624 km össztáv, 207 km gyorsasági, 89 nevező, 44 célbaérkező, 15 gyorsasági, 5 külföldi, 4 sérült, 3 kórházban, 2-szeres szorzó.
A hétvégén már megint volt egy rali verseny, ami ráadásul nemcsak
kétszeres szorzojú EB futamnak számított, de a magyar bajnokságban
is másfélszer annyi pontot adtak az ügyeseknek, mint egyébként
szoktak. Az össztáv 624 kilcsi volt, ami két nap alatt egyáltalán
nem mondható kevésnek még hazai viszonylatban sem, mivel nálunk a
rendezők szeretik körbevezetni a versenyzőket az ország
látványosságai körül. Ez most sem volt másként - mindössze a
látványosságok hiányoztak -, mivel a gyorsaságik teljes hossza nem
tette ki az össztáv egyharmadát sem.
A verseny előtti legnagyobb figyelem - már akié persze - Benik
Balázsék felé irányult, mivel az előző futamon bekövetkezett
hatalmas bukásuk után egyáltalán nem volt biztos, hogy a pilóta
100%-osan felépül. Szinte csak az utolsó pillanatban derült ki,
hogy mégis rajthoz tudnak állni, bár nem azzal a versenyautóval
amivel eddig. A 2002-es Focus WRC - ami összetört - ugyan
talpraállítható, de nem érkezett meg hozzá az összes alkatrész,
ezért egy korábbi fejlesztésű Focussal vágnak neki a 15 darab
gyorsaságinak, melynek közel egynegyede aszfalt, a többi murva.
Pénteken aztán aki csak élt és mozgott a környéken, mind nagyon
várta a délutánt, ugyanis a rendezőség ínyencséggel várta az összes
résztvevőt, és rajongót. Ez pedig az éjszakázás volt. A verseny 17
órakor kezdődött, és éjfél körülre várták az utolsó autót a napi
célban. Rég volt ilyen látványosságban része valamirevaló
lokálpatrióta rali fannak, mivel itthon ritkán látni az izzó
féktárcsákat, és a gyönyörű lámpaszetteket rendes, üzemszerű
használatban.
Aschenbrenner valószinűleg egész nap macskákkal szemezett -
vigyázz, képzavar jön -, ezért még díszkivilágításra sem volt
szüksége ahhoz, hogy A8-as Mitsubishijével leverje a mezőnyt az
első gyorson. Persze ekkor még világos volt, ezért is meglepetés,
hogy egyedül Ifj. Tóth Jánosék tudták vele tartani a lépést, hiszen
a harmadik helyre érkező Benikék már több mint 4 másodpercet kaptak
Asitól. Ez az első szakasz egyébként szintén rendhagyó körülmények
között zajlott. Dunaújváros közepén - ne felejtsük Fehérvár raliról
van szó -, a forgalom elöl lezárt utcákon lehetett padkázgatni a
több milliós értékű versenyautókkal, ráadásul 12 kilométeren
keresztül. A nézőnek biztos jó, hogy nem marad le semmiről, amíg
kisétál sörért a hűtőhöz, de a versenyzőkről sem kéne
megfeledkezni, hiszen végül is őértük van a futam. Nem csak
defektek játszottak be, hanem borulások is, sőt több versenyautó
egymásnak ütközött.
A második szakaszon aztán helyre állt a papírforma. Janika tarolt
a 206 WRC-vel - ezzel az összetettben is fellépett az élre -, a
második helyet Szabó Gergő csípte el a méretes Skoda Octaviával,
ami szintén WRC, és most is csak lapjával tud közlekedni, mint
Miskolcon. A harmadikon már valószínűleg a szürkület segített Ifj.
Angyalfi Subarujának, mert szinte szárnyaltak a pályán. Le is
hagytak mindenkit. Ahogy Bútorék is hozták a szokásos formájukat, a
Saxo Kit-Car simán befért az első 10-be, a saját kategóriáiban
pedig természetesen az első volt. Az N3-ban Krózsérék vezettek a
Honda Civic-kel - mondhatni, szokás szerint -, míg hátrébb a kisebb
köbcentiseknél Hostyánszky repesztett a leggyorsabban, a teljesen
más sportágból ismerős Rózsa Norberttel az oldalán. A H csopotban
VFTS-ek álltak
az élen is, meg hátrébb is, az ő házi versenyükbe megint csak nem
tudott beleszólni Varga "Cigány", mivel már az első szakaszon
kiesett a zöld BMW-vel - és erre is mondhatjuk, hogy szokás
szerint, sajnos.
A következő gyorsasági utólagos, globális szemlélés során némi
déja vu érzéssel záródott. Amire sok éve nem volt példa, a
Salgón
megtörtént: műszaki hiba miatt kiesett Ifj.Tóth János. Most pedig
olyan történt, amire szintén évek óta nem volt példa: az autó
sérülésével járó árokbahajtás miatt esett ki. Valószínűleg a kevés
sötétben versenyzési rutin miatt elszámította magát egy kanyarban,
és berombolt a szabálytalanul ácsorgó nézők közé. Ilyenkor ismét
előkerül a kérdés, hogy ha már ennyire ritkán van, akkor jó-e az
éjszakai futam, a nézők biztonságos helyen tartásáról nem is
beszélve, hiszen abba már többeknek is beletört a bicskájuk.
