Rallyhétvége

2001.06.18. 10:35

Hogyan is gondolhatták, egy másodosztályú baleset miatt csúszást idéznek elő, amikor mögöttük már jön is az első osztály. Szerencsére nem történt baj.

 
   
   

A magyar bajnokság negyedik futamát Szombathelyen rendezték azok a szervezők, akik az év elei, esztergomi mutatványt is jegyzik. Az ott bemutatott profizmus most teljesen hiányzott. A pályabejáráskor derült ki, hogy az egyik gyorsasági nem szerepelhet a műsorban. Ennek azok a versenyzők nem örültek különösen, akik a tréning közben néhány órára bentragadtak az ominózus pályán, mert az út tulajdonosa lezárta, és se ki-se be nem engedett senkit.

 
   
 

Szóval ezt a szakaszt inkább kihagyták a rendezők. Persze a döntés megszületésére már kikerültek a nyomdából a műsorfüzetek a rossz időtervvel. De sebaj, annak a néhány ezer embernek, aki elutazott a versenyt megnézni akár személyesen is elmondhatták volna. Viszont nem érte váratlanul a dolog a futam honlapjának olvasóit, hiszen ott még az utolsó napokban sem volt semmi információ.

 
   
    foto: Ferenczi László

Az első osztály számára a következő örvendetes hír az első gyorsasági időmérésének kaotikus állapota volt. A rendezők újabb ötlete alapján törölték is ezt a szakaszt az értékelésből. A másodosztály is megkapta a maga mikuláscsomagját. Már bevonultak szerencsétlenek a rajt előtti parc-ferméjükbe, mikor megkapták a soron következő végrehajtási utasítást, mely szerint az első szervizparkjuk nem lehet ott, ahová eddig előírták. Hurrá! A szerelők ugyan már ott vannak, előkészültek, de a mobiltelefonoknak köszönhetően lehet tudatni velük is, hogy gyorsan menjenek onnan, mert szerviz tilalom van.

 
   
 

A versenyt megelőző prológ már hozta az élboly számára előírt papírformát: Janika nyert, mögötte Érdi. Az Oroszlán testvérek a harmadik legjobb idővel jelezték - mint az előző versenyeken is -, hogy nagyon is figyelni kell rájuk is. Csakúgy, mint a jet-ski balesetet szenvedett Hideg Krisztián autójával induló Kiss Ferenc, aki Asi-val ment egált a negyedik leggyorsabbként.

 
   
   

Az első hely a futam közben is végig Ifj. Tóth János és a Peugeot 206 WRC kezében volt, a második helyet azonban, az eddigiektől eltérő beállítású Corollával versenyző Benik Balázs foglalta le. Mögötte a porral és a gyorsan fogyó gumikkal bajlodó Érdi Tibor rohant. Benik második helye a 10. szakaszon szállt el a Corollával együtt. Az autó egy hídkorlának rohant. Sikerült még kivánszorogni a gyorsról, de az elfolyt olajos víz (olaj és víz) miatt már nem tudtak továbbmenni. A második helyet Érdi vette át a Subaru WRC-vel.

 
   
 

Az N csopor hozta a legnagyobb küzdelmet. Tagai-Asi-Ifj.Angyalfi-Kiss Feri. Ezek a nevek váltakoztak a csoport élén. Ide kell még sorolni Oroszlánékat is, de ők a sajnálatos megperdülésük miatt behozhatatlannak tűnő hátrányba kerültek. Kiss Feri próbálta felidézni az N-es autózás rejtelmeit, ezért tőle nem várhattunk egetverő teljesítményt, be kellett érni a harmadik hellyel. Az első (abszolútban a harmadik!) ismét Asi lett az Evo V.-ös Mitsubishivel, míg mögötte a Tagai testvérek végeztek az Evo VI.-ossal. Aztán Tagaiék megóvták Asiék autóját. Asiék válaszul visszaóvták Tagaiék autóját (tisztára mint az oviban). A felügyelő testület az ellenőrzés végén mindkét óvást visszautasította így megtarthatta mindkét óvási díjat.

 
   
   

Az F2-ben is hatalmas küzdelem alakult ki Szabó Gergő VW Golfja, és a végre megint csak hiba nélkül muzsikáló Citroen Saxo között, melyet Bútor Róbert hajtott. A Golf végelgyengülése folytán át kellett adnia az első helyet a Saxo-nak. Így Bútorék statisztikája tartja az eddigieket: vagy győzelem vagy kiesés.

