Sainz kiesett, Szalay megint küzd

2007.01.16. 10:53
A homokvihar elült, de fogynak a Touaregek.

Hiába varázsolták újjá a szünnapon Szalay Balázs Antaráját, a pihenőnap után nem várt kalandokba keveredtek. Vasárnap nagyon közel álltak ahhoz, hogy a Dakar-rali egyik legnehezebb (ha nem a legnehezebb) szakaszán az idei legjobb részeredményét érje el. A páros a második ellenőrző ponton a 19. helyen haladt át, a harmadikon a 21. pozícióban, utána azonban csak az látszott a műholdas követőrendszeren, hogy száz kilométerrel a cél előtt állnak. Állnak, állnak, állnak...

Senki sem tudta elképzelni, hogy mi történhetett, már mindenki nagyobb műszaki hibára gondolt. Ám amikor a fiúk késő este elérték a tábort, kiderült, hogy nem műszaki hiba történt, hanem malőr: száguldás közben kinyílt az Opel Antara csomagtartója, és kiestek belőle a pótkerekek. A páros azonban ezt nem vette észre. Szalay azt mondja, hallotta, hogy az autó hátuljánál zörög valami, meg is kérte Bunkoczit, nézze meg mi az, ő pedig csak azt látta, hogy lazán záródik a hátsó ajtó, úgyhogy becsapta. Eszébe sem jutott, hogy belenézzen a versenygép hátuljába.

Így történt, hogy amikor Szalayék 100 kilométerrel a szakasz vége előtt bal hátsó defektet kaptak, nem volt mit feltenni a lyukas abroncs helyére. Egy óra negyven percet ácsorogtak a pálya szélén, mire megérkezett a csapat versenykamionja, és adott nekik pótkereket. Így az összetettben is jócskán visszaestek (a szakaszon a 48. pozícióban értek célba), és természetesen ez azt is jelentette, hogy sötétben kellett teljesíteni a szakasz hátralévő száz kilométerét.

A fentiekből kikövetkeztethető, hogy a Szalay Dakar Team kamionos egységének viszont nagyon jól ment: Darázsi Zsolt, Szalai Norbert és Laklóth Aladár a nagyon jónak számító 20. helyen vitte célba az MAN-t és az összetettben továbbra is tartja a 18. helyét. Túlzás lenne azt állítani, hogy a fiúknak tetszett a szakasz: Darázsi egyenesen autógyilkosnak nevezte, és azt mondta, végig arra figyelt, hogy csak a kamionnak nehogy valami baja legyen...

Aztán a hétfő se ment simán. A pálya negyvenedik kilométerénél ráhajtottak egy hatalmas sziklára, aminek az lett a következménye, hogy mindkét hátsó kereke defektes lett. Feltették a pótkerekeket, a defekteseket pedig azonmód otthagyták a sivatagban, mivel mindkét felni eltörött. Ettől kezdve Balázs nagyon óvatos volt, még a kisebb kavicsokat is kikerülte, nehogy baja legyen az autónak. Több mint 430 kilométert ugyanis meglehetősen kockázatos pótkerék nélkül teljesíteni. A nagy óvatoskodásban egyszer elakadt az autó a homokban, de szerencsére a lapátokat nem kellett elővenni, Szalay kitolatott, és amikor újra megpróbálta, már át tudott hajtani a kritikus szakaszon. Igazából az utolsó ötven kilométert tudtuk volna megnyomni, de nem sokkal korábban megláttam Dési János motorját a pálya szélén, és azt hittem, valami baja lett, úgyhogy ettől kezdve már egyáltalán nem tudtam a vezetésre koncentrálni - mondta Szalay. A magyar motorosnak szerencsére nem lett baja, csak a lengővilla törött el a motorjában, de így sajnos fel kellett adnia a versenyt.

A másik még versenyben levő magyar csapat napjai sem gondtalanok, mégis a Palik Racing Team párosának sikerült feljebb kapaszkodnia az összetettben. Palikék tíz pozíciót javítottak a mezőnyt alaposan megrostáló utolsó két mért - maratoni - szakaszon, s mivel a Nissan is egyben van, érthető, ha a pilóta elégedetten értékelte a történteket. Bevallom őszintén, megpróbáltam kímélni az autót, spóroltam a technikával, ezért én is meglepődtem egy kicsit, hogy az eredményem viszont ennek ellenére jó lett - mondta Palik. Örülünk, hogy sikerült feljebb kapaszkodnunk, de számolgatni továbbra sem akarunk. A szenegáli főváros, valamint a Rózsaszín-tó partján felállított cél még nagyon messze van. Dolgozunk tovább, és megpróbálunk minél gyorsabbak lenni. Szeretném újra kiemelni Darázsi Gabi teljesítményét, megint fantasztikusan navigált.

