Benik Balázs a török rali VB futamon

2003.02.18. 13:04
 
   
   

A hazai rally bajnokságban már ismert, Benik Balázs, a Ford / M-Sport gyári támogatású versenyzőjeként vesz részt a Rally Világbajnokság törökországi futamán (2003. február 26. - 2003. március 02.). A magyar versenyző a világbajnoki futamon egy Ford Focus RS WRC volánjánál szerezheti meg első tapasztalatait a világ legjobb versenyzői között.

A világbajnoki versenysorozat harmadik futamán a magyar versenyző kivételes lehetőséghez jutott azzal, hogy a Ford gyári csapata, az angol M-Sport a gyári versenyzőkkel szinte azonos körülményeket biztosít Balázs versenyzéséhez. A világbajnoki futamra egy teljesen új 2002-es specifikációjú Ford Focus RS WRC készül Balázs számára az angliai gyárban, amivel a magyar versenyző 1. prioritással szállhat be a küzdelembe. Az autó beállításait a Ford mérnökei végzik el és bármilyen technikai probléma esetén Balázs rendelkezésére áll a szakterület gyári specialistája. Az M-Sport olyan apróságnak tűnő részletekre is ügyel, mint a versenyzők étkezése, ezért Balázs és Bence számára külön készül a napi menü a speciális igénybevételre méretezve. Mindezek ellenére a magyar fiú reális célokkal vág neki a küzdelemnek és az első világbajnoki versenyén a biztos célba érkezésre helyezi a hangsúlyt.

 
   
   

"Az M-Sport Ltd. minden évben 10 - 12 új Ford Focus WRC-t épít a Ford Rally Sport részvételéhez az FIA Rally Világbajnokságban. Minden évben az előző évek versenyautói eladásra kerülnek a türelmetlen vásárlóknak. 1999 óta, több mint húsz Focus World Rally Car került vásárlói használatba bocsátásra, amelyek most sikeresen versenyeznek hazai versenyeken és Európában. Az üzletnek ez az oldala nagyon fontos a számunkra. Nem csak lehetőséget ad "újrahasznosítani" azokat az autókat, melyekkel Colin McRae, Carlos Sainz, Markko Martin és Francois Duval rallyzott keresztül a világon, hanem fontos szerepet játszik a jelenlegi rally világbajnoki programunkban"- mondta az M-Sport Igazgató Malcolm Wilson.

"Benik Balázs nagyon sikeres idényt zárt tavaly a Magyar Bajnokságban való versenyzésével, és nagyon örülünk, hogy az M-Sport programot választotta arra, hogy tovább építse a karrierjét. Várjuk, hogy szorosabban együtt dolgozzunk Benikkel és a JM Engineering-gel, a cseh céggel, amely a Ford Focus RS WRC-jét fogja futtatni" - tette még hozzá Wilson.

"Mielőtt egy Ford Focus WRC egy vásárlónak átadásra kerülne, teljes átépítésen kell átmennie a az M-Sport Dovenby Hall-i műhelyében. Minden autót csupasz vázra bontanak szét, minden alkatrészt ellenőriznek és kicserélnek, ha szükséges. A járművet ezután gondosan újra összeszerelik, és újra lefestik, mielőtt átmenne egy sorozat szigorú minőségellenőrző teszten. Innentől további szerepünk az egyes vásárlóktól függ. Valakinek saját csapata van, és a központjukból futtatják az autókat. A másik lehetőség, hogy mi futtatjuk az autót a vásárló nevében, teljes mérnökséget és technikai támogatást ajánlva"

 
   
   

"És amíg egy teljesen specifikált World Rally Car nem olcsó, a vásárlói program költsége nagyon sokban függ a járművek tervezett használatától. Míg az alapautó tényleges költsége elég állandó, addig a futtatás költsége, ideértve az M-Sport mérnöki és technikai ellátását, drasztikusan változó. Például vannak olaszországi csapataink, akik minden hétvégén két autóval versenyeznek, és nagyon különböző költségeik és követelményeik vannak, mint azoknak, akik talán ha hat rallyn vesznek részt egy évben. Vásárlóink köre hihetetlenül változó"

Benik Balázs: "Egy világbajnoki futamra szellemileg és fizikailag kell elsősorban felkészülni, mert egészen más kihívás, mint az eddigi versenyeink. Kettő helyett három teljes versenynap, a verseny- és a teljes táv is háromszorosa a hazai futamoknak, nem beszélve arról, hogy ilyen mezőnyben még nem volt alkalmunk versenyezni. Nagyon fontos változás, hogy ebben az évben egy 2002-es fejlesztésű Focus WRC-vel tudunk rajthoz állni, és mivel ebben az évben a török futam lesz az első, amikor autóba tudunk ülni, az is plusz kihívás lesz számunkra, hogy ezt az autót megismerjük. Bízom abban, hogy mindez problémamentes lesz, hiszen olyan profi háttér áll mögöttünk, mint a JM Engineering és az M-Sport, akik maximálisan segítik a munkánkat. Gyári támogatottsággal megyünk, ami azért is nagy erőpróba, mert attól függetlenül, hogy ez az első rally világbajnoki futamunk az elvárásoknak is meg kell felelnünk. Igaz, nem a minél jobb eredmény elérése a legfontosabb, mégis úgy véljük, hogy amellett, hogy az első világbajnoki futam főként a tanulásról szól, azért egy jó helyezést is célba vehetünk."

