Új szelek, új izgalmak

2004.04.05. 10:54

Vasárnap nemcsak folytatódott a harc az első helyért, hanem a Juniorok is elszabadultak. Míg az első osztályban Turiék simán megnyerték az összes gyorsaságit, addig a túrából Juniorba lépett Ifj.Érdi elgörbítette a Mazda hátulját rögtön az első gyorson.

csik.jpg

Végre elkezdődött a hazai rali szezon is. A téli mendemondák alapján úgy nézett ki, hogy vegyes év elé néznek a rajongók. A bajnoki címvédő háza táján autócseréről szóló hír kapott szárnyra, ami egyelőre nem valósult meg, így nyugodtan tárolhatjuk továbbra is a "mendemondák" fiókban. Aztán meg kiderült, hogy a hatszoros bajnok, Ifj.Tóth János és több éve társa, Tóth Imre már látni sem bírják egymást, ezért különválnak. Ráadásul Janikának még a pénze sem elegendő a versenyzéshez, ezért ő idén a pálya széléről fog nézelődni. Ez egyelőre igaznak tűnik, mivel a hétvégi egri futamon nem indult.

Aztán ott vannak az új feltörekvők. A Botka Team két autóval is támadni kíván, a ralikrosszos Rabócsiék is benéznek a raliba, és visszatér Turán Frici is - olvashattuk a nevezési listán. A kisebb autóknál Bútoréknak C2-es Citroёnt ígértek - egyelőre ez a hír is marad a fiókban - Holczer Daninak Super1600-os Puntót hozott a nyuszi, ahogy Kern Nándi is Stilóra cserélte a Seicentót. A H csoport bajnoka (és a H9-é is), Pethő pedig nagyüzemben versenyez idén. A bajnokautót bérbe adja (a Szokolai testvéreknek, akik Ladával már bizonyítottak), magának pedig vadi újat épít. Mindenkitől elnézést kérek, akit most nem említettem, de - szerencsére - sosem érne véget, ha minden újdonságot megpróbálnék felsorolni.

Egyet azonban még muszáj, ez azonban nem annyira a versenyzőkkel kapcsolatos, hanem inkább a versenyek rendezésével. A lényeg, hogy az eddig másodosztálynak nevezett utánpótlásmezőnyt teljesen megszüntették. Helyette Junior Bajnokságnak nevezett dolog van, ahol kicsit enyhébbek a szabályok, mint a korábbi kiscsoportosoknál. A lényeg az FIA költségcsökkentő gondolatmenetének átültetése a hazai viszonyokra. Akár lejárt homologizációjú autók a hagyományos A és N csoportban, valamint épített versenyautók, ahol lényeg az átalakítási engedélyes, érvényes műszaki vizsga (F csoport) képezi a mezőnyt.

Beledobták egy gépbe az FIA előírásokat (homológ cuccok, meg minden) meg a hazai, konyhapénzből versenyzési lehetőségeket, aztán - szokás szerint - hozzáadtak még egy kicsit a tűzhez közel állók egyéni érdekeiből és ami kijött, azt elnevezték Szabályzatnak. Kicsit hiányos, kicsit átgondolatlan, de a miénk. Ezek szerint kell versenyeznünk. Azért mondom ezt így többes szám első személyben, mert az első osztályban induló Dornai-Bunkóczi-Mitsubishi trió mellett a Junior bajnokságban is lesz két versenyzőpáros, akik az újonnan alakult TotalCar.hu Rally Team színeiben fognak részt venni a 2004-es idényben. Ez utóbbi két páros egyelőre még nem indult a hétvégi versenyen. Dornaiék viszont igen, nem is akárhogy, de ezt majd később...

