Mindenki örülhet

2004.11.02. 10:19
Negyvenedik alkalommal sorakozott fel a rali vb mezőnye a spanyolországi futamra, amit az egyszerűség kedvéért Katalán Ralinak hívnak. És bár a rajt a csütörtöki prológon volt, a verseny tulajdonképpen már az előző, korzikai futamon elkezdődött.
csik.jpg

Valamivel több mint 1720 kilométeres össztáv - amiből alig 384 lett gyorsasági - várta a komplett vb mezőnyt. Tehát a junior WRC-seket is, nekik ez volt a szezonzáró futam. A nagyoknak lesz még egy november közepén Ausztráliában, de ugye tudjuk, hogy náluk is eldőlt már a bajnoki cím kérdése.

A tavalyi dobogó Panizzi, Loeb, Martin sorrendben alakult, így nem csoda, de azért mégis meglepetés, hogy pénteken - az első nap - Panizzi eddig nem túl eredményes Mitsubishije nagyon ott volt az élmezőnyben. Sőt, még valahogy Grönholmnak is összejöttek a dolgok, így a szokásos Ford-Citroën párharc csak később tudott kialakulni. Duval és Martin együttesen szorongatták a már világbajnok Loeböt. Aztán Duval eltörte Focus WRC-jének bal első felfüggesztését, így Martin maradt Loeb egyetlen riválisa.

Loeb számára örömautózásnak is beillett a verseny, mivel a világbajnoki pontok számolása nélkül teljesen felszabadultan autózhatott. Az egyetlen szálka a szemében a két fordos srác volt. Az első nap végén, az élen ugyan, de mindössze két másodperces előnnyel Martin előtt gurulhatott be a Parc Fermébe. És mivel a Citroën csapat is bezsebelte a saját világbajnoki címét, így már nyugodtabban szemlélték, ahogy a második autójukban Sainz - aki bejelentette pályafutásának befejezését - a saját futamának számító verseny (Sainz spanyol) megnyerésére törekedett. Természetesen azt a matador is tudta, hogy normál körülmények között nem tudja legyőzni sem Loeböt, sem Martint, így számára csak a dobogó maradhat.

Korzikán - a szezon első aszfaltos versenyén - a Fordok nagyon keményen domináltak, és ugyanerre számítottak most is, mind a csapatvezetés, mind a versenyzők. Az első gyorsot Duval nyerte, így ő állt az élre. Loeb hét tizeddel mögötte, őt pedig Martin követte alig egy másodperces hátrányból. Duval alatt a második gyorson rakoncátlankodott az autó, és így csak a nyolcadik helyet virította. A következő két gyorson azonban le is dolgozta a hátrányát, és a negyediktől ismét az élre állt.

Tehát csak valahol itt, a harmadik-negyedik gyorsnál kezdődődött a Ford-Citroën házi verseny. Az ötödik gyorson Loeb ismét bemutatta tudását, megnyerte a gyorsot és az élre lépett. A nagy erőlködésben Duval az utolsó gyorson eltalált egy sziklát az autójával, ekkor tört el a felfüggesztése. És ekkor került Martin két másodperces hátrányával a második helyre Loeb mögé.

És ahogy korábban is említettem, Grönholmnak is mentek a dolgok. A harmadik helyen fejezte be a napot, nem is akárhogy. Szinte gond nélkül, az elvárásoknak megfelelően zajlott a napja a Peugeot 307 WRC-ben. Egyedül a gumiválasztással lehetett volna kicsit körültekintőbb. Harminc másodperccel a puttonyában a harmadik helyen állva minden reménye meg volt végre egy jó befejezésre. Loix a másik 307-tel már nem volt ennyire vidám. Elektronikai probléma miatt már az első nap feladta a versenyt.

És akkor nézzük a Subarut. Az eddigiekből kiderülhetett, hogy sem a dobogó közelében, sem kimagaslóan nem álltak. Solberg izzadságos munkával, erőlködve próbálta magát az élmezőnybe préselni, de egyértelműen látszott, hogy az Impreza WRC aszfalton nem rúg labdába a Citroën és a Ford mellett. Minden igyekezete ellenére az ötödik helyig jutott, több mint egy perc hátránnyal Loeb mögött. A másik subarus, Hirvonen pedig további egy percnyire a nyolcadik helyen végzett.

Panizzit már említettem. Egyszerűen észvesztő volt, amit az első két gyorson művel. Tavaly még Peugeot-val győzött itt, sőt, emlékszünk, hogy két éve akkora előnye volt, hogy a verseny vége felé még egy pörgés bemutató is belefért az egyik kanyarban összegyűlt tömegnek. Most előny nem volt csak a meglepetés, hogy a Mitsubishivel harmadik időt tudott menni. Aztán nála is befigyelt egy rossz gumiválasztás, és visszacsúszott a tizenharmadik helyre. A másik két mitsubishis, Sola és Galli a hetedik és a kilencedik helyekre értek be az első nap végén.

A Skoda továbbra is a Fabiák versenyképességeinek fejlesztésével bíbelődik. Gardemeister a tizedik, Schwarz a tizenkettedik helyet érték él estére, de ne gondoljuk, hogy nem volt eseménydús a napjuk. Minden másodpercért ugyanúgy megküzdöttek, mint az élmezőny_ csak talán kicsit lassabban.