"A török pályák mindenkinek újak ezért remélem, hogy az esélyeim jobbak lehetnek, mint egy olyan futamon, amit az ellenfeleink már kívülről ismernek. Számunkra a téli időszakban nem volt lehetőség arra, hogy versenyautóba ülhessünk így már négy hónapja, hogy versenyen mentünk. Éppen ezért a legfontosabb az volt, hogy a fizikai és a mentális félkészülés maximális legyen. Bencével megpróbáltunk magunkhoz képest mindent a lehető legprofibb módon megvalósítani. Sok időt töltünk együtt, hogy elemezzük a belső felvételeket és megpróbáljunk belőlük hasznos információkat gyűjteni. Tisztában vagyok a lehetőségeinkkel, hiszen ez azért közel sem egy gyári csapat és ezért benne van pakliban, hogy lehetnek nehézségeink is. Nem úgy állunk a rajthoz, hogy a gyári menőket megverjük, de ez a verseny egy tanulási folyamat állomása, amit nem hagyhatunk ki akkor, ha szeretnénk megismerni a világbajnokság légkörét."

 
   
   

Rácz Bence (navigátor): "A fizikai felkészülés a Waldviertel Rally-hoz hasonlóan zajlott, a szokásos sportokkal, csak a futás sajnos nem játszott annyira szerepet a hó miatt. Igazából nem akartam semmilyen sportbalesetet szenvedni, ezért kihagytam a síelést és minden olyat, ami csak egy kicsit is sérüléssel járt volna. Maradtak a fedett pályás sportok: szobakerékpár, "szárazedzés" tömkelege, és az egyik kedvencem a szaunázás. No és a megfelelő étrend: a húsok szinte teljes mellőzése, kizárólag halak, szárnyasok és sok zöldség, gyümölcs fogyasztása. A mentális felkészülést úgy érzem jól oldottam meg, mert a rossz gondolatokat, problémákat, amik a munkából kifolyólag nyomasztanak, gyökeresen ki tudtam irtani. Még a sok bizonytalanság ellenére is, ami ezt a versenyt körülveszi, és nem egyszer megingatta az ember hozzáállását, tudok tisztán csak a versenyre gondolni és próbálok már előre fejben felkészülni a várható feladatra, ami a kétszeri tréninglehetőséggel komoly kihívást fog jelenteni."

"A navigálás szempontjából arra már a Waldviertel Rally-n is törekedtem, hogy egyszerű itinert írjunk. Amikor az idő engedte minden információt kétszer elmondtam, de a verseny közepétől már próbáltam ezeket elhagyni. Sőt, amikor volt egy-egy olyan gyorsasági, amikor nagyon gyorsan mentünk ott erre már nem volt lehetőség. Most is erre számítok, sokat kell majd improvizálni. Összegezve, szerintem a legfontosabb a megfelelő felkészülés volt, hogy ne fáradjunk el semmilyen körülmények között, és szellemileg felkészüljünk arra, hogy két felírásból kell a maximumot kihozni magunkból. Itt főleg Balázsra nehezedik majd nyomás, de én is próbálok a feladathoz olyan szinten felnőni, hogy hiba nélkül, higgadt, nagyon-nagyon hideg fejjel tudjam végigversenyezni ezt a három és fél napot. Szem előtt kell tartani, hogy 380 versenykilométert kell teljesítenünk, ami majdnem három magyar bajnoki futam távja. Mindenféleképpen végig kell menni, és természetesen nem is lassan kell végigmenni, mert úgy nincs semmi értelme. Talán a kockázatokat kell minimálisra csökkenteni, de úgy, hogy közben a névjegyet le kell ezen a versenyen tenni az asztalra! Egy-két gyorson, amelyek Balázsnak szimpatikusak, bizony menni kell olyan időt, hogy felkapják az emberek a fejüket!"

A csapat tervei szerint, Balázs 2003-ban összesen három világbajnoki futamon vehet részt, de ha a felkészülési folyamat indokolttá teszi akár további futamok is felkerülhetnek a versenynaptárba.