Majdnem minden simán

2006.05.01. 18:45
Először úgy volt, hogy minden rendben. Aztán meg úgy, hogy a névadó szponzor visszalépett és talán nem is lesz verseny. De aztán megint minden jóra fordult, lett új neve a versenynek, és a teljes hazai MNASZ-es gárda felvonulhatott Miskolcra, hogy együtt áldozzanak a rali-isten oltárán.

Historik, Első osztály, Rali 2… volt minden mi szem szájnak ingere. Az elsősök már a második, a többiek a szezonnyitó futamukra készülhettek, és mit mondjak, kemény dolog elé néztek. 740 km össztáv, 13 (prológgal együtt) gyorsasági melyek összesen több mint 140 k –t tettek ki az első osztálynak. Az utánpótlás mezőnyének 357 km össztáv, 80 km gyorsasági, ami darabra 6. Mindez csupa aszfalton, vagy valami olyasmin.

A nagyoknál a szokásos Benik-Janika-Turi csata volt várható, de sajnos Turiéknál hamar megállt a technika, így ők a második versenytől búcsúztak pontok nélkül. A másik két versenyző viszont rendesen egymásnak esett. A Peugeot 307 WRC-vel versenyző Ifj.Tóth János a szombati hat gyorsasági szakaszból négyet megnyert, a bódvalenkei azonban kevésbé ment neki. Ezeken a szakaszokon nem tudtak a leggyorsabbak lenni.

Az időjárás esősnek ígérkezett, de konkrét vízzel nem találkoztak a fiúk, ami a gumiválasztást rendesen megkavarta. Benik Balázsék további gondokkal is küszködtek: „Voltak gondjaink, az autó az alsóbb tartományokban nem volt túl acélos. Az első körben a kipufogónk szétcsúszott, talán odaverhettük valahol. Bejött a füst a belső térbe, ezért nem sokat láttunk, néhol lehúzott ablakkal versenyeztünk. A beállítások nem voltak száz százalékosak, de így is sikerült két gyorsot elsőként abszolválnunk. Hasonló a helyzet, mint Egerben. Lőtávolban vagyunk, tehát támadni fogunk vasárnap!” – mesélte Balázs az első napi célban.

A szombati nap egyébként szedte áldozatait, voltak köztük szerencsésebbek, akik az esés, árokjárás és egyéb csalafintaságok után folytatni tudták, mint Botka Dávid vagy Spitzmüller Csaba, de akadtak olyanok is, akik a verseny feladására kényszerültek. Aschenbrenner korán búcsúzott váltóhiba miatt, Tagai Tamás árkot járt.

A második nap aztán leesett a szombatra várt eső. A hat gyorsasági szakaszon megosztoztak a vetélytársak, Janika és Benik Balázs is hármat-hármat nyert, döntőnek bizonyult viszont a reggeli első szakasz, ahol a bajnoki címvédő páros csaknem 10 másodperccel növelte az előző napról hozott előnyét. "Az első gyorstól tartottunk egy kicsit, mert mindenkitől azt az információt kaptuk, hogy sok rajta az iszapos-sáros rész „ - mondta Bahor Bea a Peugeot navigátora. – „Amikor megtudtuk, hogy ilyen sokat vertünk Benikékre, lenyugodtunk, és onnantól kezdve már higgadtan, magabiztosan versenyeztük végig a napot." – tette még hozzá.

A verseny végére tehát Janika-Benik lett a sorrend, aminek valójában mindkét páros örült. Janikáék külön érdekességet is összehoztak mivel a futam végére a Peugeot 307 WRC-vel pont 307 kilométert tettek meg. Egerben 167-et, Miskolcon pedig 140-et.

Benik Balázs pedig így beszélt a célban: „A megszerzett 15 pont mindenesetre nem jött rosszul. Két futam után holtversenyben vezetjük a bajnokságot az első murvás viadal előtt. Két teljesített verseny alapján már komolyabb kapcsolatot tudtunk kialakítani a Focussal. Úgy gondolom, most kezdődik majd igazán a küzdelem.” A harmadik helyet szemernyivel kevesebb küzdelem árán Vizin László csípte el, a kissé már korosodó Toyota Corolla WRC-vel.

