VB-re OB és átöleled a világot...

2005.06.06. 13:16
Azért jó, ha ugyanarra a hétvégére esik egy rali vb és egy ob futam, mert így nem kell két unalmas cikket olvasnia. Csak egyetlen hosszút.

Hétből öt. Ez Loeb idei eddigi statisztikája. Hét lejátszott rali vb futamon ötször nyert, és így több mint keményen védelmezi a tavaly megszerzett világbajnoki címét. Egy új Tommi Mäkkinen (apropó, vajon mi van vele?) van születőben. Most Törökországban is csak az oszladozó kipufogófüstjét látták az ellenfelek.

A jelenlegi mezőnyből Solberg áll közel a szívemhez, és második helyezésének ugyanúgy örültem, mint ő. Bár még csak ráijeszteni sem tudott Loebre - ez Gallinak sikerült, de erről később. Mindenestre ezzel a második hellyel elég pontot gyűjtött, hogy továbbra is életben tartsa esélyét Loeb pontozás általi elverésére a végelszámolásnál. A harmadik helyet pedig az a Marcus Grönholm csípte el, akire szerintem már nagyon kevesen figyelnek. Csak úgy ott van, megy a Peugeot 307 WRC-vel, teszi a dolgát, aztán vagy kiesik, vagy nem. Nem oszt, nem szoroz. Most sem osztott, de a pontok neki is és a csapatnak is jól estek.


De nézzük az elejétől, hogyan történtek a dolgok Törökországban. Loeb-ről nincs sok mondanivalóm, hiba nélkül nyomta a gyorsokat, a többieknek még csak esélyük sem volt a megszorongatására. Az ő - már szokásosnak mondható - frenetikus szereplése mellett Carlos Sainz fellépését érdemes kiemelni. A spanyol a tavalyi szezon befejeztével visszavonult a versenysporttól. Most is csak beugrott a Citroën kisegítésére, aki elégedetlen volt a korábbi másodpilótájával, és évad közben menesztette (Duvalról van szó). Szóval Sanyi hét hónap ragacsos-gyorskocsi vezetés kimaradása után tért vissza, és nem kis meglepetésre - vagy nem is arra - a negyedik helyre futott be. Ezzel - és Loebbel - a csapat annyi pontot szákolt be, amennyit a korábbi versenyeken összesen.


Solberg korábbi nyilatkozatában tíz futamgyőzelmet emlegetett a 2005-ös szezonra. Ez elméletileg még tartható lenne, de ha megnézzük Loeb utolsó néhány versenyen bemutatott teljesítményét, máris nehéz feladatnak ígérkezik Solberg vállalása. A csapat verseny utáni mosakodása most egyáltalán nem mérvadó. Arra gondolok, hogy a Subaru azt mondta, hogy most az autóit száraz körülményekre készítette fel, és az egyik gyorsasági körzetében történt esőzések miatt sárossá vált talaj nem kedvezett nekik. Aha, hagyjuk má' Ibolykát.


Inkább nézzük meg, mit mondott a Peugeot. Nekik nem lehet okuk panaszra, hiszen Grönholm végre célba jutatta az autóját. Állítólag támadta Solberget, mert a második helyre fájt foga, de szerintem ez is kb. annyira hihető - ismerve az előzményeket és a körülményeket -, mint hogy a Subaru pusztán a gumik miatt nem győzött. Szóval Grönholm harmadik lett és ezzel az eredménnyel megelőzte Gardemeistert a pontversenyben, így most a negyedik helyen áll, hat ponttal lemaradva Martin mögött.


És ha már szóba került Martin, nyugodtan megemlíthetjük, hogy a korábbi évek rettenetes tempóban feltörekvő tehetségét továbbra is nyomasztja valami. Vagy a korábbi hatalmas esése, vagy egyéb körülmények miatt, de továbbra sem találja a ritmusát. Most még csapattársával sem nagyon tudott vetekedni, így inkább ismét a biztos célba érkezésre, a biztos pontszerzésre összpontosított. Ötödikként ennek a célnak meg is felelt, ráadásul a bajnokságban is harmadik helyen áll, így még ez is igazolja őt. Nálam az autóversenyzés mást jelent, nem a kivárást és a taktikát, bár ezek is biztosan fontosak.


Az egyre süllyedő Ford csapat most nem tudott kiemelkedőt villantani. Gardemeister sokat hibázott, sok időt veszített. Eredetileg Martinnal vívott az ötödik helyért, de aztán a második napon egy újabb baki miatt már annyi időt hagyott bent a gyorson, hogy esélye sem maradt semmire. A másik Focus WRC-ben Kresta most először indult Törökországban, szóval a tapasztalat hiányában egyébként sem volt sok várható tőle. Kipróbált több beállítást is, miközben a cél lebegett a szeme előtt, amit végül el is ért a hetedik idővel.


