Hihetetlen szezonzáró

2006.09.19. 02:27
Az évad utolsó futamán eldőlt végre a bajnoki cím sorsa. Sokan nem így gondolták, sokan csak remélték, mindenestre mindkét nap volt min izgulni.

Ifj.Tóth János a nyolcadik, Benik Balázs a második bajnoki címéért szállt harcba a hétvégén. És ott volt még Spitzmüller is a matematikai esélyével. Mindehhez hozzájött a változékony időjárás, az igencsak hosszú össztáv, és a rogyásig ismert pályák melletti újak.

Pénteken a hagyományos plaza melletti prológgal kezdődött a mutatvány, ahol az előzetes híreknek - meglepetésre - megfelelően, felbukkant Harri Rovanpera és Armin Schwarz is. A világbajnoki futamokról ismerős nagymenők tényleg eljöttek Magyarországra, és tartottak is egy kis bemutatót. Schwarz már nem aktív versenyző, tesztpilótaként segít a Skodánál, Rovanpera pedig tavaly még a hetedik helyen végzett a vb-n, idén pedig még egyetlen pontot sem gyűjtött. Úgy tűnik, neki is már csak a haknizás maradt.

Itt voltak tehát és láthattuk a prológon, hogy mennyivel erősebb egy vb-s Fabia, mint a nálunk Turi Tamás keze alatt futó példány, aminek ráadásul rendszeresen műszaki gondjai is vannak. Nem szaladok előre, de annyit elárulok, hogy Turi ezen a versenyen is műszaki hiba miatt esett ki, pedig amíg ment ritkán voltak nála gyorsabbak ellenfelei.

Szombat reggel aztán a rendes pályákon folytatták a meccset, a meglepetést csak az éjjel esett eső okozhatott. Az első gyorsot a Turi-Benik-Janika sorrendben teljesítette az élmezőny. Negyedik helyre pedig a többi WRC-t és négykerekes autót megszégyenítve Bútor Robi futott be, aki most először mutatta be a közönségnek a Suzuki legújabb fejlesztését, a Swift Super1600 -as versenyautót. Úgy tűnik a gép rendben van, és Robi is eléggé érzi, hogy mit lehet vele művelni.

A másodikon ugyanez lett a sorrend, de a harmadikra aztán gyökeresen megváltoztak a dolgok. Janika autója fülsértő hangokat hallatott, miközben szinte lépésben haladt a pályán, még Turi Tamás is megelőzte őt. Később kiderült, hogy a Peugeot 307 WRC motorja ment tönkre, és így Janika nemcsak a versenyből esett ki, de még a nyolcadik bajnoki címére is várnai kell, legalább egy évet. Hacsak Benik Balázs sem szerez pontot ezen a futamon&#8230 De erre azért még kisebb volt az esély, mint előre megjósolni Janika technikai gondját.

Ismét nem szaladok előre, csak annyit árulok el, hogy Benik aztán szerzett pontot, sőt a versenyt is megnyerte, így 2003 után a második bajnoki címét is zsebre rakhatta, Varga Istvánnal, aki 25 éves pályafutása során most először lett abszolút bajnok.

Tehát Janika az első nap feléig sem jutott, és a kiesésétől kezdve megindultak a kombinálások. Spitzmüller&#8230 vagy Turi, talán kibírja most a Skoda, és vajon mi lesz Benikkel? Nos Spitzmülleréknek sem tartott sokáig a menet, az ötödik gyorson az útról lecsúszva az árokban haladtak egy darabig, aztán nekiüköztek egy betonhídnak, ami falként állta el az útjukat. 150 km/h sebességről egy pillanat alatt álltak meg nullára. A harmadik gyorson még abszolút időt mentek, és a reggeli hibás gumizás miatti időveszteséget szerették volna ledolgozni. Nem sikerült. Komoly sérülést szenvedett mindkét versenyző, kórházba szállították őket. (Mostanra jobban vannak, és haza is engedték őket, az autó kuka) A gyors etap lett, átlagidőt kaptak a versenyzők.

Ekkor Benik Balázs állt az első helyen, Turi Tamás, és Bútor Róbert mögött. Eddigre már a rajtolók közel 30%-a kiesett, és a hátralévő három gyorsasági mutatta, hogy mennyire hosszú még a nap. Ezt a maradék hármat Turi Tamás nyerte, miután a szervizparkban kuplungot cserélt a Fabia WRC-n. Benik közel 7 másodperccel mögötte, a második helyen várta a másnapot.

A vasárnap aztán még hosszabbnak ígérkezett. Még hat gyorsasági, és még néhány óra hajtás, hogy eldőljön a bajnokság. Az elsőt ismét Turi Tamás nyerte, így tovább növelte előnyét. A következő szakaszon az előfutó autók utolérték egymást, és az összeütközést úgy tudták elkerülni, hogy a pályáról lehajtva - sajnálatos módon - a nézők közé hajtottak. Többen megsérültek, ismét a munkát kaptak a mentősök, és a szakaszat ismét törölni kellett.

A napi harmadik gyorsaságin aztán megint fordult egyet a kocka. Turi autója a rajtnál a kuplung hibája miatt beragadt, és jelentős időveszteséggel tudta csak befejezni a szakaszt. De aztán végképp megállt a Fabia, és Turi ismét műszaki hiba miatt esett ki. Az első helyről. Idén sokadszor. Benik Balázs pedig az élre került, és az utolsó négy gyorsaságit megnyerve, sikerült elsőként célba érnie, ahol több liter pezsgőt locsoltak egymásra a csapattagok.