A Rali2 mezőnyének kicsit rövidebb volt a táv, és a versenyük is „csak” egynapos volt, mégis hatalmas csatákat vívtak egymással, a pályákkal és a technikával. Voltak akik az időket figyelték ,és úgy küzdöttek, voltak akiket az autójuk pályán tartása, a helyes féktávok eltalálása dolgoztatott meg, és voltak akik a műszaki gondokkal voltak elfoglalva, így másra nem maradt energiájuk.

Az eredmények aztán a célbaérkezést követő technikai ellenőrzés után kicsit megváltoztak. A versenyen kitűnően autózó 228-as rajtszámú újonc páros ifj. Kanyik Antal – Endrész István a futam végén az abszolút értékelés második és az A csoport első helyét szerezte meg. Verseny közben egy ellenőrzésnél az Autós Technikai Bizottság (ATB) regisztrálta, hogy a páros nem a kategóriában engedélyezett típusú abroncsokkal teljesítette a versenytáv egy részét. Ezért a Felügyelő Testület (FT) a párost a versenyből kizárta. A kettőst nevező egyesület fellebbezett a felügyelő testületi döntés ellen. A Fellebbezési Bizottság (FB) a fellebbezésnek helyt adott és a kizárást méltányossági okokból egy perces időbüntetésre változtatta. Ezzel az ifj Kanyik – Endrész kettős a futamon végül az abszolút 5. helyen végzett.

A döntést hozó bizottság részben méltányolta azt a nevező által ismertetett körülményt, hogy az abroncsmárkát meghatározó szabály több – egymást követően rövid időn belül –, megjelent körlevélben került kiadásra és az egyik körlevél tartalma félreérthető volt a szabályosan használható abroncsmárkákkal kapcsolatban. A verseny utáni technikai ellenőrzésen az abszolút értékelés első helyén végző 201-es rajtszámú Szommer István – Hosszú Zoltán autóján az ATB az egyik alkatrész részletesebb vizsgálatát látta szükségesnek. A vizsgálatra a versenyt követő héten került sor, mely kétséget kizárólag megállapította, hogy az említett alkatrész teljesen megfelel a kategória technikai szabályainak.

Még a futamot követő technikai ellenőrzés után változott a Magyar Suzuki Kupa és az N1-es géposztály eredménye is. A harmadik helyre beérkező 217-es rajtszámú László Emil –Dobos Zoltán kettős autójában a levegőszűrő hiányát állapította meg az ATB ezért a felügyelő testület a párost kizárta a versenyből. Ezzel az N1 géposztály bronzérmes helyét a 13. Gulyás Miskolc Rallyen a Szajky Rallye Team párosa Nagy Lajos és László István szerezte meg.

A technikával küzdők közül a Rali2-ben új színfoltként megjelenő Mercedes versenyautóval repesztő Váradi György esete volt nem egyszerű. Pénteken Miskolc felé menet lerobbant a szervizbuszuk – szintén Mercedes. Visszavontatták Budapestre, majd átpakoltak egy másik buszba – ez is Merci -, és éjfél körül értek vele vissza. Szombaton kicsit álmosan ejtették meg a pályabejárást, ahol elektromos hiba miatt az autó nem ment 100%-osan. A hibát nem tudták megoldani, mert sehol a környéken nem volt kapható relé, ami nagyjából 100 Ft.-os alkatrész. Így beletörődtek, hogy másnap is így kell menniük.

Vasárnap aztán az első gyors felénél eltűnt a fék az autóról. Megjártak majdnem az összes árkot ami a pálya szélén volt, és volt elég sok. No meg a lassítóknál is elég nehéz volt a feladat. A beíró után kiderült, hogy egyszerűen elhagyták az egyik oldalról az első fékbetéteket. Eszkábáltak csavarhúzóból betétrögzítő pálcát, és a betéteket pótolták. Ezzel persze a kizárás veszélyét vállalták be. Kizárás nem lett csak tetemes időbüntetés, és a mezőny legvégéről való továbbhaladás. Végül is a célba beértek, és nagyon örültek, hogy sikerült az első Rali2-es fellépést célbaérkezéssel befejezni.

Következő mutatvány a Duna Rallye lesz május végén.

A képekért köszönet a Médiafotó csapatának, és DuEn-nek. Részletes eredmények a TotalCar támogatásával üzemelő RallyLive oldalon találhatók.