Padlógáz világszerte

2005.05.17. 09:50
Megint egyszerre volt hazai és nemzetközi raliesemény. Meg pünkösd is. A hétvége ralis megmozdulásainak rövid kivonata: ez a hosszú hétvége simán felejthető.

Nem is tudom már mikor volt utoljára, hogy nem Loeb és a Citroën nevével kezdődött rali-vb-beszámoló. És ahogy elnézem, ez is azzal kezdődik. De hát mit tegyünk, ha egyszer olyanok lettek, mint a Forma-1-ben Schumacher. Bár amit az idei Ferrari virít... Igen, előbb-utóbb mindig jön egy gyorsabb autó vagy versenyző. De egyelőre a rali-vb-re még nem jött, így Loeb és a Citroën utolérhetetlen.


Az idei - tizenhat versenyből álló - szezon hatodik futamáról van szó egyébként, amit a hétvégén Cipruson nyomattak. A pályákról minden évben ugyanazt szajkózzuk: minősíthetetlenül rossz, nem hogy köves, de kimondottan sziklás burkolatúak, így sokkal inkább túlélőverseny ez, mint rali. Sziklák, szárazság, por mindenhol és mindig. 1064 kilométerből alig 327 a gyorsasági, de mégis több mint elég. Autó legyen a talpán, amelyik kibírja.

Nézzük először, melyek nem bírták ki. A bajnokság élmezőnyébe számító - konkrétan a második és a negyedik helyen álló - Solberg és Grönholm már az első napon elbúcsúztak. Grönholm Peugeot 307 WRC-jében még a futam előtti teszten megállt a motor, így ő el sem indult. Sőt, még büntit is kapnak, hiszen motort cseréltek, és ez ebben a helyzetben nem megengedett. A Következő futamon 10 másodperces hátrányból indulhat majd.



Az első gyorsaságin Solberg még a legjobb időt autózta, de aztán Loeb mindent besöpört. A hatodikon pedig Solberg alatt megállt az Impreza, ő is búcsúzott. A nap végére - természetesen az élen állva - Loeb már több mint két perces előnyt halmozott fel, a meglepetésember, Manfred Stohl előtt. Az osztrák bajnok, szintén Xsara WRC-vel nyomja az ipart jelenleg, és ez az eredmény élete eddigi legjobbja, a mindössze 19 nagyautót számláló mezőnyben.

Solberg autója

A Subaru-csapat pénteken késő éjjelig Petter Solberg autóját vizsgálta, majd arra az elhatározásra jutottak, hogy nem folytatják a versenyt. Abban az esetben egyébként is minden kimaradt gyorsért 5 perces büntetést kapnának. Biztos van értelme a SuperRally szabályzatnak, csak kevesen értik, hogy mi.

David Lapworth, a csapat vezetője így nyilatkozott: "Természetesen csalódottak vagyunk, Petter nem tudja folytatni a versenyt, de az autó sérülése sokkal komolyabb, mint amilyennek látszott. A negyedik gyorson a légszűrű szinte teljesen eltömődött homokkal és kavicsokkal. Petter ilyen állapotban hajtott tovább, és minden megtett kilométer egy-egy szöget vert a motor koporsójába. A hatodik szakasz rajtjánál aztán jött a gond. Ilyen körülmények között jobbnak láttuk feladni a versenyt, és inkább a görög futamra figyelünk, ahol a szabályok szerint ugyanezt a motort kell majd használnunk."

Szombaton sem sokat változott a helyzetük, Loebék az összes gyorsot megnyerték. Stohl már csak poroszkált, de előnye kitartott, így estére még mindig a második helyen állt. Nap közben Duval balesete okozott némi felfordulást. Xsarája lecsúszott az útról és fának csapódott. Ez még nem is volt komoly sérülés, viszont miközben a fiatal pilóta megpróbálta beindítani a motort lángok csaptak fel a motortérből. Mostanában valamiért, ha a vb-n kigyullad egy autó, az általában le is ég. Talán nincs náluk tűzoltó anyag, csak az üres palackokat viszik magukkal habisztiből, ezzel is súlyt takarítva meg. Nem tudom, mindenestre most is így volt. Duval maszatolt valamit a kézi palackkal, de aztán mégiscsak porig égett az autó.



Emiatt persze leállították a futamot, aztán még a nézők is beáradtak a pályára, így az a furcsa dolog állt elő, hogy Loeb és a mögötte indulók átlag időt kaptak, és még jó húsz perces csúszás is bekerült az időtervbe. A harmadik helyre a kisebbik Solberg fiú betonozta be magát. Bár Markko Martin a Peugeot-jával Loeb közeli időket nyomott (a szombati elsőn alig 3 tizeddel volt lassabb), nem tudta lelépni Henning Solberget, így a negyedik helyen fejezte be a szombatot.



Vasárnap aztán az utolsó előtti gyorsot megnyerve sikerült megelőznie a kis Solberget. A majdnem 17 másodperces előny pedig elég volt az utolsó 9,49 km-re is, így Martin lett a harmadik. Mivelhogy Loeb és Stohl helye már eldőlt. Solbergnek így a negyedik hellyel kellett beérnie. A többiekről is beszélnék szívesen, de minek? Már Stohl is négy percet kapott Loebtől a három nap alatt, a hátrébb levők pedig még többet ugye. Biztos nekik is nagyon küzdelmes bolt a hétvégéjük, de az eredményük - Stohlé is - ilyen mezőnyben nem nagy dicsőség. Bár erre senki nem fog emlékezni később, csak arra, hogy Gardemeister az ötödik lett, Kresta a hatodik, Rovanpera a hetedik, és így tovább.

Na majd június elején Törökországban meglátjuk, hogyan alakul a ralis Ferrari sors.

A pontverseny állása

1. Loeb 45
2. P.Solberg 34
3. Martin 34
4. Gardemeister 28
5. Grönholm 26
6. Rovanpera 13
7. Stohl 11
8. H.Solberg 9
9. Kresta 8
10. Panizzi 7
11. Duval 5
12. Carlsson 4
13. Warmbold 4
14. Galli 3
15. Atkinson 2
16. Pykalisto 1