A Pirelli forradalmasítja a gumigyártást

2002.06.13. 13:21

2000 nyarán jelentette be a Pirelli a média és az üzleti világ számára, hogy egy forradalmian új gumiabroncsgyártó üzem kiépítésén dolgozik. Azóta már meg is kezdődött a termelés a teljesen automatizált, online vezérelt Milánó-közeli gyárban.

 
   
   

A bicocca-i E-gyár szolgál a MIRS program kiindulópontjaként, melynek során az elkövetkező három évben négy további szuperrobotizált üzem nyílik a világ különböző pontjain Németországban, Nagy-Britanniában, USA-ban és a Távol-Keleten. A jelentős, 500 millió eurós anyagi beruházásnak köszönhetően a termelés irányítása teljes mértékben online történik a beszerzéstől a tervezésen és a marketingen át egészen a logisztikai feladatokig.

Az E-gyár további különlegessége, hogy nem az eddigi gyártókapacitás feladatát veszi át, így beindítását nem kíséri elbocsátási hullám. Teljesen új típusú abroncsokat fognak itt készíteni, elsősorban prémium kategóriájú, V/Z jelölésű (nagyteljesítményű sport- és luxusautókra szánt), valamint az akár nulla nyomással is üzemelő ultra-alacsony profilú gumik kerülnek majd ki innen, idén ősszel mutatják be a Cyber gumicsaládot. A tervek szerint az öt üzem teljes kapacitása évi tízmillió abroncs lesz, amely globálisan 25 %-os termelésnövekedést eredményez a Pirellinél. Az E-gumik kifejlesztésével a gyártó ezentúl sokkal gyorsabban és pontosabban tud regálni az autógyárak által napjainkban támasztott, nagyobb megbízhatóságot és biztonságot igénylő kihívásokra.

A MIRS betűszó megfejtése Modular Integrated Robotized System, azaz modulárisan integrált robotizált rendszer, mely teljesen forradalmasítja az eddigi gumigyártási technológiákat. Maga a gyártóegység szinte nevetségesen kicsi, a gumikat készítő robotok mindössze 350 négyzetméternyi helyet foglalnak el. A kifejezetten a MIRS-technológia globális vezérlésére kifejlesztett szoftver a jövőben lehetővé teszi a világban szétszórt üzemegységek működésének, kibocsátásának és a gyártás minden egyes részfolyamatának azonnali nyomonkövethetőségét és a termelés befolyásolását. Mivel robotok végzik az egész termelési folyamatot az alapanyagok előkészítésétől egészen a végtermék megszületéséig, teljesen kiküszöbölhetővé válnak a folyamatok megszakításából, emberi mulasztásokból és tárolási problémákból eredő minőségi kifogások. A remekül összehangolt működés eredményeképpen csupán három percet vesz igénybe egy új abroncs elkészítése, valamint szintén a nagyteljesítményű vezérlőrendszer érdeme, hogy az eddigi hat napos átfutási időt az alapanyag érkezésétől a késztermék megjelenéséig sikerült 72 percre szorítani. A hagyományos gyártási folyamatban ugyanis a felhasználásra kerülő anyagoknak mindössze 12 százaléka vesz részt aktívan, a többi 88 csak várja, hogy felhasználják, komoly tárolási, logisztikai problémákat okozva ezzel.

 
   
 

A MIRS esetében ez másként alakul, a szoftver ellenőrzi és irányítja a termelési fázisokat, meghatározza a robotok mozgását, kontrollálja az anyagellátást, a gumiöntést és vulkanizálást, a minőségellenőrzést és a kész gumik kezelését. A gyártás folyamatosságának köszönhetően az eddigi tizennégy helyett mindössze három szakaszra sikerült csökkenteni a termelési fázisokat.

   
  Mini eufória
 
  Az első autó, mely sorozatban, gyári szerelésként viseli a kerekein a MIRS technológia gyümölcsét, a különleges vezetési élményt nyújtó, nemrégiben 100.000. legyártott példányát ünneplő új Mini. A Pirelli Euphoria mintázata és anyagának összetétele a MIRS központban végzett részletekbe menő fejlesztési munka eredménye, így biztosítja, hogy a Mini vezetése az abroncsoknak köszönhetően még élvezetesebb és megbízhatóbb legyen. Az E-gumi számítógéppel tervezett esőcsatornáinak és sűrű barázdáinak tudható be, hogy még nedves aszfalton is biztosított az autó sportos menettulajdonságainak maximális, és ami még lényegesebb, biztonságos kihasználhatósága.

Várhatóan már az idén megismerhetjük a Bicoccából származó E-gumikat. Az új abroncsokat jelenleg már közösen tesztelik több vezető autógyártóval. Flexibilitásánál fogva a MIRS technológia alkalmazása nagyban megkönnyíti az autógyártókkal történő együttműködést. A szoftveres abroncstervezéssel és gyártósor-vezérléssel jóval egyszerűbbé válik a gyártók igényeinek kielégítése, mivel amennyiben például az abroncs egyes paramétereinek megváltoztatása a feladat, elegendő az új adatok megadása a rendszernek, magát a gyártósor konfigurációját nem szükséges megváltoztatni.

A megszakítás nélküli gyártás és a kis helyigényű üzem alkalmazása környezetvédelmi szempontokból is lényeges pozitívumokat hordoz magában. Jelentősen lecsökken a termelési folyamat energiaigénye, és a robotok által a vulkanizáláshoz használt generátorok is jóval kisebb hőveszteséggel dolgoznak, mint hagyományos társaik. A MIRS rendszer a logisztikai feladatokat oly módon racionalizálja, hogy lehetőség nyílik a gumiipar által igénybe vett, hagyományosan nagy volumenű (Olaszországban naponta több ezer teherautó rója az utakat az iparág szolgálatában!) teherautó-forgalom csökkentésére, így a természetet is jobban kíméli.