Szóval Junioréknak két napra csökkentették a teljes, versennyel kapcsolatos időtartamot. Szombaton pályabejárás, vasárnap verseny. Ebben egyedül az a gond, hogy szombaton az első osztály már versenyez, mikor nekik itinert kellene írniuk a gyorsaságikra, amik ugyan - szerencsére, vagy véletlenül - nem azok, amiken épp a WRC-k száguldanak, de mindenestre elég közel vannak, így a gyorsról-gyorsra császkáló rajongók okozta közlekedési dugók miatt kicsit bonyolultabb a dolog. Arról nem is beszélve, hogy a 70 körüli versenyző eddig szépen eloszlott a meghatározott több napos pályabejárási intervallumban, most viszont mindenki egyszerre kénytelen ott lenni. A másik probléma, hogy a verseny közben az FIA szabályok szerint csak egyetlen lehetőséget kaptak a szervizelésre. Hat gyorsasági - egy szerviz. Kicsit furcsa, hogy az autók és a felszerelés tekintetében jóval engedékenyebb a Szabályzat, mint az FIA előírások, a szervizelési kérdésben viszont nem. Reméljük a hétvégi tapasztalatok alapján ez (is) változni fog.

Ennyi előzmény után nézzük, mi történt a hétvégén Egerben, ami szintén újnak számít a versenynaptárban. Nem sokkal a futam előtt kiderült, hogy néhány versenyző nem akkor járt a verseny útvonalán, amikor lehetett volna, ezért a tevékenységüket tiltott pályabejárásnak minősítették, és büntetést kaptak. Ez Asinak, a meglehetősen kérdéses ralis személyiségnek okozta a legnagyobb gondot, mivel a tavalyi szabálytalanságaiért kapott felfüggesztett büntetése még érvényben volt, ezért a rajtengedélyét vonták meg, míg a többiek pénzbüntetést kaptak. Aztán kiderült, hogy a Tagai testvérek autójára komoly vevő jelentkezett, ezért inkább nem indulnak el vele, Szabó Gergő Octavia WRC-je pedig a Janikától elbúcsúzó szponzor színeit kapta meg. Ezeket már csak az tudta übereleni, hogy kiderült, Turi Tamás csapata is rajthoz tud állni, ráadásul szintén egy ?koda Octavia WRC-vel, Vizinék Toyota WRC-je mellett. Ennyi WRC azt hiszem még nem is volt a hazai mezőnyben (ahogy ennyi VFTS sem).

Szombaton 6 gyorsasági várt rájuk, 3 verseny közbeni szervizzel. Már az első gyorsasági után látszott, hogy nem lesz könnyű dolga a címvédőnek, mivel Turiék rettenetesen taposták a ?kodát. Izgalmas harc alakult ki, mindketten 3-3 gyorsot nyertek. Ahol Benikék nyertek, ott Turiék lettek a másodikak, és fordítva. Így a többiek szépen leszakadoztak. A meglehetően defektveszélyes utakon ráadásul szépen fogyatkozott a mezőny.

 
  Első napon
 
  Benik: Elsőként a poros utakon, sok csúszkálással, elmászott féktávokkal.
Turi: Hosszú idő után újra versenyautóban, ami ráadásul tök idegen.
Szabó Gergő: Rossz a motor. Gyorsonként eszik egy liter olajat. ALS sincs.
Bútor: A hosszú egyenesek nem kedveznek, az autó eléri a leszabályozási végsebességét. (174 km/h)
Kiss Feri: Új autó, rossz hangosítással. Az igazi vakrepülés
Vizin: Igazi élvezetes autózás. Új élmények, tudatos törekvés a gyorsulásra
Szajky: Elgörbült ülésből nehéz a koncentrálás. A többiek közben nagyon elmentek.

A nap végére Benikék előnye 6 másodpernyi volt Turiékkal szemben. A harmadik helyen Szabó Gergő viszont már másfél percnyire volt, mögötte Kiss Feri, majd Vizin következett. Bútorék szokás szerint az abszolútban is előkelő helyen, és az A6 élén. Az N csoportot Spitzmüller vezeti, az A8-at Trencsényiék. A TotalCar.hu Rally Team versenyzői az A8 harmadik helyén, több mint egy perces hátránnyal térnek nyugovóra. A H csoportból is rengetegen estek ki. Nem emiatt áll az élen Matics, mögötte további négy VFTS.