 
   
 

A másodosztály a már említett nüansz után teljes erővel vetette magát az elsősök után. A TotalCar csapata (Balogh-Mihalik-Honda) rettentően felkészült a futamra. A pilóta szereti a murvás talajú gyorsaságikat, és az autót is teljesen felkészítették az eddigiektől eltérő igénybevételre. Most nem akartak pszichológiai csapást mérni az ellenfelekre, mint tették azt Miskolcon, ezért higgadtan kezdték a versenyt. Az első gyorsot mindjárt a 14. hely körül fejezték be, bár az igazsághoz tartozik, hogy a mezőny eleje nagyon együtt volt. Ezt bizonyítja az is, hogy a 14. helyen mindössze 7 másodperccel voltak lemaradva az elsőtől.

 
   
   

Aztán virítottak egy abszolút időt, mellyel megkezdték a felzárkózást. A Pálinkás-Kakuszi és a Perge-Morvai kettőssel vívtak nagyokat, míg végül beékelődtek a két páros közé, így az abszolút és az N2 második helyén zárták a versenyt, értékes pontokat gyűjtve. A szintén az N2-ben induló Molnár-Pálinkás kettős ötödik gyorsaságin előadott árokjárása is a rendezők jóindulatára utal. A történet egyszerű, a motor kihagyott, a húzóerő hiánya miatt egy kisívű kanyarban beestek az árokba. Néhány néző volt a helyszínen, és nagyon lelkesen meg is kezdték az autó kiemelését az árokból.

 
   
 

Ezen a ponton éppen tartózkodott egy rádióval is rendelkező sportbíró, akit megkértek, hogy szóljon a rajthoz, hogy állítsák le a versenyt, mert roppant balesetveszélyes, ahogy a szűk, beláthatatlan kanyarban sok ember ráncigálja vissza a Hondát az útra. A válasz tömör és gyors volt: NEM. Kis buták, hogyan is gondolhatták, egy másodosztályú baleset miatt csúszást idéznek elő, amikor mögöttük már jön is az első osztály. De érthető, hiszen nem a saját millióikat tették így kockára. Szerencsére nem történt baj.

 
   
   

A hétvége második nagy rallys eseménye a Görög VB futam, a közel 1650 km össztávú Akropolisz Rallye volt. A híres murvás pályákon zajló futam nem várt események tömegét hozta. A Peugeot mindjárt az elején elbúcsúztatta Auriol-t és Grönholm-ot is. Maradt Rovanpera, aki végül a harmadik helyre hozta az oroszlános verdát. Ott volt a kis oroszlánban (nem gyári szinekben) Panizzi is, aki meglepően jól szerepelt, aszfaltmenő létére, de később ő is kiesett.

 
   
 

Aztán ott volt Makinen igen lassú menete, melyet gumikra és az autó túlkormányzott viselkedésére fogott. A kieső Burns-nek és Sainz-nak köszönhetően a negyedik helyre azért csak behozta a Mitsubishit, és bezsebelte a pontokat is. Ezekre a pontokra szüksége is volt, hiszen a versenyt győztesként záró McRae-vel így egálban állnak a pilóták pontversenyében. McRae ezzel mutatványával több rekordot is felállított: ez idén zsinórban a harmadik, élete huszonharmadik VB győzelme, mellyel megelőzte az eddigi királyokat, Juha Kankunnent és Carlos Sainz-ot. És ő az egyetlen, aki négyszer tudott győzni az Akropolisz Rally-n.

 
   
   

A második helyre a Subarus Petter Solberg érkezett, akinek rohadtul hiányzott már a célbaérés. Ugyanúgy, ahogy a csapatnak is, hiszen a remekül autózó Martin és Burns kiesése után csak Solberg hozott nekik pontokat. A Citroen végre murván is bevetette a T4-et. A teljesítménye nem volt annyira kimagasló, mint az aszfalton, de a 6. hellyel ugyancsak elégedett lehet Bugalski és a csapat is, egyelőre_

 
  VB állása
 
  Pilóták:
1. Mäkinen, C.McRae 30
3. Sainz 26
4. Burns 15
5. Rovanperä 14
6. Delecour 11
7. Auriol 10
8. Solberg 9
9. Loix 7
10. Rådström, Panizzi 6
12. Gardemeister 5
13. Grönholm 4
14. Schwarz, Arai 3
16.A.McRae, Hagstrom, Bugalski 1.


Gyártók:
1. Ford 60
2. Mitsubishi 53
3. Subaru 28
4. Peugeot 20
5. Skoda 11
6. Hyundai 10.

Képekért tenksz: Ferenczi László, Gabee, Duen, Ursu, rally.hu