A rally vajon mi?

2000.11.02. 09:53
Kapcsolódó cikkek (2)
Most voltam először rallyn. Nagyon tetszett a Mecsekben száguldó kocka Ladák csúsztatása, de a sláger egyértelműen a Jégcsillag volt. Győrből mentünk, és szombat hajnali 1-kor kellett indulnunk, de nem taszított el, pedig még nem tudtuk, hogy milyen lesz. Miért csak ez az egy Trabi versenyez a profik között? És milyen kategóriák vannak, ill. hogyan lehet egy versenyen indulni, mik a feltételei -pl. idő alatt teljesíteni egy távot, ill. technikailag mit kell betartani.

Ezer hasonló kérdésem lenne, de nem csak nekem. Nagyon sok ember volt ott, akit megkérdeztünk, de nem tudtak válaszolni, mert valahogy nem kap ez a csodálatos sport olyan médiatámogatást, mint amit megérdemelne.Kérem segítsenek a tájékoztatásban, és én híresztelni fogom minden versenyen, mert annyira megfogott, hogy még a versenyzés gondolata is megfordult a fejemben. Bár tudom , hogy magas anyagi vonzata is van a dolognak, de ma már elég sok helyről lehet szponzorokat szerezni.... Fő az optimista szemlélet. Köszönöm a segítséget

Kofa

 
   

Az említett 33. Mecsek rallye az évadzáró futam volt a profik, vagyis a Rallye 1. osztály számára. Akik ebben az osztályban versenyeznek, már több éve tapossák a gázpedált, hiszen az alsóbb osztályokban való eredményes versenyzés az idekerülés alapfeltétele. A második, már nem annyira a tehetségen múló feltétel a megfelelő anyagi háttér biztosítása.

Maga a verseny több szakaszból áll. Vannak gyorsasági szakaszok, melyek a közúti forgalomtól le vannak zárva a verseny idejére: itt mehet, ami a csövön kifér. Ezeket a speciális szakaszokat normál közúti etapok kötik össze, ahol a KRESZ betartása különösen fontos a versenyzők számára.

Az ilyen normál szakaszon előre meghatározott menetidő van, melyet be kell tartani, s a korai érkezést jobban büntetik, mint a késést. Így lehet hibapontokra szert tenni. A versenyt az nyeri, aki a gyorsasági szakaszokat a legrövidebb idő alatt teljesíti, s a normál etapokon esetlegesen begyűjtött hibapontjai (melyek másodpercekre konvertálnak, s hozzáadnak az összidőhöz) sem taszítják hátrébb az eredménylistán.

 
   

Ezt a sportot sajnos nem lehet a konyhapénzből elcsípve sikeresen űzni. Súlyos milliókra van szükség egyetlen szezonhoz, bár az éves költségvetés már a másodosztályban sem sokkal kevesebb. Többen bérelt autókkal mennek, melyet egy-egy külföldi tuningcég ad bérbe. Sokszor csak az utolsó pillanatban érkezik meg az autó, s a pilótának nem sok ideje marad a tesztvezetésre. Akik ,,saját" autóval tudnak versenyezni, kénytelenek finanszírozni az autó teljes felkészítését is, ami nem kis feladat.

A nem a rajtdobogón kezdődik. Már a téli uborkaszezonban megkezdik a szponzorok felkutatását, mert ez korántsem olyan egyszerű. Pár éve az akkor már háromszoros bajnok Ifj. Tóth János is kihagyni kényszerült jónéhány versenyt az anyagi korlátok miatt.

Ha sikerült előteremteni az éves versenyzéshez szükséges összeget, jön a munka java: fel kell készíteni a versenyautót. El kell dönteni, melyik géposztályban, melyik kategóriában szeretne indulni a versenyzőpáros. Géposztályból kettő is van, az A csoport és az N csoport (igaz létezik H csoport is, itt a lejárt homologizációjú autók versenyezhetnek, hogy ez mit jelent, egy későbbi szótár jellegű cikkünkben ismertetjük).

Az N csoport autói a széria, de korántsem az utcai autók. Ebben a csoportban a kötelező biztonsági felszereléseken (bukóketrec, poroltó, stb) kívül minimális a változtatás lehetősége. A szabályzat külön könyvet tesz ki, részletesen meghatározva, mi módosítható, erősíthető, és mi nem. A nem-ből van a több. Mégis, a megengedett változtatások magasan kiemelik az utcai autók körében az N csoportos versenyautókat.

