Ördögi győzelem

2004.04.26. 09:47

Úgy tűnik, az utóbbi időben visszatér a pezsgés a hazai raliba is. Hogy ezt a versenyzői generációváltás vagy valami más gerjesztette, nem tudom, de az biztos, hogy itt volt már az ideje.

csik.jpg

Jessz, jessz, jessz. Bocsánat, de még friss az élmény, a hétvégén ugyanis autóverseny volt abból a fajtából, ahol nem tudni előre a végeredményt. Volt olyan is, ahol tudni - már pár éve folyamatosan -, de arról most sem beszélünk. Most a magyar ralibajnokság második fordulójáról lesz szó, amit Miskolc környékén bonyolítottak.

Már az előző futamon is kezdett formálódni, hogy igencsak kiszámíthatatlan évnek nézünk elébe - a hétvégén a helyzet tovább bonyolódott. A juniorok most nem kaptak lehetőséget a versenyzésre, tehát péntek este a hagyományosan a salakmotoros pályán rendezett prológtól kezdve csak az első osztálynak lehetett drukkolni. És már ezen a prológon megmutatta Turi Tamás, hogy az egri győzelem az Octavia WRC-vel nem volt véletlen.

Rajtszám szerint visszafelé köröztek a gépek, így az egyre nagyobb kategóriák egyre nagyobb szürkületben gurulhattak a salakra. Fergeteges hangulat uralkodott az arénában, amit a néha fellépő locsolóautó utáni versenyzők tovább lendítettek, mert a locsolás után rettentően csúszkáltak. A TotalCar ralicsapat első osztályú különítményének nem volt szerencséje csúszkálni. Egerből elhozták az A8 kategória aranyérmét, de most, itt már a prológon felrobbant a Mitsubishi motorja, így elég korán el kellett búcsúzniuk. Dornai Tibi szombaton már bontotta is kifelé a motor maradványait, hogy hétfő reggel vihesse a mágushoz, így talán elkészül a május közepi következő futamra.

Szombat reggel aztán a felemás időjárás kezdte borzolni az idegeket. Három különböző gyorsasági várta a fiúkat, mindegyik kétszer. Turiék nem sokat teketóriáztak, rögtön az élre ugrottak, és azok kedvéért, akik nem szeretik a ralibeszámolókat, elárulom - hogy ne kelljen végigolvasniuk -, végig ott is maradtak, és megnyerték a futamot. Na de mi volt mögöttük? Testvérem, az a nem mindegy.

Ott van ugye a bajnokicím-védő Benik Balázs, aztán meg a másik Skoda WRC-s, Szabó Gergő. Angyalfi Karcsi is hozott WRC-t, egy Corollát, és végre rajtengedélyt kapott Asi is. Ők mind-mind ott tülekedtek. Ráadásul néha befurakodott közéjük Spitzmüller is az N4-es Micuval, amit a hazai pálya - Spici miskolci - ismerete miatt el is várt minden rajongója. Ebbe a versengésbe szólt bele a hülye eső, mintha direkt nehezítésként írták volna fel receptre.

Benikéknek okozott is fejtörést a csapadék, mivel eleinte az autó beállításai nem feleltek meg az időjárásnak, aztán már a felrakott gumik sem. A vizes pályáknak száraz gumikkal vágtak neki, aztán félidőben kicsit alakítottak a beállításokon és felrakták a vizes útra való kerekeket. Csak épp közben felszáradt az út, és pont a szárazak kellettek volna. Aztán még egy defekt is befigyelt. Szóval este a hatodik helyen álltak, több mint másfél perces hátrányban.

A WRC-s viadalban Turiék álltak a legjobban, még egy lassító szétbombázás is belefért a negyedik gyorson, mögöttük közvetlenül, nem kis meglepetésre, Spiciék. Valójában sokan Asit várták ide, aki szintén verte a WRC-ket még az N-es autójával is, de úgy látszik a nyolc hónap kihagyás nem tett jót a reflexeinek. Az ötödik helyig jutott, Szabó Gergő és Angyalfi állt előtte. Szabóék is fordítva gumizták magukat, aztán még a szervópumpa is megállt, szóval nem volt kalandmenetes a napjuk nekik sem.

A hetedik helytől néhány N-es Mitsubishi következett. Elsőként - vagyis másodikként, mert Spici az első N-es - Hideg Krisztián, akinek, úgy tűnik, rendeződnek a dolgai, és az egészségi állapota is javul. Ez persze nem látszik az eredményén, hiszen ő régen is az élbolyban volt, meg most is. Aztán a korábbi N-es bajnok Elek, majd Szilágyi következett. Valószínűleg az eső miatt - mert ott jobban számít a négykerék-hajtás - álltak Bútorék "csak" a tizedik helyen szombat este. A kis Citroёnnel általában előrébb szoktak befutni. Nem kapták még meg a C2-t, így a már megszokott Saxóval nyomultak, és a sok egyenesre panaszkodtak, meg arra, hogy a csúszós utakon csak egy helyben állnak, és elpörögnek a kerekek, ezért végig csak szenvedtek egész nap.

