WaRaCskosok

2001.03.12. 10:42
A dagonyához akkora köd párosult, amiben a versenyzők az autójuk elejét sem látták, pedig egész a szélvédőig előrehajolva vezettek. Ráadásul az eső továbbra is folyamatosan zuhogott. Borzasztó körülmények, a négykerék hajtású autók is alig tudtak vánszorogni a sártengerben.
 
   
   

Harmadszor gyűlt össze idén a rally VB mezőnye. Az eddigi havas pályák után, most tisztán murvás felületű szakaszokkal kellett számolniuk a gumimágusoknak. A Porto környéki borvidéken zajlott a 22 gyorsasági szakaszt tartalmazó, közel 1800 km össztávú verseny.

 
   
 

Nagyon megviseli a versenyzőket, ha a hideg, havas svéd pályák után rögtön afrikai körülmények közé kell csöppenniük Ezért átrendezték a sorrendet, és idén a safari rally elé került a portugál futam. Ezáltal viszont soha nem látott időjárási viszonyok fogadták őket Portugáliában. Ilyen még nem volt itt rally versenyen emberemlékezet óta. Eső, sár, köd a futam teljes hosszán.

 
   
   

A nézőknek szóló, 3 km-es, legelső gyorsasági, ahol szinkronpályán egyszerre ketten rajtolnak, igazi dagonyázássá változott a folyamatos esőzés miatt. Ezt egyébként Makinen nyerte, de sokat számít, hogy ő még világosban tudott menni, míg a többiekre már rásötétedett.

 
   
 

A legtöbb csapat teljesen új autókat készített erre az alkalomra, így a Subaru Burns-nek és Solbergnek, a Ford McRae-nek és Sainz-nak, a Mitsubishi ráadásul a futóművet is teljesen átszerkesztette a még mindig nem WRC Lancer-on. A Hyundai pedig bemutatta az Accent WRC második evolúciós fejlesztését, ami remekül muzsikált, és mindkét autójuk be is érkezett a célba. Nem úgy a Skoda, aki a remek idénykezdés után, most mindjárt az elején motorhiba miatt búcsúztatta mindkét párosát.

 
   
   

A tavaly földbe döngölt Mitsubishi csapat újra fénykorát éli. Az eddigi remek szereplések után Makinen most is nagyon jól kezdett. Az első nap folyamán a svéd rally győztesével, a Peugeot-os Rovanperával és Sainz-al vívott óriási csatákat, az embert próbáló sárban. A 4. szakaszon, mely 27 km hosszú volt, Makinen 35 másodperccel verte a második helyre érkező Rovanperát, pedig még egy kétkerékre billenős akciót is bemutatott.

 
   
 

Az angliai futamhoz hasonló viszonyok ellenére a két angol pilóta, Burns és McRae egyáltalán nem virított jó időket. Épphogy a hatodik hely környékén autóztak. A hatodik és a hetedik gyorsaságit törölték a rendezők a borzasztó útviszonyok miatt. A következő gyors után, pedig McRae kénytelen volt feladni a küzdelmet, mert a Ford motorja egyszerűen megállt. A Subarus Petter Solberg is elköszönt, mivel kiütötte a bal első futóművet a helyéről, igaz még vissza tudta drótozni, és kijött a gyorsaságiról, de nem engedték így tovább menni.

 
   
   

Futómű gondjai az egyébként is gyengén szereplő Auriol-nak is voltak. Egy jobbos kanyarban belecsúszott a rendkívül mély, vályúhoz hasonlító nyomvonalba, és annyira megütötte a hátsó futóművet, hogy a szerviznél cserélni kellett. Az így begyűjtött három perc hátrány, annyira hátravetette, hogy a továbbiakban már nem sok vizet zavart.

 
   
 

A második napi sárdagasztást Makinen kezdhette az élről. A dagonyához akkora köd párosult, amiben a versenyzők az autójuk elejét sem látták, pedig egész a szélvédőig előrehajolva vezettek. Ráadásul az eső továbbra is folyamatosan zuhogott. Borzasztó körülmények, a négykerék hajtású autók is alig tudtak vánszorogni a sártengerben. Ez már nem rally, hanem szenvedés.

 
   
   

Rovanpera lelassult, elvesztette harmadik helyét, majd a 12. szakasz után motorhiba miatt kiállni kényszerült. A helyére lépő Grönholm-ot az egyre jobban magára találó Burns üldözi. A új Subaru kezdi kinőni gyermekbetegségeit, és Burns két gyorsaságit megnyerve egyre jobban szorongatja Grönholm Peugeot-ját. De megint a technika döntött, a Subaru szervójának, majd váltójának hibája miatt, Burns ismét lelassult, így maradt számára a negyedik hely.

 
   
 

A Mitsubishi kettesszámú pilótája, a belga Loix végre megmutatta, miért is szavazott neki bizalmat a csapat. Remek autózással tudta magát tartani az első hatban, egészen a kuplung hibájáig, ekkor ki kellett állnia. Maiknen, Sainz-al harcolt, ment az adok-kapok, a nap végén azonban BigMak fordulhatott elsőként, közel 14 másodperces előnnyel.

 
   
   

Az utolsó napra három gyorsaságit terveztek a rendezők, de mindjárt az elsőt törölni kellett a járhatatlan út miatt. A maradék kettő szakasz a Ford és a Mitsubishi csatáját hozta, a többi helyezés már nem nagyon változott az élbolyban. Az időjárás végre elfogadhatóvá szelídült, de a sár maradt. A következő gyorsot Sainz fergeteges tempóban autózva megnyerte, akkora előnnyel Makinen előtt, hogy nemcsak a hátrányát dolgozta le, de 0,3 másodperces előnyt is gyűjtött.

 
   
 

Az utolsó szakaszon, csakúgy, mint a svéd rallyn, Makinen mindent feltett egy lapra, de ezúttal be is jött. Iszonyatos tempóval száguldott, végig nyélen, és ahol csak lehetett, levágta a kanyarokat, hogy köveket szórjon az útra. Így próbálta a mögötte haladó Sainz-ot lassabb haladásra kényszeríteni. A taktika bevált, hiszen majdnem 10 másodperccel jobb időt futott Sainz-nál, így ő állhatott a dobogó legfelső fokára. Sainz ismét be kellett érje a második hellyel.

 
   
   

Március végén a Catalunya Rally-n, hazai közönség előtt, talán megtörik Sainz féléves futamgyőzelemtől mentes időszaka.