 
   

A másik kategória az A csoport, ahol már megengedett a versenyautóvá formálás. Itt már, többek között eltávolíthatóak az utastér kárpitjai, jelentős súlycsökkenést előidézve. A motor és a futómű is nagymértékben tuningolható. Persze ezt is szigorú szabályok írják elő. Ezek az igazi versenyautók.

Mindenki a pénztárcájának megfelelő precízséggel építheti meg az autóját. Van aki csak egy Trabantot épít át (ez az a bizonyos Jégcsillag, az autón nagy betűkkel látható szponzor neve), de ez az autó már csak a külsejében hasonlít a mindenki által jól ismert szappantartóra. S a közönség kedvence Kőváry Barna (jobban csúszik), be is bizonyítja mennyi mindenre képes ezzel a járművel a sokadik tetőnátfordulás után is.

A géposztályokon belül további felosztásra kerülnek az autók a hengerűrtartalmuk szerint. Ezt a kategóriát a csoport betűjele utáni szám jelzi. Pl. N4= széria csoport, 2000 cm³ felett (a turbós autók valós hengerűrtartalmát 1.7-el felszorozzák, és az így kapott szám alapján kerülnek a megfelelő kategóriába), A5= tuningolt autó (nagy túrakocsi), max.1300 cm³, (rengeteg Lada2105).

 
   

A kiszemelt csoportba illő autót megvásárolhatjuk használtan, de építhetünk utcai autóból is. Hogy melyik eset az olcsóbb, lehetetlen megmondani. Ahogy azt is, hogy melyikkel van kevesebb munka, melyikre kell kevesebb időt fordítani a megfelelő felkészítéshez.

Ha az autó már a műhelyben áll a négy kerekén, akkor jöhet a tartalék alkatrészek beszerzése. Ez általában a komplett autó árának megfelelő összeget igényel. A versenyzéshez szükséges speciális gumik, pedig szintén kitesznek egy kisebb vagyont, ráadásul ezek teljesen biztosan fogynak is majd (kopás, defekt, stb), úgyhogy gumiból sosem elég.

Ezután jöhet maga a verseny. Megpróbálom felsorolni mi mindent kell fizetni egyetlen verseny alkalmával. Utazási költség a helyszínre, nevezési díj, kötelező versenyfelelősségbiztosítás, edzési költségek (benzin-szállás-étel, edzéskártya, ez a korlátozottan edzhető, egyébként is lezárt területekre kötelező), szerviztábla (ezt a versenyautót kísérő szervizautó kapja, csak ezzel engedik be a szervizelésre engedélyezett területekre), szerelők szállása (általában a versenyzők tartják el a verseny időtartamán a sokszor csak szivességből segítő szerelő barátokat, ismerősöket), szervizautó üzemanyaga, versenyautó speciális üzemanyaga.

 
   

Biztosan van még, ami most nem jut eszembe, de már ez sem kevés, és ez csak egyetlen verseny a bajnokságból. Azt nem is feltételeztük, hogy esetleg a versenyautó sérül, és alkatrészt kell pótolni. Valamint szintén nem beszéltünk a versenyzők speciális biztonsági ruházatáról sem, ami szintén több százezer forint.

Egy A5 kategóriájú Lada Samara-val másodosztályban versenyezni egy évig, körülbelül 8 millió Ft.-os költségvetést igényel. S mivel ez manapság már nem egy ütőképes autó, végig a határon kell tudni menni vele. A ,,nagyok" WRC kategóriás autóival (gyári fejlesztésű különleges versenyautók, biztosan béreltek, ilyet megvásárolni szinte lehetetlen) a versenyzés eléri az évi 100 millió Ft.-ot is.

A kezdet persze jóval kisebb összegből is megoldható. A Rally Túra Egyesület versenyein lehet elkezdeni a versenyzést. Bővebb információt a www.rte.hu vagy a www.bipautosport.tsx.org oldalakon találhatnak az érdeklődők.

Aki erre a sportra adja a fejét, gondolja meg, mielőtt belevág, mert ezt csak elkezdeni lehet, abbahagyni nem. A rallyversenyzők tábora megszállottak gyülekezete , akik mindent feláldoznak szeretett sportjukért.