Szerintem többen is szerettek volna ennyire szenvedni, mondjuk, a mögöttük levő versenyzők, akik valószínűleg jobban szenvedtek, ezért mentek lassabban. Bútorék mögött Kakusziék álltak az A6 második helyén a VW Polo Super 1600-zal, és Balázs Öcsi volt a harmadik a Ladával. Úgy tűnik, a Suzuki Igniseknek még nem jött el az idejük. A kisebb géposztályokban is parázs csaták zajlottak. Leszakadoztak ugyan a többiektől, de házon belül alig néhány tizedekre küzdöttek. A H csoport népesre sikeredett, és a sok csúszkáló VFTS iszonyatos lázba hozta a nézőket. Az utolsó gyorson a cél után tömeges baleset miatt le kellett állítani a versenyt, és a mezőny vége etapként teljesítette. Ezt, és a harmadik gyorson Martin által bemutatott hatalmas bukást leszámítva komolyabb baleset nélkül zajlott az első nap.

A rendezőség azonban nem volt elégedett. Nekik ugyanis másra is figyelniük kell, nem csak a versenyzőkre. Jacsó Tibor így beszélt a szombatról: "Azt gondolom, hogy mindent megtettünk annak érdekében, hogy a verseny gördülékenyen lemenjen. Volt egy kis csúszás, de ez azért volt, mert menetrend szerinti buszokat kellett átengedni a gyorsasági szakaszokon. A nézők viszont kritikán aluli módon viselkednek. A biztonsági autóban utazom, többször is részese voltam annak, hogy ki kellett szállnunk, és megpróbálni rendet teremteni. Nem tudtunk. Nem igazán volt fogékony a közönség. Gyakorlatilag nagyon kevés józan emberrel találkoztam a pályák mentén. Felháborító amilyen disznóólat hagynak maguk után, és felháborító, amilyen módon viselkednek. Én nem tudom, hogy emberek hogyan süllyedhetnek ilyen mélyre. Négyszer kellett a mentőautóknak beavatkozni, és nem versenybaleset miatt, hanem azért, mert a helyszínen olyan nézők tartózkodtak, akik alkoholos befolyásoltság alatt valamilyen sérüléseket szenvedtek. Volt kihűléses részeg emberünk, volt lábtörött részeg emberünk, volt, aki a biciklijével együtt törte össze magát. Ez borzasztó! Ezen kívül még volt családi dráma, volt olyan hely, ahol le kellett fegyverezni a biztonsági szolgálatunknak egy úriembert, aki lövöldözni akart. Volt egy szarvas kontra biztonsági autós találkozás. Azt gondolom, hogy elég eseménydús nap volt."

Vasárnap újabb három gyorsasági, ismét kétszer mindegyik. Az idő nem sokat változott, Turiék több mint egy perces előnye pedig nyugtatólag hathatott rájuk. Mert míg az első nap csak egy gyorsaságin engedték meg, hogy más nyerjen, addig vasárnap - az utolsó - hármon is. De az előny bőven elég volt, hogy a célba ismét a piros ördögszarvakkal díszített autó guruljon be elsőként. Azt hiszem az eddigi 100%-os teljesítménnyel rendesen feladták a leckét a bajnokicím-védő párosnak.

Ők valamiért a második nap sem nagyon találtak magukra. Középszerű autózással sikeresen megtartották a hatodik helyet. Ez biztosan kevés lesz a jövőben nemhogy a címvédéshez, de még a bajnokság dobogójára való fellépésre is. Az első és a hatodik hely között azonban olyan vérre menő csata folyt vasárnap, hogy ing-gatya leszakadt a résztvevőkről. Spici másodikként fordult, de kicsit bealudhatott az első gyorson, mert egyből le is csúszott két helyet.

Angyalfiék kerültek a második helyre, Szabó Gergő pedig a harmadikra. És mindezt úgy, hogy közben Asi nyomta a második leggyorsabb időt. Aztán ezt megtette még egyszer, az utolsó három gyorson pedig mindenkit elvert. Tizedmásodperceket lépegetett előre, de a kemény munka meghozta a gyümölcsét. A 12. gyorsasági után már ő állt a második helyen Turiék mögött. Nem semmi teljesítmény. Mögötte alig két másodpercnyire Angyalfiék, majd Szabó Gergő és csapata futott be.

Az N csoportban maradt a reggeli felállás, csak ugye Spici kicsit hátrébb került, de Hideg Krisztián, Elek és Szilágyi tartotta magát. Bútorék pedig egyet tudtak javítani - Szilágyit leelőzték, és szokás szerint az A6 élén, az abszolút 9. helyen fejezték be a versenyt. Az A6-ban Balázs Öcsi is ragaszkodott a harmadik helyéhez, és a vadi új építésű autóval ismét megerősítette a Lada fanok életfilozófiáját.

Az egész versenyt tekintve a pörgősség, gyorsaság volt a jellemző. Egyébként az utóbbi időben úgy tűnik, visszatér a pezsgés a hazai raliba is. Hogy ezt a versenyzői generációváltás, vagy valami más gerjesztette, nem tudom, de az biztos, hogy itt volt már az ideje. Ismét van miért kimenni a pályák szélére, és van miért odafigyelni a versenyzőkre. Akik eddig nem tették, tegyék meg május 20-tól a Székesfehérvár körüli pályákon. De ha lehet, alkoholt ne vigyenek magukkal.

A részletes eredmények, statisztikák megtekinthetők a TotalCar támogatásával üzemelő és új erőre kapó rallylive.hu oldalon.