Az élmezőny sorrendje is kissé átalakult a pihenőnap utáni szakaszokon. Eltűntek a nagyon esélyesnek tartott VW Touaregek. A Dakar félidejéig a Volkswagen a hétből öt szakaszgyőzelmet szerzett, a Race Touareg pedig verseny első napjától kezdve az élen állt. Hétfőn aztán az autósoknál összetettben vezető dél-afrikai Giniel de Villiers a százhuszonkilencedik kilométerig jutott el, amikor kigyulladt az autója. Az eddigi második Stephan Peterhansel átvette a vezetést, hét és fél perc az előnye az egykori sízővel, Luc Aplhand-nal szemben. Eközben Carlos Sainz autója is megállt. Így a két Mitsubishi után a hétfő nap szakaszgyőzelmét arató Shclesser buggyja áll a harmadik helyen.

A 9. szakasz végeredménye:

Motor:
1. Vinters (KTM) 6 h 8 p 51 mp
2. Despres (KTM) +7 p 31 mp
3. Coma (KTM) +7 p 53 mp
... 11. Kartinak (KTM) +35 p 35 mp
... 26. Kátai (KTM) +1h 10 p 46 mp
... 51. Gyenes (KTM) +1h 57 p 5 mp

Autó:
1. Schlesser - Debron (Schlesser-Ford-Raid) 5 h 32 p 3 mp
2. Alphand - Picard (Mitsubishi) +13 mp
3. Peterhansel - Cottret (Mitsubishi) +4 p 14 mp
... 29. Palik - Darázsi (Nissan) +1 h 51 p 44 mp
... 40. Zapletal - Janacek (Mitsubishi) +2 h 18 p 50 mp
... 48. Szalay - Bunkoczi (Opel) +2 h 37 p 52 mp

Kamion:
1. Van Ginkel - Tijsterman - De Rooy (Ginaf) 6 h 47 p 47 mp
2. Stacey - Gotlib - Der Kinderen (MAN) +12 p 28 mp
3. Loprais - Gilar (Tatra) +13 p 20 mp
... 16. Darázsi - Laklóth - Szalai (MAN) +2 h 15 p 50 mp
... 24. Szaller - Pócsik - Fasko (MAN) +2 h 57 21 p
... 27. Szobi - Éder - Jobbágy (MAN) +3 h 18 p 20 mp


AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA:

Motor:
1. Coma (KTM) 33 h 41 p 31 mp
2. Despres (KTM) +54 p 36 mp
3. Casteu (KTM) +1 h 11 p 15 mp
... 10. Kartinak (KTM) +3 h 39 p 18 mp (10 perc büntetés)
... 22. Kátai (KTM) +7 h 51 p 28 mp (5 perc büntetés)
... 54. Gyenes (KTM) +13 h 32 p 12 mp (3 perc büntetés)

Autó:
1. Peterhansel - Cottret (Mitsubishi) 33 h 43 p 23 mp
2. Alphand - Picard (Mitsubishi) +7 p 50 mp
3. Schlesser - Debron (Schlesser-Ford-Raid) +1 h 25 p 32 mp
... 26. Palik - Darázsi (Nissan) +12 h 11 p 51 mp
... 40. Szalay - Bunkoczi (Opel) +15 h 41 p 24 mp
... 55. Zapletal - Janacek (Mitsubishi) +24 h 24 p 40 mp (1 óra büntetés)

Kamion:
1. Stacey - Gotlib - Der Kinderen (MAN) 38 h 36 p 1 mp
2. Mardeev - Belyaev - Nikolaev (Kamaz) +3 h 7 p 11 mp
3. Van Ginkel - Tijsterman - De Rooy (Ginaf) +4 h 18 p 54 mp
... 17. Darázsi - Laklóth - Szalai (MAN) +15 h 13 p 24 mp
... 21. Szobi - Éder - Jobbágy (MAN) +17 h 42 p 57 mp
... 25. Szaller - Pócsik - Fasko (MAN) +20 h 44 p 2 mp