Nagypályások kispályán - Leander Kupa

2002.05.06. 13:55

 
   
   

Opel Astra Classic Kupa

Huszonhét versenyző nevezett a tavaly újraéledt Opel Astra márkakupában. Természetesen a tavalyi évben nagy sikert aratott Média Kupa is folytatódott, kibővült mezőnnyel. Az idén egy külföldi versenyzője is van az Astra Kupának, a Bridge FM Rádió angol igazgatója, Jeremy Halford személyében, aki talán most a Hungaroringen kamatoztathatja az angol rallyepályákon szerzett évtizedes tapasztalatát. Ismét rajthoz állt Besenyei Péter műrepülő világbajnok is, aki a tavalyi első hungaroringi versenyhez hasonlóan Extra 330L repülőgépével érkezett a mogyoródi versenypályára. Idén egy hölgyversenyző is bemutatkozik Soós Szilvia személyében, aki a Hungária Biztosító ASE színeiben indul.

Az időmérő edzés meglepetés eredményt hozott. Az első rajtkockát ugyanis a JB Motorsport tavalyi újonca Jánosi Sándor szerezte meg, csapattársa Brachna László és Krecz Zsolt előtt. Ez a felállás igencsak kemény, lökdösődős rajtot ígért. Ezután a várakozásokkal ellentétben, nem történt semmi különleges. Az élen tisztes távolságból követték egymást a rajtsorrendnek megfelelően. Az ötödik körig az Astrásoktól szokatlanul békésen zajlottak a dolgok. A mezőny második felében ekkor Závody Sándor és Juni György ütközött, minek következtében Závody nem tudta folytatni a versenyt. A következő körben a 353-as Réz Gábor pörgött egyet, de tovább tudott haladni. Ezek után a végső sorrend már nem változott.

A másnap reggeli időmérő edzésen a hatalmas eső rendesen megbolygatta a sorrendet, a médiabajnokság résztvevői kiválóan szerepeltek, Krecz Zsolt és Gál Szabolcs mögött a Wéber Gábor, Czollner Gyula, Pataky Tibor újságíró-hármas végzett. Bár dél körül elállt az eső, és a pálya is felszáradt. Odafönn azonban úgy gondolták, meghallgatják a médiások imáját, és kinyitják azokat a bizonyos csapokat. Esős rajt és vizes verseny volt tehát a Mobil 1 Opel Astra Classic kupa második futamán.

Mindjárt az első kör meghozta az izgalmakat, az élen haladó két autó összeakadt, amelynek következtében Gál Szabolcs visszaesett a 19. helyre. Krecz-Wéber-Brachna-Jánosi volt a sorrend az első körökben, de nem sokkal később Jánosi még egy hellyel előrébb lépett. Közben voltak kisebb kakaskodások, például Pataky Tibor és Czollner Gyula tusakodott egymással. A negyedik körben már a 12. helyen autózott Gál Szabolcs, aki hatalmas lendülettel tört előre az incidens után. Egy körrel később Jánosi Sándor megelőzte Wéber Gábort, de az Autó-Motort képviselő szakújságíró-szimulátor világbajnok újonc létére így is rendkívül előkelő helyen haladt.

Az eső és a vizes talaj sokakat megviccelt, jócskán volt látnivaló a versenyen, hiszen kisebb-nagyobb kalandba keveredett Borbély, Nagy, Halford és Besenyei, akik a megpördüléstől a keresztbeállásig sok mindent bemutattak, de folytatták a viadalt. Az utolsó körökben ismét összeakaszkodott a két televíziós riporter, Pataky Tibor és Czollner Gyula, de mindketten be tudták fejezni a versenyt, ráadásul igencsak előkelő (4. és 6.) helyen.

Az élbolyban is maradt izgalom a végére, Wéber Gábor ugyanis fokozatosan megközelítette Jánosit, majd a 13. körben el is ment mellette, így hatalmas meglepetésre a dobogó második fokára állhatott fel a végig élen autózó Krecz mögött. Gál Szabolcs pedig egészen az ötödik helyig küzdötte magát. Érdemes még megemlíteni, hogy Bobek András, a Mobil 1 csapat versenyzője, aki egy játék folyamán került a mezőnybe, újonc és abszolút amatőr létére egyáltalán nem vallott szégyent a nehéz időjárási körülmények között megrendezett versenyen, a 24. helyen fejezte be a 14 körös viadalt.

