Gumizzatok, gumizzatok!

2001.04.26. 12:57
Kapcsolódó cikkek (1)
Ez még mindig Magyarország. A rendezők fáradságos munkával kitalált precíz előírásait a végrehajtás módja egy mozdulattal felrúgja. Mert ugyan ki merne egy többszörös bajnok, vagy akár egy "kellően nagy anyagi háttérrel rendelkező" versenyző útjába állni a tréningen?
 
   
   

Alig kezdődött meg az évad, máris nyakunkon a második felvonás. BAZ megye lakói számíthatnak ezúttal a sáskahad megszállására. A rallysokat kiszolgáló személyzet, és persze a rajongók minden verseny alkalmával szinte ellepik az adott térséget, esélyt sem adva a hétköznapi turistáknak a fárasztó hegyi séták utáni megszállásra. A verseny idején esténként egyetlen szabad ülőhelyet sem találni az éttermekben, egyetlen szabad szobát sem a szállókban, panziókban. Most Miskolcon a sor, hogy ellássa a vendéglátó feladatát.

 
   
 

Az első osztály számára 12 gyorsasági szakasz vár, míg a másodosztály 6 szakaszt fog teljesíteni. A gyorsok hossza is hasonló arányban oszlik meg, az első osztály több mint 130, míg a kicsik csak 72 km-en taposhatják a gázt, de ami közös, hogy minden pálya tisztán aszfaltos lesz.




 
   
   

A hivatalos versenykiírásban a pályabejárás kissé meglepő korlátozásait sokan nem nézték jó szemmel. Persze mindig csak előre megszabott időpontban engedélyezik a mezőgazdasági, erdészeti utak bejárását, de ez most kiegészült az alábbiakkal:
"A rendező a pályabejárás során kizárólag sorozatgyártású, egyszínű, reklám és matrica nélküli gépkocsik használatát engedélyezi! Az itiner átvételekor minden versenyzőpáros köteles megadni annak a gépkocsinak a rendszámát, amellyel a pályabejárást fogja végezni. A versenyzők ugyanekkor kapják meg azt a matricát, amit a pályabejáró gépkocsi első szélvédőjének - menetirány szerinti - jobb felső részére kell ragasztani_ A versenyzőnek és/vagy a navigátornak a gyorsasági szakaszon bármilyen módon való jelenléte pályabejárásnak minősül."
Na ilyen még nem nagyon volt. Főleg, hogy ezután következett a névsor, kik jogosultak ellenőrizni a jelenlétet. A szankciók pedig a pénzbüntetéstől a rajtengedély megvonásáig tartanak.

 
   
 

Ez tulajdonképpen előrelépés. Egyrészt egyenlőbbé teszi az esélyeket, hiszen most nem csak azokon a pályákon zajlik majd az élet, amit évek óta az unásig koptattak már a pilóták, hanem néhány újabb is beékelődött közéjük, így elméletileg nem fordulhat elő, hogy aki megteheti, az éjjel-nappal jön-megy a pályán, és memorizálja a kanyarokat, mert erre mindenkinek csak az adott időben lesz lehetősége. Elméletileg.

 
   
   

Ez ugyanis még mindig Magyarország, a kiskapuk hazája. A rendezők fáradságos munkával kitalált precíz előírásait a végrehajtás módja egy mozdulattal felrúgja. Mert ugyan ki merne egy többszörös bajnok, vagy akár egy "kellően nagy anyagi háttérrel rendelkező" versenyző útjába állni a tréningen? Másodsorban az útminőség megóvása érdekében is jó a korlátozott menetszám, és menetidő.

 
   
 

Viszont ami ellene szól az is megfontolandó. Ezek a versenyautók manapság már komoly erőgépek. A versenyzők nagy része épp csak a futam előtt kapja kézhez az autót, tesztelni nem sok idő, és kilométer marad. A többiek lábában sem tombolnak a versenykilométerek (nézzük csak meg a versenyeken a gyorsaságik hosszát, elszomorító). Ezért különösen fontos lenne a pontos, precízen felírt itiner, mert a rajt után jön a lila köd, és semmi sem számít. A gyors haladásnál csak a méggyorsabb létezik, ahol a hibázás esélye fokozottabb.

 
   
   

A Borsod Volán Sportpályán, csütörtökön 17 órakor a prológgal indítják útjára a versenyt. Az igazi gyorsaságik pénteken, az első osztály számára szombaton is lesznek. Ezek mind munkanapok, úgyhogy a szurkolók külön örültek a rendezők előrelátásának, hogy ismét gondoltak rájuk. Bár lehet, hogy épp a kisebb látogatottság volt a céljuk, mert így biztonságosabb, és kevesebb biztonsági őrt kell kivezényelniük a rend fenntartására. A versenyzők támogatóit pedig valószinűleg úgysem érdekli a nézettség - igaz ez nem is tv műsor-.

 
   
 

Látnivaló pedig biztosan akad. A mezőnyben néhány dobogó esélyes most is hiányozni fog sajnos, de akik indulnak, okoznak majd némi felbolydulást. Mindjárt elsőként említem a TotalCar rally csapatát, a másodosztályban induló Balogh-Mihalik-Honda triót, akik az évadnyitón a semmiből előkerülve, remek autózás után pontszerző helyre érkeztek. Ezek a pályák is kedveznek az autónak, így reméljük az eredményesség csak fokozódik.

 
   
   

Az első osztályban az Ifj.Tóth-Tóth kettős esélyeihez kétség nem férhet. Megszorongatásuk ezúttal Érdi Tibor feladata lesz, hiszen az Esztergomban visszatért Kiss Ferenc ezt a futamot kihagyja. A bérelt autót elhalászták az orra elől egy külföldi futamra, másikat bérelni pedig csak jelentősen drágábban tudtak volna, ezért inkább tartalékolnak a későbbiekre. Viszont újra versenyautóban köszönthetjük a szintén visszatérő Vojcsik Golyót. Toyota Celica 4WD-vel az A8-ban bizonyíthatja be, hogy nem volt hiábavaló fáradozás, a rengeteg erősítő edzés, és tesztelés hogy visszanyerje régi formáját a tavalyi balesete után.

 
   
  a főhős a háttérben kissé szokatlan gúnyában

Akivel mindenképpen számolniuk kell a nagymenőknek is, az egy kis piros autó lesz. Esztergomban, az autónak nem túl kedvező pályákon is bebizonyította Bútor Róbert, a Citroen Saxo Kit-Car-al, hogy igenis ott tud lenni az élbolyban, maga mögé utasítva sok-sok jóval erősebb, ráadásul négykerékhajtású autót. Most a csupa aszfalton is biztosan fejtörést okoz majd versenyzőtársainak.

 
   
   

Ha valaki megteheti, hogy munkaidőben elautózzon a futamra, vagy éppen hajlandó szabadságot kivenni emiatt, az a verseny honlapján megtalálja a részleteket. www.server.hu/vredrally