Fogy a mezőny

2005.03.16. 14:34
Kerékleszakadás, közúti veszélyeztetés, rendőri intézkedés. És ez még csak az első nap volt. Aztán fékcserék kesztyűs kézzel, beborulás az árokba és olajfolyatás az útra. Miközben az első három hely sorsa változatlan.

Újabb fordulót nyomtak le a ralista srácok a hétvégén. Ezúttal a legfőbb vezetés által oly nagyon óhajtott költségcsökkentés keretéből kicsit kilógó mexikói verseny következett, a világbajnokság harmadik futama. Közel ezer kilométeres versenytáv, amiből valamivel több mint 350 km gyorsasági várta azt a 45 versenyzőpárost, akik leadták nevezésüket.


Az első napon hat gyorsasági bonyolódott kétszer hármas fordában - a második kör teljesen más viszonyokkal fogadta az autókat. Először mindenki a csúszósságra panaszkodott, de a mezőny letakarította magának az utat és másodszorra már sokkal szárazabb (biztonságosabb) körülmények várták őket ugyanazokon az utakon. Így aztán másodszorra sokkal jobb idők is születtek.

Ezen a murvás versenyen már az első nap (pénteken) látszott, hogy a subarus Petter Solbergnek ismét odaragadt a lába a gázpedálra. A norvég fiú háromszor volt a leggyorsabb a hat lehetőségből, ami ezen a napon megadatott, és mindezt az új autóval, a WRC 2005 névre hallgató legutolsó fejlesztéssel. Ráadásul nem csak simán megnyerte az első napot, hanem a mögötte befutó Peugeot-csapatnak 20,5 másodperc hátrányt is adott. Bár az igazsághoz tartozik az is, hogy a második helyen álló Grönholm, és a harmadik Martin is a 307 WRC műszaki problémáival küzdött egész nap. Pontosabban: a fék nem szuperált megfelelően egyik autóban sem, ami a csúszós, sodrós kanyarokkal telerakott pályákon még nagyobb hátrányt jelentett, mint egyébként.

A fék Solberg autójában is el-elfogyott, de ez nem zavarta őt abban, hogy az első gyorson megszerzett első helyét meg is tartsa a nap végéig. "Nagyon jó nap volt, leszámítva azt a kicsi fékgondot" - mondta Petter kora este a célban. "Az autó tökéletes, holnap megpróbálom megtartani, esetleg növelni is előnyömet."


Az első gyors után még a PSA konszern eddig nem említett csapata, a Citroën, és az ő világbajnokuk, Seb Loeb állt Solberg mögött a második helyen. Ekkor azonban minden megváltozott Loebnél. "Még az első gyors vége felé történhetett, hogy eltört a jobb hátsó lengéscsillapító. Azért mondom így, mert nem is vettem észre, csak mikor a pálya után megálltam megnézni a guminyomást" - mesélte Loeb. "Teljesen csálén állt a kerék, de nem tudtam vele semmit kezdeni, mindenképp el kellett jutnom a szervizpontig"


Az előző futamról pont nélkül távozó aktuális világbajnok nem engedhetett meg magának újabb pont nélküli versenyt, így mindent megtett, hogy autója elvigye őt a szervizig. A 18. helyre visszacsúszva, az utolsó kilométereket három keréken megtéve eljutott a megváltást hozó szerelőkig. Közben még egy közúti rendőrös kaland is becsúszott. A vezető oldalon az ablakban lógó navigátor és az autó szikrát hányó jobb hátulja nem kerülte el a helyi hatóság figyelmét. Megállították őket és úgy volt, hogy itt vége is a dalnak. De aztán - akárcsak a 2004-es Dakaron a VW esetében - valami csoda folytán mégiscsak tovább engedték őket. A nap további részében a megjavított autóval hasítottak és a 14. helyig sikerült visszamászni a listán.


Grönholm, ahogy már említettem, a fékkel küzdött nap közben, de azért becsúszott egy gyorsasági győzelem neki is. A nap javarészében a második helyet hozta. "Nem éreztem jól magam az autóban, egész nap pumpáltam a féket" - mesélte Grönholm. "Nem tudom miért, de úgy érzem, ez most ugyanolyan, mint tavaly. Nem számít, holnap megpróbálom tartani a második helyet, nem szeretnék még egy olyan balesetet, mint Svédországban. Mindenkinek nagyon nehéz feladat lenne utolérni Pettert."

A másik Peugeot-val Martin kissé álmosan kezdett, aztán a harmadik gyorsra felébredt. Azt megnyerte, így az utána következő szervizparkba már negyedikként érkezett. A második körben aztán kicsit belehúzott, így a harmadik helyre mászott fel, 10,4 másodperces hátránnyal a vezető Solberg mögött. Aztán jöttek a többiek. Duval a másik Xsara WRC-vel a negyedik helyet érte el pénteken.


Roman Kresta a Ford legjobb versenyzőjeként - a gyár számára sajnálatos módon nem nevezte őt a pontversenybe - a hatodik helyet csípte el, a 2002-es itteni győztes, Harri Rovanpera előtt, aki most Mitsubishivel repesztett. Schwarz a Skoda Fabia WRC-vel a 12., csapattársa, Paasonen még hátrébb került, a második gyorson elkövetett karambolocskája miatt.

