mezőnyben. A csapat másik pilótája, Loix is szereti ezt a futamot, és mindent megtesz a pontszerző hely elérése érdekében.

 
   
   

A Subarusok némi pihenő, nyaralás, városnézés után a Pirelli gumik tesztjére utaztak. Juha Kankkunen, mint vendég pilóta segítségével próbálták ki, mit tudnak a gumik nagy sebességnél. A catalunya rallyn Burns és Solberg képviseli a kékeket, Martin indul a harmadik WRC-vel, egyénileg. A csapat vezetői bíznak az ifjú titánokban, és ők is bíznak a jó szereplésben, hiszen a teszteken, irányíthatóságból jelesre vizsgázott az új autó. Bár Solbergnek nincs tapasztalata az aszfaltos versenyeken, fogadott tanára, Kankkunen átsegíti a nehezebb pontokon. Burns viszont második otthonának tekinti a spanyol futamot, így ha az autó is úgy akarja, az elsők között lesz.

 
   
 

A Hyundai Piero Liatti és A.McRae kezébe adta a pontjai sorsát. Az aszfalt szakértő, Liatti tesztelte a portugál futamon bemutatott Accent WRC2-t, száraz és vizes aszfalton is. Állítása szerint sokkal jobb lett az új autó a réginél, és a beállítások finomításával ez tovább fokozható.

 
   
   

A Portugáliában csúnyán leszerepelt Skoda, Schwarz-ot és Thiry-t nevezte a gyártók pontversenyébe. Némi átalakítást végeztek a motoron, és bizakodva tekintenek a futam elé. Erre van is okuk, hiszen tavaly is jól szerepeltek itt. És Armin Schwarz is beírta magát a Skoda történelemkönyvébe, mikor gyorsaságit nyert ezen a futamon.