Ami behegeszthető, be van hegesztve

2000.07.17. 17:31
Egyenest a boxutcába jutunk: vidám kalapálás, autódarabolás. Az elvetemültebbek a fél garázst és a hegesztőfelszerelést is hozzák. Motorcsere a homokban nem akadály.
 
   

Van kis kategória, és vannak a nagyhalak. A kicsi 1500 ccm-ig a nagy 1500-3000-ig. A kis kategóriában kizárólag Ladákat, egy IZS-t és egy Suzukit láttunk versenyezni. A nagyok között Audi, Ford, Lada, Opel, SAAB - a feliratok nélkül nem ismert volna rájuk egy laikus. Valamennyi versenyautón félcentis kazánlemez biztosítja a körkörös ütközésvédelmet, de a SAAB hátuljából még le is vágtak egy kicsit, a felismerhetetlenségig átalakítva. Volt még egy - szerintem - Mazda, meg egy Oldsmobile, név szerint Ödi, a legdurvább: az egyetlen 3000 köbcentis. Mondanom sem kell, a maga közel 4 tonnájával a nagyok ütküzéses versenyének első helyezettje lett. A szerencsétlenbe így is egy Senator motort kellett építeni, mert az eredeti (5000ccm) el sem indulhatott volna. A kaszni - egy kicsit megerősítve - maradt.

 
   

A ,,normális" autók súlya közel két tonna, és igen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak rájuk. Ami behegeszthető az be van hegesztve. A vezetőoldal ízlés szerint lemezekkel, szalagkorláttal megerősítve. Ablaküvegek természetesen nincsenek, csak rácsok, a jobb oldali ablak helyén kell bemászni. Az akkumulátor az utastérben, a nagy felületű hűtő a hátsó ülés helyén. A műszerezettség a luxuskategóriában is többnyire csak olajnyomás és vízhőmérséklet jelzőkből áll. A külvilág felé csak a féklámpa kötelező.

 
   

Minden gumit kívülről véd egy másik abrobcsból készült gyűrű, hogy az ütközéseknél tovább bírják a gyűrődést. A legtöbb autón bütykös gumi, hasznosságáról megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint, hiába kapaszkodik jobban, könnyebben ássa el magát. Erre aztán volt példa dögivel.

Budapesten ez az első verseny. A dabasi pályát váltja le a pestimrei, már ,,ha egyáltalán pályának lehet nevezni..." - ahogy egy versenyző üvöltötte elakadt autóján ülve. Bennfentesek szerint homokos talajon egy igazi pálya úgy épül, hogy a nyomvonalon több méter mélyen kikotorják a homokot és feltöltik agyagos földdel. Ez is valahogy így készült, csak állítólag agyag helyett homokot adtak el a szervezőknek. Agyagnak nézett ki, homok lett belőle. Így a verseny kb. három körből állt, ami után egy húszperces "öt perc technikai szünet" következett. A versenyzők anyáztak. Elsősorban a pályát, másodsorban a pályatársat. Vontatás, lökdösés, aztán mehet újra a futam.

 
   

A verseny pontozásos alapon megy. Egy sima kör ütközés nélkül három pont. Mivel látványos versenyen vagyunk, nem illik így autózni, a cél a borulás. Önkéntes borulás 15 pont. A sima lökdösődés 5-10, de ha egy másik versenytársat borítanak, az 30 pont. Ilyen csak egy volt a szerelők versenyén. A "Kopasz" a piros kombi Ladával háromszor borult önként és dalolva, így kategóriájában a második lett. Boruláskor piros zászló, amíg kerékre nem állítják a segítők. Újraindítás -ha indul-, aztán mehet a futam tovább. Ha egy autó kidöglik, vagy elakad, tehetetlenül kell benne üldögélni, míg a többiek is el nem akadnak, fel nem borulnak.

 
   

A verseny szervezője és kategória győztese Cs.Tóth Gyula elmondta, sajátos magyaros helyzet alakult ki a sportágban. Létezik egy másik szervezőgárda, akikkel nem felhőtlen a viszony. A hatvaniak elsősorban nemzetközi versenyzőket látnak szívesen. Cs. Tóth-ék a ,,Roncsderbi" kifejezést sem használhatják. Az itteni csoport inkább a magyar versenyzőkért van. A nevezési díj jelentkezési lapon 3000 Ft a helyszínen 5000 Ft. Ebbe beletartozik a versenyző és két szerelőjének belépője és mindhármuk kétnapi ebédeltetése. Ha kell, a nevezőknek olcsó autókat (15ezer Ft körüli Ladákat) is tud szerezni. Persze ezeken még biztos van egy negyedórás munka, de így is nagy segítség. A költségvetési rekordot az Oldsmobile tartja, ami több mint másfél millióba van. Bárki indulhat, akinek az autója megfelel az előírásoknak. Hogy mik ezek, Cs. Tóth Gyula elmondja a 06-60-315062-es számon.

 
   

A szombati nap verőfényes, a sör is elfogyott. A futamok rendre zajlottak, gyorsasági, ütközéses, és a szerelők versenye - utóbbi azt jelenti hogy a szerelők veszik át a volánt. Ez a nap látványosága. A szerelők nem kímélik az autókat. A vasárnapi eső betett a programnak. A meghirdetett nagykerekűek bemutatója is elmaradt, ebéd után a csapatok sebesen készülődni kezdtek. Ezért kárpotlásul augusztus 5-6 án újra ugyanitt. Ha valakinek túl korai, Veresegyházán szeptemberben is lesz egy kétnapos rendezvény


Film 01.MPG
Film 02.MPG
Film 03.MPG