Symphonia Rally: szívhatsz...

2001.03.29. 10:03
Az első néhány autó - persze bivalyerős négykerékhajtásúak - után olyan mély nyom alakul ki, amiben sem kormányozni, sem gyorsítani, vagy éppen lassítani nem lehet. Siránkozásnak nincs helye, ez a feladat, ezt kell teljesíteni. Mondhatnánk, hogy a pálya mindenkinek ugyanaz, ez azonban nem lenne igaz.

Számoltuk már a napokat visszafelé, mint öreg katona a centin, de végül is csak eljött a nagy nap, vagy inkább a nagy napok. Tavaly ősszel kezdődött a dolog, mármint a várakozás, hiszen a rally évad végével, a szurkolóknak megkezdődik a rally évadra való várakozás. A versenyzők ugyanígy vannak ezzel, csak náluk a rally évadra való felkészülésnek hívják.

 
   
 

Egyik álláspont sem kellemesebb a másiknál, mert míg a szurkolók elvonási tünetekkel keringenek, addig a versenyzők lótnak-futnak, hogy az egész évi költségvetésez szükséges hátteret bebiztosítsák e pár hónap alatt. Mert ha beindul az idény, az egymást követő versenyekre való felkészülés mellett biztosan nem marad idő erre.

 
   
   

Ezek miatt általában nem is szokott teljes lenni az első futamon rajthoz állók névsora. Van, aki nem készült el az új autóval, van, akinek a pénztárcája még nem elég vastag, és van, aki egyszerűen nem kívánja tönkretenni az autóját ezeken a hírhedt, autógyilkos pályákon. Ilyen például Faltusz Péter, akinek a főszponzor ingatagsága is csak az idegeit borzolja, és belátja, hogy az autója nem igazán ezekre a pályákra készült, tönkretenni meg vétek. "A verseny rendezők szíve joga, hogy olyan pályákat jelöljenek ki, amilyeneket akarnak, nekem pedig szívem-jogom azon a versenyen elindulni, amelyiken akarok."-mondja.

 
   
 

Van is némi igazság a szavaiban. Mondhatni a legnépszerűbb, mindig is az évadnyitónak számító salgótarjáni verseny megszűnése óta (ki tudja miért szakadt meg a 25 éves sorozat?), Esztergom környéke jelenti a kezdet kezdetét a rallysoknak. Ez még nem is lenne baj, csak hát az időpont, meg az itteni pályák_Ráadásul a verseny főrendezőjét Köhler Zoltánt már egyszerűen csak Rainman-nek hívják a szakmában, mert amikor ő rendez versenyt, tutti, hogy eső lesz.

 
   
   

És ez az eső bizony nem kedvez a szűk, kanyargós, murvás pályáknak. A hab a tortán, hogy idén a Kisbér rally-ról ismert hántai katlan is szerepet kap az Esztergom Rally gyorsaságijaként. Ha valakinek még nem lenne tiszta a kép, akkor gondolja el, hogyan nézhet ki majd 175 autó (ugyanis ennyi nevezés érkezett), amint egymást utolérve lökdösődik a térdig érő sárban, ahová még egy jó ízlésű traktoros sem merne bemenni, hónaljig érő gumicsizma nélkül.

 
   
 

Siránkozásnak nincs helye, ez a feladat, ezt kell teljesíteni. Lehetne mondani, hogy "a pálya mindenkinek ugyanaz", ez azonban nem igaz. Mert az első néhány autó - persze bivalyerős négykerékhajtásúak - után olyan mély nyom alakul ki, amiben sem kormányozni, sem gyorsítani, vagy éppen lassítani nem lehet. A torlódásban résztvevők majd átlagolt időt kapnak, ami borítja a helyezéseket. De előfordulhat a legrosszabb is, a rendezők a körülmények miatt törlik a szakaszt. Ez az, ami senkinek sem jó.