Szinte az összes kategóriában az élmezőnyhöz hasonló parázs küzdelem folyt. Az N2-ben például a legutolsó gyorson előzte meg Gonda az addig élen álló Nagy Krisztián Citroënjét, így helyet cseréltek a dobogón. Végül 61 páros tudott áthajtani a céldobogón, ami majdnem 50%-os elhullási arányt jelent. Igazán kemény, változatos, és embert próbáló versenyen vannak túl, a személyi sérülések kivételével azt kell mondjam, méltó évadzáró futam volt ez.

Jövőre ismét találkozunk, hogy ki kivel, mivel, az még messze van. Majd az első rajtnál kiderül.

Végeredmény

1. Benik Balázs-Varga István, Ford Focus RS WRC 03
2. Turán Frigyes-Rusznák László, Mitsubishi Lancer EVO VI
3. Herczig Norbert-Csökő Zoltán, Subaru Impreza WRC
4. Bútor Róbert-Tóth Vilmos, Suzuki Swift S1600
5. Vizin László-Táborszki Attila, Toyota Corolla WRC
6. Matics Mihály-Vinoczai Attila, Mitsubishi Lancer EVO VI
7. Ollé Sasa-Kerék Balázs, Suzuki Ignis S1600
8. Krózser Menyhért-Fodor Géza, Suzuki Swift S1600
9. Botka Krisztián-Mihalik Péter, Mitsubishi Lancer
10. Pethő István-Ruboczky Attila, Mitsubishi Carisma GT EVO VI
11. Hadik András-Juhász István, Skoda Octavia Kit-Car
12. Zambelly György-Fejes Gábor, Mitsubishi Lancer EVO VI
13. Tagai Tamás-Tagai Róbert, Subaru Impreza N12
14. Osváth Péter-Nemes Csaba, Mitsubishi Lancer EVO VI
15. Michna Ottó-Zsíros Gábor, Mitsubishi Lancer
16. ifj. Angyalfi Károly-Nyirfás Julianna, Mitsubishi Lancer EVO VI
17. Vas Zoltán-Gabura Krisztián, VW Polo S1600
18. Pénzes Zsolt-Zachár János, Mitsubishi Lancer EVO III
19. Cseri József-Nagy Dénes, Mitsubishi Lancer EVO VIII
20. Borsi Gergely-Baranyai László, Mitsubishi Lancer EVO VI
21. Varga Zoltán-Sand Ferenc, BMW M3
22. Hostyánszky Attila-Rózsa Norbert, Mitsubishi EVO VIII
23. Keller Péter-Spitzer Gábor, Suzuki Ignis S1600
24. Gerencsér Tibor-Kőszegi Zoltán, Ford Escort RS Cosworth
25. Lajtai Zsolt-Steiner Zoltán, Ford Escort RS Cosworth
26. Janzer György, Skoda Felicia Kit-Car
27. Ifj. Ranga László-Czakó Janek, Mitsubishi Lancer EVO VIII
28. Baracskai Zsolt-Lovász Tibor, Renault Clio RS 2000
29. Keszler Mátyás-Tóth Csaba, Audi S2 Coupe
30. Németh "16V" Péter-Béres "Unicum" Attila, Skoda Felicia
31. Kovács Zoltán-Verba Gábor, Lada 21074
32. Kronome Ákos-Monostori Gábor, Lada 21074
33. Palasics László-Palasics Attila, Ford Escort Maxi
34. Martin László-Takács Attila, Mitsubishi Lancer EVO VI
35. Hodosi Gábor, Lada 2107
36. Bessenyey Zoltán-Tóth Zoltán, Opel Astra OPC
37. Gonda Zsolt-Szabó Beatrix, Honda Civic
38. Rádli József-Popovics László, Peugeot 306 S16
39. Nagy Krisztián-Veres Gábor, Citroën Saxo VTS
40. Papp Levente-Szedő Csaba, Peugeot 106 GTi
41. Boroznaki Tibor-Kiss András, Lada 2107
42. Nagyváradi Zsolt-Szekeres Zoltán, Suzuki Ignis
43. Szabó Árpád-Csizmeg Richard, Peugeot 106 S16
44. Juhász Csaba-Juhász Zsolt, Honda Civic VTi
45. Jedloczky László-Szabó Tamás, Subaru Impreza 555
46. Pryma Zoltán-Kerekes József, Peugeot 206 RC
47. Gyűszű László-Polyák László, Fiat Stilo Abarth
48. Grámán László-Orosz Szonja, Honda Civic Type-R
49. Födő Imre-Landsman Antal, Lada VFTS
50. Domonkos László-Horváth István, Suzuki Swift
51. Alaxay Viktor-Bolla Károly, Peugeot 106 S16
52. Dr. Varga Attila-Dienes Beáta, Skoda Felicia Kit-Car
53. Baksay-Szabó Ádám-Ranga Péter, Suzuki Ignis
54. Lévai Ferenc-Schweighardt Gábor, Toyota Yaris
55. Novák Szabolcs-Rébay Bence, Suzuki Ignis
56. Kozma László-Tömöri Zsolt Sándor, Lada VFTS
57. Kiscsatári Imre-Diós Dániel
58. Fehér István-Leirer Zsolt, Lada 2105
59. Ripka Gábor-Dóka Roland, Opel Astra OPC
60. Agnecz Zoltán, Skoda Fabia 1,4 16V
61. Hetei Zoltán-Gráber Tamás, Trabant EVO II

Historic végeredmény

1. Molnár Tibor-Tóth Csaba, Ford Escort RS
2. Gáll Csaba-Varga László, Opel Ascona GR2
3. Tóth István-Nagy János, Skoda S 120S
4. Hajtós Péter-HAJTÓS CSABA, Wartburg 353 WR

A képekért köszönet a MédiaFoto csapatának.