Maradt a Mitsubishi és a Skoda. Nézzük először a japánokat. Gigi Galli már korábban is letette névjegyét, és többen fel is figyeltünk rá. Keressünk csak rá a gigi_6.wmv-re a Google-on, és máris meglátjuk mire gondoltam. Ezután figyeljük meg a mostani eredménylistát, és meglátjuk, hogy az első nap, egy kivételével az összes gyorsot Loeb nyerte. Ez a kivétel pedig az volt, amelyiket Galli nyert. Sőt, a nap végén a második helyen állt! Aztán megint az történt ami technikai sportban a versenyzők rémálma, a műszaki gond. Sok idejébe került ez most Gallinak így végül a nyolcadik helyen futott be, miközben sikerült gyorsot nyernie a második napon is. Rovanpera is műszaki problémákkal küzdött, az első pedig nap még a hátsó futóművet is kiütötte az autója alól, így meg kellett állnia. A javítás után visszatért a versenybe, de már csak tesztelésnek tekintette az egész bohóckodást.


A Skoda mindkét autója a felfüggesztéssel bajlódott az első napon, mindketten ki is estek. A csapat úgy döntött, hogy a SuperRally szabályok engedelmének ellenére Schwarz-ot nem küldik vissza a pályákra, így tartalékolhatják a motorját a következő futamra. Ne feledjük, már a motorhasználat is korlátozva van. Touhino viszont szombattól folytatta a versenyt, és így lehetősége nyílt kipróbálni különféle beállításokat.

Lassacskán a szabályok is abba az irányba terelik a mezőnyt, hogy az első két-három versenyző kivételével mindenki csak teszteljen, állítgasson. De ugyan minek, ha a következő versenyen megint kiesik? Mit ér az erő, ha sosem tudod kihasználni? Talán majd a következő futamon a hónap vége felé Görögországban.


Jaj, jaj. Hát el ne felejtsük, ott volt még az ob is. A hazai bajnokság soron következő futamát Kassára helyezték. Volt már ott nem is egyszer, aztán valamiért mégis kikerült a rendszerből. Már nem emlékszem pontosan, miért, de nem is nagyon érdekel. Biztosan jó ott versenyezni, nem pedig a rogyásig ismert pályákon, na de a körülmények_

Arrafelé valamiért nem nagyon szeretik a magyart. Még az is lehet, hogy a magyar sem szereti az arrafelé lakókat, bár lehet, hogy ez már okozat. De ez nem is lényeges, az viszont igen, hogy ha magyar nézőnek nem jó arrafelé, akkor feltételezem, hogy magyar versenyzőnek sem fenékig tejfel, bár ilyen panaszokat nem hallottam - még.


Arról van szó, hogy az "idiotski madarski" kifejezés szállóigévé vált a hétvégén a Kassa környéki gyorsaságik mellett, és lássuk be, ilyen inzultusnak nem szívesen teszi ki magát az ember, hogy a többiről már ne is beszéljünk. Cserébe a mi fiaink össze-vissza verték a versenypályán a helybéli nagymenők egy részét.

Ifj.Tóth János a szokásos tempóval kezdett, egyedül Turi tudta a lépést tartani vele, vagy fordítva, ez már sosem derül ki. Janika ugyanis az első kora esti gyorsaságin lecsúszott az útról, és szomorúan integetett az első helyezésnek, mely épp ekkor vándorolt át Turihoz, aki többé ki sem adta a kezéből. Magabiztosan szelve a 13 gyorsasági kilométereit, elsőként futott be a célba.


A második gyorson Asi is kiesett műszaki problémával, és szép sorjában elkezdett fogyni a mezőny. Először azt hittem, a Historik kupa mezőnye egyöntetűen feladta a futamot, de kiderült, hogy csak az első nap nem kellet versenyezniük, ki tudja miért. Talán, hogy ne csússzon át a nap vége a következő nap elejére. Mondjuk ha korábban kezdték volna, erre kisebb lett volna az esély.

Összefoglalva: Kassa körül nem jó magyarnak lenni. Kassa körül elverni a szlovákokat raliversenyen viszont jó. Akármi is történjen jövőre, én csak akkor megyek oda, ha el tudok verni néhány szlovákot raliversenyen, amire kicsi az esélyem.

Részletes eredmények és statisztikák megtalálhatók a TotalCar közreműködésével üzemelő Yokohama Rallylive oldalon. Következő futam szintén a hónap vége felé várható, és akkor Szombathely környékére mennek portyázni a srácok.

A képekért köszönet a médiafotó csapatának, a foldiattila.hu-nak, és DuEn-nek.