Vasárnap nemcsak folytatódott a harc az első helyért, hanem a Juniorok is elszabadultak. Míg az első osztályban Turiék simán megnyerték az összes gyorsaságit, és a 10.-en átvették a vezetést, majd ezt megtartva megnyerték a versenyt, addig a túrából Juniorba lépett Ifj.Érdi elgörbítette a Mazda hátulját rögtön az első gyorson, de tovább tudott menni, és így nyerte meg a versenyt. Bár az ő versenyük csonkára sikeredett, mert balesetek miatt két gyorsaságit is töröltek a programjukból, így négy értékelhető szakasz után, összesen alig 20 percnyi versenyzéssel ért véget az első futam.

 
  Második napon
 
  Benik: A harmadikon beestek. Kimásztak, de az előny tovaszállt.
Turi: Hiba nélkül, pontosan.
Szabó Gergő: Nem túl jó gumiválasztás. Mármint az idő szempontjából, a nézőknek tetszett a sok keresztbe csúszás.
Bútor: Minden rendben, szokás szerint. Az előny is nagy, szokás szerint.
Kiss Feri: Elromlott a hajtás. Szabó már elérhetetlen. Lényeg minél többet menni az autóval, és persze a negyedik hely sem lenne rossz.
Spitzmüller: Tetemes előny. A készülődő esőben kihívás a csúszkálás.
Dornai: A hátrány már alig 6 másodperc. Még akármi is lehet.

A nap második része tovább borzolta a kedélyeket. Turiék ugye repesztettek eszméletlen, de Benikék fekete-fehér Focus WRC-je mindvégig ott volt a nyakukon. Viszont a címvédő az árokjárás után inkább a biztos második helyért járó pontokat választotta a támadás helyett. Így 15 másodperces hátránnyal a második helyen fejezte be a versenyt. Szabó Gergő motorja kitartott, tetemes olajfogyasztással, folyamatos szervizeléssel, és imádkozással bevitte őket a harmadik helyre. Kiss Feriék viszont nem voltak szerencsések, a hajtás végképp felmondta a szolgálatot, így ők kiestek. A negyedik helyre Vizinék futottak be.

Mögöttük Angyalfi, Bútor, Spitzmüller volt az abszolút sorrend. Bútorék tehát ismét megnyerték az A6-ot, ahogy Spitziék az N4-et. A Dornai-Bunkóczi páros elől eltűnt az a néhány másodperc is, így az A8 kategória élén fejezték be a versenyt. A H csoportban sok borsot törtek a túrából érkezett ifjú titánok Matics orra alá, de végül győzött a megszámlálhatatlan Ladás versenykilométer. Az első osztály a befektetett anyagi, fizikai, és szellemi energiáiért kapott másfél órányi gyorsaságához közel sincs arányban a Juniorok némileg ugyan kisebb ráfordításáért kapott 20 perce. Reméljük, ez az arány is javulni fog a jövőben.

Mindent egybevetve azt kell mondani, hogy valami megmozdult, elindult végre a nagy magyar rali háza táján. Felfrissült a mezőny a sok új versenyzővel, akik végre nem rutin nélkül csak bevásárolták magukat, hanem a túrában szerzett tapasztalatokkal jöttek. Ez igaz a Junior bajnokságra is, ahol az érdekes autók is üde színfoltot hoztak. Bizonyára kiforrnak majd a részletek a szabályozás körül is, és az első osztályban is orvoslódnak az új autók gyermekbetegségei. Biztos vagyok benne, hogy az idei szezon teljesen más lesz, mint az előző években. Mindenképpen izgalmasabbnak, és kiszámíthatatlanabbnak ígérkezik. Május elején, - Junior nélkül - Miskolcon meglátjuk igazam van-e.