Új abroncs sportautókra a Pirellitől

2002.04.24. 10:15

Gumiháború van, ez nem is kétséges, hiszen a Forma-1 avatatlan kommentátorai kéthetente kétszázszor hívják fel figyelmünket erre a tényre. Bár az átlagautósokat kevéssé érinti a száguldó cirkusz két beszállítójának csatája, nekik sem lehet mindegy, hogy milyen újításokkal jelentkeznek a nagy gumigyárak, mivel próbálják meg biztonságosabbá, kiszámíthatóbbá tenni a közúti forgalmat.

 
   
   

A Pirelli P Zero sorozata 1985 óta van a piacon, azóta számos változatban, méretben és célra alkalmazták a család különböző tagjait. Most újabb taggal bővült a kínálat: a System, a Rosso (luxus), Corsa (verseny) és a Scorpion (terep) után februárban, Johannesburgban bemutatták a kifejezetten nagyteljesítményű sportkocsikra kifejlesztett P Zero Nero-t.

 
   
 

Mivel a Pirellinél régóta hisznek abban, hogy a tapadás legfőbb záloga a széles futófelület, a Nerónál sincs ez másképp, a hozzátartozó alacsony oldalfal és a nagy kerékátmérő kifejezetten a magas sebességű kanyarvétel és a stabil egyenesfutás bajnokává teszi az új abroncsot. A másik titok a szénpor és a szilika megfelelő keverési aránya, ez teszi lehetővé, hogy a gumi változatos időjárási körülmények is biztosan tapadjon. A Nero tehát alacsony deformációs mutatóinak és csökkentett termoplasztikus (hő hatására bekövetkező alakváltozás) tulajdonságának köszönheti különlegességét.

 
   
   

A Nero futómintázatát keresztül-kasul szabják a különböző szögben és forgásirányban elhelyezett átlós vágatok, melyek részben a menetirányra merőlegesen fejtik ki hatásukat, így biztosítva az autó stabilitását határhelyzetekben is. A vágatokat körülvevő felület középen sima, úgynevezett félslick elemekből áll, ezek fokozzák az abroncs merevségét és tapadását, míg a kivételes műgonddal megtervezett és kivitelezett vízelvezető csatornák gondoskodnak arról, hogy az aquaplaning kérdése fel se merülhessen.

Jelenleg a Nero 18 méretben kapható, egyelőre 16 és 19 coll átmérőjű kerekekre, de december végéig további 29 mérettel bővül a kínálat. Most még csak W (240 km/h-ig) és ZR (270 km/h felett) sebességindexszel kaphatóak a gumik, de a skála bővítésekor megjelennek majd a 20 collos, akár 320 km/h-ig is biztonsággal használható változatok, ezeket már komolyabb tuningcélokra is javasolják. Kifejlesztésekor a mérnökök nem vesztették szem elől az egyre jelentősebb számban megjelenő nagytömegű, nagyteljesítményű autókat, számukra alkották meg a gumi "Extra Load" jelzésű változatát.