A határokat ne lépjék túl

2001.07.26. 10:56
Felhívom Érdi Tibort, hogy a pénteki megbeszélés értelmében ma hánykor találkozhatunk. Megbeszéljük, hogy fél tízkor telefonál, mert előtte tárgyal. Éppen csak elkészülök, cseng a telefon. Tibor hív és közli, hogy a kilenc órás megbeszéléséről partnere késik, de lesz ami lesz fél 12-kor találkozzunk félúton, mondjuk a Flóriánnál.
 
   
   

Ahogy ráfordultam a Vörösvári útra, egyből megláttam a gyönyörű színekben pompázó Subarut. Egy közeli áruház légkondicionált kávézójába menekülünk a hőség elől. Sportember lévén Tibor friss narancslevet rendel, majd félve megkérdezte: - Ugye nem sok kérdés van? Megnyugtattam, hogy hamar továbbroboghat.

-Az idei szezonra teljesült a vágyad, egy Subaru Impreza WRC-vel állhattál a rajthoz. Elégedett vagy az autóval, beváltotta a hozzá fűzött reményeidet?
- A mi autónk ( '98-as fejlesztés ), és egy 2000-es fejlesztésű autó között óriási a különbség. Tehát nem vagyok elégedett, sőt kifejezetten elégedetlen vagyok. Ha Schumachernek a két évvel ezelőtti Ferrarival kéne mennie, nem ő lenne a bajnokesélyes.

 
   
 

- Sportberkekben gyakori téma az ifj. Tóth / Tóth párossal folytatott harcod, amiben már-már állandósulni látszik a kb. 50-60 mp.-es versenyenkénti különbség. Kíváncsiak vagyunk a legelfogathatóbb véleményre, a Te véleményedre, vajon ez minek tudható be?
- Ez technikai sport, és ez az időkülönbség a technikai különbségek eredménye. Erről azt hiszem kár is többet mondani.
- Hogyan készülsz a következő / Nemzetközi - Michelin - Budapest / rallyra?
- Köszönöm szépen nem vagyok ideges, idestova 25 éve készülök, azt hiszem ez az életfelfogásom.

 
   
   

- A verseny előtti napokat mivel töltöd, odafigyelsz az étrendre, a megfelelő pihenésre?
- Nem fordítok túl nagy figyelmet a táplálkozásra, csupán arra figyelek, hogy amit eszem azt a versenyen energiaként tudjam hasznosítani. Úgy gondolom, hogy jó értelemben vett idegi alapon készülök.
- Van valamilyen kabalád, babonád a versenyzést illetően?
- Semmi.
- A családod támogatja a pályafutásodat, és ha igen, miben segít, hogy a felkészülésedet megkönnyítse?
- Mindenben, egyszerűen nem bontható részfeladatokra, teljes egészében részesei a versenyzésnek, egyszóval ők is a rallynak élnek.

 
   
 

- Az autóversenyzésen kívül még mivel foglalkozol?
- A család egzisztenciáját Zuglóban a Kalocsa Panzió biztosítja, ezen kívül Újpalotán egy gumiszervízt üzemeltetek.
- A szabadidődet mivel töltöd a legszívesebben?
- Ebben az évben a fiam is csatasorba állt, ez nagyon sok időmet, energiámat leköti, másra nem is igen jut időm.
- A rally hányadik helyet foglalja el az életedben?
- A másodikat, hiszen számomra legfontosabb a családom, ha választanom kellene, nem haboznék.

 
   
   

- Általában mi nézők csak száguldozni látunk Téged. Hogyan közlekedsz a hétköznapokon?
- Az átlagnál gyorsabban, de biztonságosabban. Sokan megelőznek, de szerintem az a közutakon már sok.
- Mint már említetted, a fiad, ifj. Érdi Tibor is autóversenyzésre adta a fejét. Hogyan éled meg, hogy ő is ezt a köztudottan nem veszélytelen sportágat választotta?
- Bár ettől ideges vagyok, mégis azt vallom, hogy biztonságosabb egy-egy rallyverseny, mint a sztrádán nyári szezonban leutazni Siófokra.
- Ellátod őt technikai tanácsokkal, és miként segíted a versenyekre való felkészülését?

 
   
 

- Szellemileg segítek neki, viszont a kivitelezés pillanatában csak saját magára, versenyzőtársára, és a jól felkészített autóra támaszkodhat. Bár még csak tanulja a rallyt, de nagyon megbízhatóan követi a tanácsaimat.
- Az idei futamokat összegezve, mi volt a legkellemetlenebb, és a legkellemesebb élményed?
- A legkellemetlenebb élmény az utolsó versenyen ért ebben az évben. A rendezés színvonala kritikán aluli volt, a pályák minősége, rövidsége minden minősítésen alul maradt. A legkellemesebb, hogy rallyzhatok, mely a támogatóimnak köszönhető.

 
   
   

- Kiknek szeretnél köszönetet mondani?
- Az életnek, hogy immár 25 éve versenyezhetek, a navigátoromnak Varga Istvánnak, akivel már 10 éve együtt megyünk, valamint támogatóimnak és a családomnak.
- Mit üzensz az olvasóknak az utcai közlekedést illetően?
- Csak annyit üzenek, hogy az emberek a magukban kialakított határokat soha ne lépjék túl, akkor nem lesz baj.


Röpke 20 perc alatt átrágtuk magunkat a kérdéseken, majd miután megvívtunk a számlakiegyenlítést illetően, riportalanyom bekapcsolta telefonját és elindultunk autóink felé. A kocsi mellé érkezve még vagy öt percig vártam, mire megköszönhettem a beszélgetést, mivel Tibor telefonja a közel félórás kényszerpihenőt folyamatos csörgéssel bosszulta meg.

 
  Érdi Tibor
 
  1976 ralisport kezdet Skodában, navigátorként
1978-1982 II. osztályú versenyző a Budapesti Volánnál
1982-1986 4 év "családi" szünet
1986 II. osztály Kalmár Gyula navigátorral Ladával. Eredmény: II. osztály abszolút győztese
1987 I. osztály, Lada-mezőny 3-4. helyezések
1988 finnországi és Semperit rallye élmények hatására megszületik a Mazda elhatározás
1989 Mazda 323 4WD 1.6i N csoport 1. helyezés
1990 Mazda 323 4WD 1.6i N csoport 5. helyezés
1991 Mazda 323 G-TX 1.8i N csoport 3. helyezés
1992 Mazda 323 G-TX 1.8i N csoport 2. helyezés
1993 Új navigátor: Varga István, Mazda 323 G-TR N csoport 2. helyezés
1994-1995 Mazda GT-R N csoport 1. helyezés
1996 Átlépés az A csoportba, az autó marad a 323 G-TR, abszolút 3. helyezés
1997 Mazda GT-R A csoport, abszolút 3. helyezés
1998 Szakítás a Mazdával, az új típus Toyota Celica GT-4, abszolút 2. helyezés
1999 Toyota Celica GT-4, abszolút 3. helyezés
2000 Újabb típusváltás: Subaru Impreza A csoport, abszolút 2. helyezés
2001 Annyi második hely után, a bajnoki cím elnyerésének reményéban újabb autócsere: Subaru Impreza WRC!