Szombaton aztán fordult a kocka. Mit fordult? Teljesen az oldalára dőlt abban a pillanatban mikor a második gyorson Loeb autója alatt eltört az olajteknő és Loeb kiesett (ugyanez történt Mexikóban, az egyetlen versenyen, ahol idén Loeb kiesett). Martin ellenfél nélkül maradt az élen. Továbbra is a saját villámgyors tempóját autózva az élen fejezte be a második napot. Előnye negyven másodpercesre hízott a második helyen befutó Grönholmmal szemben az utolsó 100 kilométerre, ami a harmadik napon várt rájuk.

És a peugeot-s fiúnak is sok reménye lehetett a jó eredményre, mivel a második napon is műszaki gond nélkül autózhatott. Rég látott már ilyet a francia csapat. Az igazsághoz azért az is hozzátartozik, hogy bár műszaki probléma nem abajgatta Grönholmot, elég nyomasztó volt mögötte Sainz, aki folyamatos támadásával nem hagyta megpihenni őt. Estére alig 11 másodpercnyi előnnyel tudott előtte célba érni. Grönholm egyébként több gyorsot is megnyert ezen a napon, végre.

A maradék Xsara WRC-vel Sainz nem nyugodott bele a harmadik helybe. Vagy a hazai pálya hangulata, vagy a kapuzárási pánik (utolsó előtti vb futama ez), vagy mindkettő ültetett bolhát a hátsójába. A szombati utolsó gyorson az abszolút első időt villantotta. Nem vitás, hogy a harmadik napra maradt a mindent eldöntő küzdelem.

A Subaru gyári csapatának nem mentek a dolgai. Az hagyján, hogy Solberg minduntalan lecsúszott az élmezőnytől, de még a nem gyári versenyző Sarazzin is megelőzte őt. Ez azért érdekes, mivel ő is Imprezával versenyez. Ez a fiatal francia versenyző már többször bizonyított, és most a negyedik helyről - Solberg az ötödik - osztogatta névjegyét a körülötte levőknek. És sajnos azt is el kell mondani, hogy a különbség nem a tehetségben keresendő, hanem Sarazzin gumijaiban. Ő ugyanis Michelin-t használ, míg a gyári csapat Pirelliket.

Solberg terve az volt, hogy itt minél kisebb hátrányba kerül, hogy a szezonzáró murvás futamon majd jól odacsapva a többieknek a második helyet meg tudja szerezni, ha már bajnoki címét nem tudta megvédeni. Ez azonban úgy tűnt, nem lesz annyira könnyű, mint tervezte. És még Hirvonen is csak bóklászik a pályákon négy perces hátránnyal valahol a kilencedik hely környékén.

A tegnapi tündöklés után Panizzi számára kínlódás várt. Az egész napot végig szívta a Mitsubishivel, a lelket egyedül a pénteki harmadik idő emléke tartotta benne. Össze-vissza állítgatták alatta az autót, végül a tizenkettedik helyet szerezte meg. Sola és Galli némileg nyugodtabban autózgatott, rájuk a hatodik és a hetedik hely várt. Kicsit jobban álltak a Skodák. Nekik most jutott a jóból is egy kicsi. Schwarz nyomott egy harmadik időt a nyolcadik gyorson, a tizenkettediken pedig Gardemeister egy ötödiket. Ez persze még nem jelent semmit, ahogy Panizzi pénteki tündöklése sem. Talán csak annyit, hogy mindkét autóban rejlenek lehetőségek.

Vasárnap aztán eldőlt a dolog. Nem borzolom tovább az idegeket: Martin győzött, bár azt hiszem ez nem is volt kérdéses. Az inkább, hogy mit tud kezdeni Grönholm Sainzzal, vagy fordítva. Grönholm a finn verseny óta nem járt a dobogó közelében. Vagy vezetői, vagy műszaki hiba miatt minden versenyen kiesett. Most azonban nem csak eljutott a célig, de a második helyre állhatott föl.

Szóval Sainz számára nem jött össze az ezüstérem, de a bronz is fényesen csillog a hazai pályán, és szép búcsú a rajongóktól is. Főleg ha azt nézzük, hogy ez volt a 97. dobogós helyezése pályafutása során, idén a nyolcadik. Respect for Carlos.

A Subarut már elmondtam. Nem köszörülöm rajtuk tovább a nyelvem. Sarazzin a negyedik lett, Solberg az ötödik, Hirvonent hagyjuk. A vb pontversenyben így Martin három ponttal áll Solberg mögött. És még hátra van egy murvás futam, ahol ezek szerint Solberg nem lazíthat majd egy pillanatra sem.

A Mitsubishi és a Skoda is 100%-osan teljesített. A japán csapat három autót hozott a versenyre, és mindhárom célba is ért. Panizzi pedig minden elvárást felülmúlt az első nap, így önbizalomban sokat erősödve csomagolhattak össze, és készülhetnek a jövő évre. A cseheknek szintén jutott néhány remek idő, és mivel nekik ez volt az idei utolsó fellépés, ők is reményekkel telve vághatnak bele a téli felkészülésbe.

A szezonzáró futam Ausztráliában lesz november közepén. A VB második helyéért kemény csata várható.