Jánosi Sándor: Nagyon örülök az első győzelmemnek, büszke vagyok rá! Jó volt a rajtom és utána csak arra kellett figyelnem, hogy ne hibázzak. A néhány lekörözésen kívül nem volt semmi különös. Vasárnap nagyon féltem az esőtől, az időmérő edzésen egyetlen tiszta kört sem tudtam menni, így csak a nyolcadik helyről rajtoltam. Az indulás viszont nagyszerűen sikerült, nyertem néhány pozíciót, és ez a szemerkélő eső jól jött, száradt fel a pálya, feljöttem egészen a második helyig. Utána ismét rákezdett, emiatt csúszkáltam rendesen, kétszer megjártam a kavicságyat, végül a harmadik helyre csak be tudtam tolni az autót.
Brachna László: Nagyon sima, mondhatni nagyon unalmas verseny volt. A Krecz Zsoltit kellett az elején tartanom, de később tőle is elszakadtunk és utána már csak végig kellett menni. Örülök nagyon a csapattársam sikerének!
Krecz Zsolt: Nagyon fárasztó és nagyon nagyon unalmas volt. Olyan távolság alakult ki köztünk, hogy nem tudtuk megközelíteni egymást. Még fizetni is hajlandó lettem volna, hogy essen az eső! Aztán mikor másnap megjött az eső, a rajtot elrontottam, Szabolcs megelőzött, utána viszont a sikánnál nagyon lelassult, ezt ő is érezte, és egyszerűen nem tudtam kivédeni az ütközést, ő pedig megpördült. Utána viszont jól mentem, ahogy erősödött az eső és vizesedett a pálya, úgy lettem egyre gyorsabb.
Wéber Gábor: Jól rajtoltam, meg is lepődtem, mert azt hittem, hogy simán le fognak hagyni. Az volt a lényeg, hogy biztos harmadikként beforduljak a célegyenes végén. Próbáltam tartani a második helyet, amikor azonban rákezdett az eső, feljött rám Jánosi. Csináltam is egy nagy hibát, a Mansell kanyar után majdnem keresztbeálltam, majd elfékeztem magam, és elengedtem a mögöttem haladót. Amikor azonban vizesedett a pálya, jobban kontrolláltam az autót, és óriásit hibázott előttem Jánosi, így két körrel a vége előtt megelőztem.

I/2 Kategória Túrakocsi 1600ccm alatt

A Gyorsasági OB 2002-es versenyévadában, először az 1600ccm alatti kategória versenyzői mérhették össze erejüket a téli szünet után. Nem csak az első éles megmérettetés miatt volt érdekes ez a futam, hanem mert ez volt az új 5+10 körös verseny lebonyolítási rendszer főpróbája is. A kategória címvédője Németh 16V Péter egyelőre távolmaradt a küzdelmektől, de csapattársai továbbra is kitesznek a bajnokcsapatért!

Tóth László ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, mivel másfél másodperces előnnyel biztosította magának az első rajthelyet a rallyecrossból átnyergelt Jeney György és Kincses István előtt. A szakág tavalyi egyetlen hölgyversenyzője, Papp Kinga is ebbe a kategóriába igazolt át a formaautósoktól, idén Ladával láthatjuk majd a versenyeken.

Az első körben Auren Tamás Ford Fiestájából elkezdett folyni a benzin, de szerencsére nem lett komolyabb következménye a dolognak. Ujházi László már az első kör végén feladni kényszerült a versenyt. Varga László sárga zászlónál előzte Fehér Istvánt. A második kör végén Jeney György és Bukhardt Károly ütközött. Ebben az ütközésben személyi sérülés is történt, Bukhardtnak valószínűleg a bokája törött el. A versenyt félbe kellett szakítani. A két erősen megrongálódott autóból kifolyt olaj miatt sokáig kellett takarítani a pályát. A 10 körös futam rajtja után Varga László Fiatjával megpördült, de folytatni tudta a versenyt. A 161-es Szigeti Attila motorproblémák miatt lelassult. A 6. körben a 211-es Gáspár István megelőzte Kincses Istvánt, és ezzel följött a második helyre. Szél Istvánnak problémái akadtak, így a boxba kényszerült, de a versenyt a 14. helyen zárta. Tóth László közben biztosan tartotta vezető helyét egészen a kockás zászló intéséig.

