Mecseki kiejtős

2001.09.10. 10:06
A Mecsek lankáin megrendezett ralikat mindig nagyon várják mind a versenyzők, mind a szurkolók, hiszen a technikás pályák, gyönyörű tájakon haladnak keresztül, és Pécs az átlagnál is több bajnokot adott már a sportnak.
 
   
   

A két napos verseny alatt 479 km össztávot, 153 km versenytávot kellet teljesíteniük 15 gyorsasági szakaszon. Ez hidegen hagyta a már bajnok Ifj.Tóth Jánost és csapatát, de Érdi Tibor is bebiztosította az ezüstérmét, így ő sem nevezett erre a futamra. Viszont rajtuk kívül szinte mindenki eljött, hiszen van még néhány kiosztásra váró díj az alsóbb kategóriákban. Így például az N4-ben is, ahol az előző verseny végén benyújtott óvás, a megadott 10 nap ellenére még mindig nem dőlt el. Így Tagaiék vegyes érzelmekkel álltak a rajthoz, csakúgy, mint az óvást benyújtó Aschenbrenner, hiszen nem tudják, hogyan állnak a pontjaikkal.

 
   
 

A nevezők között Benik Balázs Toyota WRC-je mellett, Szeleczky Tamás megbízhatatlannak tűnő Ford Escort WRC-je is felbukkant és ezzel a két autóval ki is fújt a legnagyobb kategória. Benik Balázsnak és navigátorának Somogyi Pálnak minden esélye meg van a győzelemre, és ha sikerül, új rekordot is felállítanak: a rali újkori történelmében eddig még magyar versenyzőnek nem sikerült az első, rali első osztályos bajnoki évében abszolút futamgyőzelmet szereznie.

 
   
   

Az N csoportban a már említett, egymással kakaskodó versenyzőkön kívül, indul Kiss Feri is a Pandúr féle Mitsubishivel, és Hideg János is ringbe száll fia, Krisztián autójával, hogy kicsit felborítsa a pontállást. Ilyen körülmények között még a papírforma is kiszámíthatatlan.

 
   
 

Persze nemcsak a magyaroknak lehet érdekes a verseny, hiszen a hagyományokhoz hűen horvát bajnoki, és Közép-európai Zóna Trophy futam is. Ez persze nem jelenti, hogy tolonganak a nagy nevű külföldi pilóták a rajtdobogón. Aki Magyarországra jön, azt a mieink úgyis elverik, tehát a hazai bajnokságba nem nagyon szólhatnak bele, az ő házi bajnokságuk pedig rajtuk kívül keveseket érdekel itthon.

 
   
   

Pénteken csaptak a húrokba a Pécs Plaza parkolójában lebonyolított prológgal. Itt, nehogy valami baj legyen, Szeló volt a leggyorsabb. Mögötte századmásodperc pontossággal egált ment Benik és Bútor Robi az F2-es Citroen Kit-Car-al. Ami nemcsak az erőviszonyokat figyelve jelentős, hanem a Saxo verseny előtti állapotához képest is remek. Történt ugyanis, hogy az előző napi tréning során Bútor összeütközött versenyautójával Tagaiékkal az egyik gyorson. A francia szerelők komoly kihívás elé néztek a sérült futóművel, és teljesen legyalult baloldallal beszállított Citroent látva, de mint látszik, kitűnően teljesítették a feladatot.

 
   
 

Szombaton aztán leszakadt az ég. Az esőáztatta pályákon a gumiválasztás döntötte el a helyezéseket. Benikék rosszat választottak az első gyorsra, így rögtön közel 1 perces hátrányba kerültek a leggyorsabban autózó Szeleczky-éktől. Az abszolút második helyet Asi bérelte ki. Tagaiék, Oroszlánék kicsit hátrébb, de Kiss Feri sem bizonyult villámnak a gyengécske Mitsubishivel, főleg az árokjárás után. Öreg Hideg azonban nem kímélte a lovakat, Asi mögött a másodikként nyitott az N csoportban. Az F2-es Szabó Gergő VW Kit-Carja ment, mint a veszedelem, és az absz. 3. helyen kezdte a napot.