Négy sérültet számoltak össze, ebből hármat szállított el mentő,
kettő pedig nem is találkozott az autóval, ők a menekülés közben
jártak pórul. A sérülések senkinél sem túl komolyak, kézsérülés,
lábsérülés - bár, ezt műteni is kellett -, és agyrázkódás esetei
forogtak fenn. Janikáék bal első kereke viszont nem forgott már
többet, ezért ők ki is álltak. A többieknek meg etap lett a
szakasz. A közel egy órás csúszásban Asi nyerte az utolsó szakaszt,
és mivel Janika kiesésével visszakerült az élre, ez csak tovább
erősítette a pozícióját. Az erősítés terén Szabóék sem
panaszkodhattak, szépen zárkóztak fel. Benikék valószínűleg a
murvás futóműbeállítások miatt szívtak egész nap. A Focusokon
állítólag nem túl egyszerű lecserélni a másik talajtípusra az egész
hóbelevancot - igaz, máshol nem is szokás vegyes talajú pályákon
bonyolítani versenyt -, és mivel szombaton csak murva lesz, inkább
ezzel a beállítással nyomták az aszfalton is.
És ez a szombat volt mindenki rémálma. Az autógyilkos pályák szinte
mindenki vállára mázsás súlyként nyomták a "minél gyorsabban, de
azért az autót kímélve kompromisszum" terhét. Asi például ez
utóbbit látta fontosabbnak, így az első helytől rögtön el is
köszönhetett. Az Octavia remekül bírta a tempót, és Szabó sem
spórolt a gázpedállal. Átvette a vezetést, miközben a magára talát
Benikkel - ja kérem, ha odavaló a futómű - vívott egyre nagyobb
csatát. Eközben az N csoportban Oroszlánék fölényesen vezettek az
Evo 7-es Micuval, ahogy Bútor is tartotta helyét. A H csoportos
Pethő Ladáján megsérült az olajteknő, ezért kissé visszavettek a
tempóból, ami az első helyük elvesztését jelentette.
Közben fogyott a mezőny, mint háromnapos ünnep előtt kenyér a
közértből. Aztán a 0-pont nevű gyorsasági célfotocella utáni
ugratóján - és az azt követő gödrös szakaszon - Szabó Árpi
Peugeot-ja elszállt, és a hempergőzés során kidobósra tört. Ezt a
részt a versenyzők már a pályabejárás során kifogásolták sőt,
információink szerint a versenyzői összekötő és az RSB vezetője is
javasolta a cél feljebb vitelét, de a VIP-lelátó miatt nem
módosítottak. A Peugeot mögött érkező autókat a nézők állították le
- nehogy a roncsba, és a benne rekedt versenyzőkbe rohanjon - mert
sportbíró erre nem volt képes, mert nem is volt ott. Szerencsére
azonban nem történt sérülés, és ez már csak azért is szerencse,
mert a mentő 20 perc alatt ért a helyszínre!! Horror! A mentő nem
késlekedett, hanem a gyors elejéről jött, mivel az esemény
közelében nem volt másik. Annak ellenére, hogy ez volt az egyik
központi csomópont, többezer néző, VIP-lelátó, szervizpark és
tankolózóna, ahol még tűzoltónak is kellett volna lennie, de az sem
volt. A többi versenyző természetesen átlagolt időt kapott, ahogy
ez már megszokott. Így szép lassan, és egyre jobban csökkenő
létszámmal érkezett a mezőny az utolsó két szakaszhoz, amik a
verseny leghosszabbjai voltak. Külön-külön 23 kilométeresek.
Ezeken már különösebb csoda nem történt. Nagyjából mindenki
bebiztosította eddigre a pozícióját, és pontosan tudta, hogy itt
már senki nem fogja támadni, mivel ezt a két szakaszt pusztán
teljesíteni is elég nagy feladat. Az előző versenyeken is kiválóan
szereplő, tavalyi N3-as bajnok - idén WRC újonc -,
Szilágyi-Domonkos kettősnek ez sajnos nem sikerült. A verseny
elejétől fogva stabilan tartották magukat a hatodik hely környékén,
egyre jobban kiismerve a Subaru határait, de az utolsó gyors erre
rácáfolt. Többször megpördültek, és nem tudták folytatni az
útjukar. Kár értük, de tiszta szívből azt kívánom nekik, hogy fel a
fejjel.
|
Így aztán a tulajdonképpeni magyar mezőnyből álló EB futamot Szabó
Gergőék nyerték, nyomukban Benikkel, akinek nyomában Ifj.Angyalfi,
akit Asi követett.... na jó, ezt befejezem. A részletes eredmények,
és a végeredmény úgyis megtalálható a TotalCar közreműködésével
üzemelő
Yokohama Rally-Live oldalon,
és a rally-online nevű oldalon is. Következő futam június közepén a
Savaria Rali lesz, Szombathely környékén.
|