Tóth László: A vártnál könnyebb volt nyernem az elején történt ütközés miatt. Nagyon erős lett a mezőny, és úgy érzem, nem biztos, hogy folyamatosan nyerni tudok majd, úgyhogy nagyon fontosak a most szerzett pontok. Az 5+10 kör miatt sokkal izgalmasabb a verseny, nekem csak az okoz gondot, hogy az autómat nagyon nehéz újraindítani ha megáll, így most a második rajtnál volt egy kis kapkodás. Vasárnap kellett egy kis segítség a jóistentől, hogy ne essen az eső, mert ha tovább is vizes a pálya, akkor Gazsit nem tudtam volna megelőzni. Aztán ahogy kezdett felszáradni az aszfalt folyamatosan feljöttem rá, és amikor belekezdtem az előzésbe, majdnem összekoccantuk, de szerencsére nem lett baj. Az autó meg továbbra is jól működött.
Gáspár István: Kicsit fárasztó volt a verseny, be kellett kapcsolni a fűtést, mert melegedett a hűtővíz. Amúgy szerintem annak köszönhetem ezt a helyezést, hogy a többiek kicsit óvatosabban mentek. Az 5+10 körös lebonyolítás jól jött, mert nagyon hátulról kellett indulnom. A második napi eredményen nagyon csodálkozom. Az edzésen esett az eső, és így sikerült az első rajthelyet megszerezni. Aztán csak addig tudtam tartani az elsőséget, míg fel nem száradt a pálya. Kár, hogy nem esett még egy kicsit!
Bartha Gábor: Nagyon élveztem a versenyt, és nagyszerű, hogy elsőre sikerült a dobogóra kerülnöm, ráadásul egy 1400ccm-es autóval! Egész évben szeretnék végig versenyezni ahogy az időm engedi.
Kincses István: A tegnapi nehézségekért kárpótolt ez az eredmény. Nagyon jól működött az autó, tegnap a kuplunggal kínlódtunk, el voltam keseredve. Az eső az edzésen kellemetlen volt, mert befolyt a víz az autóba, és párásodott az ablak.

I/1 kategória túraautók 1600 ccm fölött

A nagy túrakocsik közül húsz autó sorakozott fel a rajtrácson az idei első futamra. A mezőnyön végigtekintve több meglepetést is láthattak a nézők. A legnagyobb feltűnést talán Zengő Zoltán okozta, akit a megszokott Mercedes helyett a tavalyi Zóna Bajnok Andrej Studenic Audi A4-esében láthattunk. Rácz István egy vadonatúj Porsche 911 GT3-assal állt a rajthoz, mellyel a Forma-1 betétfutamán a Porsche Szuperkupán is rajthoz áll az idén. A harmadik helyről a Zengő Motorsport egyik Mercedesében Locskai Lajos vághatott neki a versenynek. A negyedik rajthelyről az Astra Kupából átigazolt Pólya Ádám várta a rajtot egy E36-os BMW-vel.

Az első rajtnál Rácz István biztosan tartotta első helyét, Zengőt viszont Locskai Lajos a harmadik helyre szorította vissza. Klink János a Herter Gusztávval való viaskodás közben a kavicságyba csúszott, és mivel csak jóval odébb tudott visszatérni a pályára, kizárta magát a versenyből. A következő tíz körre Rácz, Locskai, Zengő sorrendben álltak föl a rajthoz. Mögöttük Brachna László nagyszerű rajtot vett, és a második helyre jött fel. A második körben Bódis Kálmán és Rátkai Porschéi, illetve Zengő Audija akaszkodtak össze. Bódis Kálmán nevető harmadikként járt a legjobban. Ő tovább tudott menni. Rátkai autója alól kiszakadt a hátsó futómű és félreállt a fűre, míg Zengő Audijának a jobb oldala tört össze, ő is félreállt. Locskai egyre jobban szorongatta a második helyen álló Brachnát, majd meg is előzte. Ezzel kialakult a végső sorrend. A verseny azonban hamarabb ért véget a kelleténél. Herter Gusztáv besokallt az egyik kanyarban, és Gáspár István már nem tudta elkerülni. A két autó az oldalánál összeakaszkodva csúszott tovább és keresztbeállt a pályán, így megszakították a versenyt, és öt plusz hét lefutott kör után hirdették ki az alábbi végeredményt.

Bár a másnap délelőtti edzésen még száraz volt, a versenyen már víz áztatta a pályát. Ez az autókat és versenyzőiket is megviselte. Klink János autója a rajtig sem ment el. A 182-es Locskai Lajos és a 174-es Brachna László a felvezetőkör alatt ütközött és ezért be is mentek a boxutcába. A rajtot innen várták a 133-as Kozma Gáborral együtt. Rácz István tökéletesen elkapta a rajtot, így sikerült átvennie a vezetést. Az első körben a 166-os Pólya Miklós megpörgött, de folytatta a versenyt. A harmadik körben a 175-ös Zengő Zoltán kicsúszott de a kavicságy előtti fű megfogta szerencséjére, így lábon sikerült visszajönni a boxba. A 122-es Takács Gábornak nem volt ekkora szerencséje, a kavicságyból csak az emelő tudta kivenni. Közben leintették a versenyt, és megkezdődött a szerelők ádáz csatája az idővel. A 174-es Brachna László Porschéjának bal hátsó kereke kifordult, így feladni kényszerült a versenyt. Ismét nagyon jól sikerült a 10 körös verseny rajtja Rácz Istvánnak. A harmadik körben a 182-es Locskai Lajos az 5. helyről kicsúszott, de sikerült visszajönnie a pályára, bár az első lökhárító nélkül. Kicsit szerencsésebb volt a 175-ös Zengő Zoltán, aki nem hagyta el autója alkatrészeit. A 166-os Pólya Miklós kicsúszásait néhány kör után érteni lehetett, hisz autójának bal első kereke defektet kapott, így a 4. helyről kellett félreállnia. A futam végére is maradt izgalom, a 133-as rajtszámú Kozma Gábor a korlátnak ütközött, de sikerült befejeznie a versenyt.