Szombaton ismét kétszer három gyors várta a mezőnyt, csak másik három. Solberg továbbra is szárnyalt. Három gyorsot nyert meg ezen a napon, kettőt Loebnek adott, egyet pedig Grönholmnak engedett. Első helye vitathatatlan, mögötte a második és a harmadik pedig nem változott a péntekihez képest. Az események a mezőny hátsóbb felében történtek.


Duval az első gyors után a harmadik helyen találta magát. De nem sokáig állt itt, mert később egy szikla felhasította a Xsara WRC olajteknőjét, így a 10. gyorsig már el sem jutott. Dani Sola is hasonlóan járt, a 11-es gyorson esett el és ő még a SupeRally szabályok engedménye alapján sem indulhat másnap, mert az autója komolyan megsérült. "Negyedikben menten egy jobbos kanyar felé, és láttam, hogy belül le lehet vágni. Aztán az első kerék belesett egy lukba a belső oldalon, és az autó hátulja kipördült, közben eltalált egy kis földhányást. Az autó tovább perdült, és lezuhantunk egy árokba nagyjából harminc méterre az úttól. Nem tudom hányszor pördültünk át az autóval, de rendesen összetört. Jó helyen álltunk, ez egy hülye hiba volt tőlem, sajnálom a csapatot, mert keményen dolgoztak, és én mindent elrontottam" -mondta Sola.


Eközben Solberg alatt a kiforratlan motor melegedni kezdett. Ekkor már három szakaszgyőzelem a szákban volt, de tudta, hogy a versenynek a csak a célban van vége. Így állt oda az utolsó gyors rajtjához. "Az első nap olyanok voltak a pályák, mintha aszfalton mennénk, aztán a második nap már sokkal hepehupásabb, durvább volt az útfelület. Így aztán még tegnap este állítottunk a futóművön, és emeltünk is egy kicsit az autón" - mondta Petter. "Nagyon komoly pályák vártak ránk ma, könnyen sziklába ütközhetett, aki nem vigyáz eléggé. Ha 100%-on autózol akkor tuti meg is történik, így mi visszavettünk a tempóból és nem vállaltunk kockázatot."


Grönholm az autójában saját kezűleg cserélt fékbetétet minden gyors előtt, de nem javult a helyzete. Csapattársával közelében mindennél fontosabb volt a biztos pontszerzés. A munkanélküliséggel fenyegető svéd incidens semmiképp sem ismétlődhetett meg. "Más fékeket raktam be ma, továbbra is küzdök a másodpercekért" - mondta Grönholm. "Kell a pont!"

Martinnak volt egy kis esélye, hogy megelőzze csapatársát, de saját fékgondjai nem támogatták az ötletet. Aztán a nyolcas gyorson találkozott egy sziklával, de szerencsére megúszta. Ezután már mindenképp a cél lebegett az ő szeme előtt is. "Senki sincs mögöttem túl közel, így nem kell erőlködnöm" - mondta Martin.


Gardemeister először vett részt a mexikói futamon, így eleinte még izomból ment, aztán a lukas, kavicsos utak kezdték átvenni az irányítást az autója felett, így Toni visszavett, mert mindenképp sérülésmentesen szerette volna tartani a Focus WRC-t. Rovanpera az ötödik helyig mászott fel, pedig még büntetést is kapott, mert a nap közbeni szervizt késve hagyta el. Az elhúzódott szerelés a három hengerrel járó motor gyógyítása miatt történt. A Mitsubishi ebben az új, WRC05 Lancerben átalakította a gyújtásrendszert és a benzinvezetékeket is, és ezek közül valamelyiknél valami nem stimmelt.

Loeb az előző napi hátránnyal volt elfoglalva. Mármint annak leküzdésével. Az első tízbe szeretett volna visszakerülni, de ebben a szánalmas mezőnyben aztán azon kapta magát, hogy már a hatodik helyen van. "Ma reggel nem törődtem semmi mással, csak hogy estére pontszerző helyen legyek. Sikerült, így innentől lesz érdekes újra a verseny" - mondta Loeb

A pontverseny állása

1. P. Solberg 20
2. Martin 19
3. Gardemeister 17
4. Loeb 15
5. Grönholm 12
6. Rovanpera 11
7. Panizzi 7
8. H. Solberg 4
9. Stohl 3
10. Carlsson 3
11. Galli 2
12. Warmbold 2
13. Kresta 2



Vasárnapra már csak két gyorsasági maradt, 63 kilométer hosszban. Mindkettőt megnyerte Loeb, így a negyedik helyen fejezte be a futamot. "Mindkét gyorson a maximumot autóztam" - mondta a célban. "Az utolsó pálya az egyik kedvencem, tökéletesen összejött minden." Előtte a harmadik és a második helyen az eddigi felállás maradt: Grönholm és Martin. Az első helyet pedig a rajttól kezdve is birtokló Petter Solberg csípte el. Ezzel nemcsak a pontversenyben erősítette magát és csapatát, hanem az új autó ütőképességét is bebizonyította. "Nagyon elégedett voltam az öreg autóval a svéd győzelem után, és most az újjal is győzni egyelőre felfoghatatlan érzés."

A hátsó régiókban Rovenpera, Gardemeister és Schwarz lett a végső sorrend. A következő megmérettetés április elején az új-zélandi pályákon lesz.