 
   
   

Aztán megkezdődtek a kihullások. Ifj.Angyalfi autója kigyulladt, sikerült időben eloltani, továbbmenni viszont nem tudtak. Kiss Feri előző látogatása az árokban is végzetesnek bizonyult, mert ő sem tudta folytatni a versenyt. A negyedik gyorson Asi kuplungja bekrepált, az abszolút második helyről állt ki. Helyét az N-ben Tagaiék vették át, akik épp ekkor előzték meg Oroszlánékat. A negyedik helyen egyenlő idővel állt ekkor Szabó Gergő és a szintén F2 érdekelt Faltusz is. Benik lassan megkezdte a felzárkózást, de a másfél perces hátrány az abszolútat magasan vezető Szeleczky mögött nem túl biztató.

 
   
 

Aztán kiesett Hideg is. Oroszlánék hatalmas vívásba kezdtek Tagaiékkal. Mögöttük a harmadik helyen Vizin Subaruja már egy percnyire volt. Az F2 megint felborult, Szabó és Faltusz egyaránt megpörögtek, és jó sok időt bezsebelve kullogtak a többiek után. Bútor azonban higgadtan autózott átvéve az F2 vezetését. Faltusz kiesésével Szabó nyugodtan megkezdhette a felzárkózást. Az első nap végére sikerült is ismét az F2 élére állni, az absz. 4. helyen. Az élen, minden gyorsot megnyerve Szeleczky állt. Mögötte Benik, Oroszlán, majd Tagai és Bútor.

 
   
   

Vasárnap reggel már mindenki várta a pillanatot, mikor is áll meg Szeleczky Fordja. Ugyanis lassan két éve nem vitte be a célba a gazdáját. Szeló már panaszkodott is az állandóan túlmelegedő váltóra, de bíztak a hűvös időjárás jótékony hatásában. A pályákon már nem történt különleges dolog az utolsó napon. A 11. gyorsot, ami egyben a 14. is lett volna, az eső annyira feláztatta, hogy a rendezők inkább törölték. A maradék 4 szakaszon Szeló már biztonságit autózott, és a több mint kétperces előnyébe még belefért némi autójavítás is, ami a felnyíló motorháztető, és a párásodó ablakok után már csak a hab a tortán. A versenyt végül megnyerte, így talán méltó módon búcsúzhat az öreg Escort-tól. Legalábbis vele együtt sokan remélik egy újabb Ford eljövetelét.

 
   
 

Benik Balázs számára azonban végzetes volt az esőzés. A 12.szakaszt követő szervizpark után megállt a Toyota motorja, és be sem akart indulni, így a második helyről búcsúztatták az elszálló ifjúsági rekordot. Helyüket átvéve, és az N élén, az Oroszlánékkal vívott küzdelemből győztesként kikerülve Tagaiék végeztek. Valószinűleg ennek a futamnak a végeredményére várt a technikai bizottság is, hiszen ebben az esetben akár el is vehetik a Budapest Rallyn megszerzett pontjaikat, maradnak az élen. Bár előnyük ekkor 1 pont, így mindenképpen indulniuk kell majd Tokajban is. Ha maradnak a budapesti pontok, akkor már bajnokok, mert a 41 pont előny behozhatatlan.

 
   
   

Szabó Gergő az absz.3. helyen, az F2-őben az élen végzett. Közvetlen mögötte Bútor Robi futott be, aki így meg tudta őrizni vezető helyét a kétkerék hajtásúak bajnokságában. A kiesettek száma 13, pontosan annyi, amennyien a H csoportban indultak, közülük azonban nem esett ki senki. A győztes Balatonyi Árpi lett, megmutatva mire képes jó kezekben a VFTS. Eredménye a nagyok között a 18. helyre lett volna elég, ami figyelemreméltó.

 
   
 

A két Trabantos, Szentiványi és Kőváry ugyan teljesítette a 15 gyorsaságit, de valószínűleg a 23 és 37 perces hátrányuk miatt nem vették figyelembe őket a végelszámolásnál.





Évadzáró futam: 1. Zemplén-rali, az ob 8. futama, Tokaj, október 25-27.

képekért köszi: Pécsiautósport, DuEn