Rácz István: Szuper volt a hétvégénk, hiszen mind a kétszer sikerült győznöm. Nagyon örültem, hogy szombaton száraz, vasárnap pedig vizes verseny volt. Imolában mentem már egy időmérőn és egy futamon esőben, így nagyjából tudtuk, hogy milyen beállítás szükséges, és mik a reakciói az autónak. Ez az autó sokkal könnyebben kezelhető, mint a tavalyi, meg elég sokat is tudtam menni vele a külföldi versenyeken, ami szintén nagy előny. Remek viadal volt, örülök, hogy meg tudtam nyerni, mert az elején még kicsit bizonytalan voltam, a mezőnyben volt egy olyan Quattro, amely nagyon gyors volt vízen, és arra számítottam, hogy nagy csatát fogunk vívni, de szerencsére erre nem volt szükség.
Zengő Zoltán: Nagyon jól rajtoltam, majd a váltó rakoncátlankodott, Kálmán elment mellettem. Azt hittem, hogy még Pistit is le tudom rajtolni, de később a technika ismét közbeszólt, a harmadikat nem vette a váltóm, de így is sikerült harmadikként befordulnom. Kálmán tartotta a helyét, majd vagy másfél kör után meg tudtam előzni, és Pisti után eredtem. Három kör alatt befogtam, úgy éreztem, hogy gyorsabb voltam, de a sikánnál kicsúsztam, mint jó fűnyíró levágtam a füvet. Amikor visszatértem, igyekeztem ledolgozni a már tetemesre nőtt hátrányomat, ami valamelyest sikerült, és azt hiszem, nagyon jó versenyt láthatott a közönség. Örültem, hogy beértem a célba, és pezsgőt bonthattam.
Bódis Kálmán: Rendkívül csúszós volt a pálya. Csak azt néztem, hogy Pólya jön utánam, jön-jön, és egyszer csak eltűnik a visszapillantó-tükörben. Én meg mentem, és szerencsére így összejött. Megpróbáltam a saját tempómat autózni, nem kevesebbet, nem többet. Fogalmam sem volt, hogy mi motivált, mert nem láttam magam mögött senkit, ezért csak mentem. Nem volt semmi kalandom.
Locskai Lajos: Még ismerkedem az autóval. Egyelőre ez a maximum, amit ki tudtam hozni belőle. Istvánnal nem tudom felvenni a versenyt. Brachna László: Nagyon jól sikerült mindkét rajtom, erre kiváló az autó. Aztán csak a tükröt kellett néznem, mivel Lajos nagyon feljött rám. Éreztem, hogy sokkal gyorsabb, nem akartam feltartani, így elengedtem, mert úgy gondoltam, jobb a biztos harmadik hely.

Nagy túrakocsik 1600 ccm fölött
1.Rácz István BOVI Motorsport Porsche
2.Locskai Lajos Zengő Motorsport AMG Mercedes
3.Brachna László J.B. Motorsport Porsche

II.futam
1. Rácz István BOVI Motorsport
2. Zengő Zoltán Zengő Motorsport Egyesület
3. Bódis Kálmán BOVI Motorsport

Túrakocsik 1600 ccm alatt:

1. 261 Tóth László Ventile Rallye SE BMW 316
2. 211 Gáspár István Ventile Rallye SE Honda Civic VTi
3. 281 Kincses István Kincses Turbo Team Mazda

Opel Astra Kupa:
1. Jánosi Sándor J.B. Motorsport
2. Brachna László J.B. Motorsport
3. Krecz Zsolt Zengő Motorsport

Média Kupa

1. Wéber Gábor Autó-Motor

II.futam
1. 302 Krecz Zsolt Zengő Motorsport Egyesület
2. 360 Wéber Gábor Zengő Motorsport Egyesület - Autó Motor
3. 309 Jánosi Sándor J.B. Motorsport