 
   
   

Az első osztályra kereken 10 gyorsasági vár, csupa sárdagasztó. A szombati napon teljesítik kétszer a hántai katlant, kétszer az ászári, és egyszer a strázsahegyi pályát. Ezen a napon lesz még egy szakasz, de ez a nézők elől elzárt területen zajlik majd. Strázsahegyre a másodosztály után kerülnek, az eredeti időterv alapján délután öt óra körül. A szokásos néhány órás csúszás - ami a rally-ban elő szokott fordulni (tegyük hozzá, csak hazánkban, és csak egyes versenyeken)- miatt, elképzelhető, hogy gyönyörű lámpaszetteket csodálhatunk majd meg az autókon, amint dagonyáznak a sárban, és 1 km/h-s sebességgel éppen megfőzik a motorokat.

 
   
 

A másodosztály számára viszont aszfaltos pályákat jelöltek ki, egyedül a strázsahegy kivétel, ahol levezetésként szaladnak majd egyet szombaton délután fél három körül. Előtte viszont tisztességes feladatokkal kell szembenézniük. A nem éppen sétakocsikázásra alkalmas, villámgyors lábatlani, és tardosbányai gyorsaságikat kell teljesíteniük, mindkettőt háromszor. A tardosbányait, oly sok év után végre újra az eredeti irányban, Tardos felől rajtolva. Ezek a szakaszok már a jól ismert Esztergom Rally-s pályák.

 
   
   

Télvíz idején, mint mindig megindulnak a találgatások, hogy ki mivel megy majd, megy-e egyáltalán. Most kinevethetjük a jólértesülteket, akik csak a rémhíreket terjesztették, és saját szemünkkel láthatjuk az új felállást.




 
   
  tavaly még Corollával

Tótéknál (Ifj Tóth János-Tóth Imre) kisebb változások következtek be. A tavalyi bajnokautó, a Peugeot 206 WRC megkapta a 2000 évi gyári fejlesztésű elektronikát, nagy fékeket hátra, és a váltó is újabb tipusú, de még nem a kormányról kapcsolható. A csapatban év közepén lesz nagyobb változás, mert a dohánytörvény miatt, a fő támogatójuk a Symphonia nem tud tovább a csapat mögé állni.


 
   
    A WRX

Érdi Tibor és Varga István számára végre eljött az áhított pillanat, mikor végre Subaru WRC-vel szállhatnak harcba az első helyért. Mert a céljuk bizony ez. És úgy néz ki idén lesz erre a legnagyobb esélyük.
Ebbe azonban beleszólhat, az egy év kihagyás után újra visszatérő Kiss Ferenc is. Miután sikerült megegyezni az előző csapatvezetőivel (ebben nagy szerepet játszott nagyjából másfélmillió forint is), új csapatnál, új navigátorral, Tábori Józseffel, egyelőre bérelt Toyota Celica GT4-al kezdi az évet. Később szeretne Corolla WRC-re váltani.

 
   
 

A másik szenzáció Turi Tamás nevéhez fűződik. Az egyik legtehetségesebb magyar pilóta ugyanis nem indul a hazai bajnokságban. Egy egyéniséggel kevesebb száguldozik idén a pályákon. A tervek alapján csak magas szorzós EB futamokon láthatjuk őt a Toyota Corolla WRC volánjánál. Reméljük sikeres lesz kirándulása a mélyvízbe.

 
   
    Hideg a Celicával

A tavalyi N csoport bajnok Tagai testvérpár, marad az N csoportban, de teljesen új autót építenek, már a szuper N szabályoknak megfelelően. Céljuk az újabb bajnoki cím, de ehhez lesz még néhány szava Hideg Krisztiánnak is, aki újra ringbe száll az N-es bajnoki címért.

 
   
  a tavalyi vas

Az F2-ben is borult a bili. A tavalyi mezőny mondhatni legszebb, legerősebb, legjobb, és egyben legpechesebb autójával, a Ford Maxi-val, abszolút esélyesnek számító Bútor Róbert, idén nem próbálkozik újra ezzel az autóval a bajnoki címre törni. Kicsit hátrébb lépett, de ez valójában előrelépést jelent. A Citroen Hungária támogatását élvezve, belehelyezkedhet egy teljesen gyári Saxo Kit-Car-ba. Ezzel az autóval tavaly Bugalski ment. Az előrelépést az autóhoz járó profi szerelő csapat és alkatrész bázis jelenti. Így Robinak csak a vezetés öröme marad, az eddigi menedzselési gondok lekerülnek a válláról.