Felkészült bírók, elvesztett féltengelyek

2000.10.16. 10:10
Szikrázó napsütés fogadta az RTE éves bajnokságának utolsó futamát. Az Écs és Kisbér környékére látogatók szinte az egész mezőnyt megcsodálhatták, hiszen majdnem minden RTE-s csapat leadta nevezését az október közepi versenyre. Különösen fontos volt ez a futam, mert a mínuszolások miatt csak négy versenyen elért eredmény számít majd az éves értékelésben. Mindenkinek kapóra jött volna még egy jó helyezés.
 
   

Vasárnap reggel 8-kor rajtolt a mezőny Écsről, hogy nekivágjon a kb. 198 km hosszú távnak. Öt gyorsasági szakaszt kellett teljesíteniük. Ebből három a Rábaringen került megrendezésre, a másik kettő pedig a jól ismert, híres-hírhedt hántai katlan volt. Itt már sok autó hagyta a féltengelyét.

Az első, rábaringi szakasz után a mezőny a murvás gyorsaságira hajtott. A kimondottan rally pályának épített keskeny, laza talajú szakasz rengeteg kanyarjával, s a futam közben egyre mélyülő nyomvonalaival most is szedte áldozatait.

 
   

Mindenkinek gondot okozott a völgyben megülő por, s a kanyarokban az autók által kiásott mély vályúk, melyek szinte sínként vezették meg a kerekeket, így téve lehetetlenné a kormányzást. A Jakab-Sift páros mindjárt az első körben felborította H csoportos Ladáját, s ha első szélvédő nélkül is, de végül célba vitték az autót.

 
   

Az embert próbáló murvás küzdelem után a kissé megfogyatkozott mezőny újra a rábaring felé vette az irányt, hogy megkezdje a második kört. Az itt kialakított szervizparkban mindenkinek akadt munka. Egyesek az autójukat próbálták némileg rendbehozni a folytatásra, mások keserű szájízzel a trélerre vontatták fel üzemképtelen járművüket. Ők sajnos nem tudtak javítani eddigi eredményükön.

 
   

Nem úgy a Janzer-Pálinkás kettős, akik N3-as Toyotájukkal a bajnokság harmadik helyéről vágtak neki a versenynek, egy esetleges előrelépés reményében. Legnagyobb gondjuk a kerekekkel akadt. A vezető és a navigátor ugyanis nem tudott megegyezni a megfelelő guminyomás beállításában. Az egyezség végül jónak bizonyult, hiszen időeredményük alapján a kategória második helyén fejezték be a versenyt.

 
   

A Skoda Favorittal versenyző Ilosvay Péter navigátort cserélt erre a futamra. Papp László helyét a régi társ Fenyvesi István vette át. De hiába az összeszokott csapat, egy kis figyelmetlenség jelentős hátrányba vetette őket. A második rábaringi menetre ugyanis porzó benzintankkal érkeztek, s itt már nem volt idejük a tankolásra. A gyorsasági közben már akadozott a motor, mivel nem kapott megfelelő mennyiségű üzemanyagot, s az egyik tempós kanyarban le is állt. A hirtelen megszűnő hajtóerő miatt irányíthatatlanná vált autó becsúszott az árokba, hosszú percek múlva tudott csak újra visszatérni a pályára, s ledöcögni a gyorsasági céljáig. A versenyt tudták ugyan folytatni, de a begyűjtött hátrány miatt nem sok esélyük volt egy jobb helyezésre.

 
   

Ezután újra a hántai katlan következett, mely ismét csökkentette a versenyben maradottak létszámát. De a Trabantok elnyűhetetlennek bizonyultak. Némely jobbnak tartott autóval ellentétben még ezt az akadályt is sikeresen vették.

Befejezésül még egy kört mehettek a versenyben maradottak a Rábaringen, majd következett az écsi étterem parkolójában kialakított cél. A szokásos befejező technikai ellenőrzés, majd az ideiglenes eredménylista.

 
   

Ekkor az N3-as kategóriát vezető Krozser-Menyhért páros technikai óvást nyújtott be. Mindjárt kettőt. Ők ezen a futamon egy N2-es Magyar Suzukival indultak, s az N3 első két helyezettje ellen óvtak, így próbálván megtartani pozíciójukat a saját kategóriájukban. Az első helyezett elleni óvásuknak helyt adott a technikai bizottság, míg a másikat elutasította. Így a már említett Janzer-Pálinkás kettős állhatott ezen a hétvégén a dobogó legfelső fokára az N3-ban. A sors iróniája, hogy a Krozser-Menyhért páros ellen benyújtott adminisztratív óvásnak is helyt adott a verseny vezetősége, így Ők erről a futamról értékelhető eredmény nélkül voltak kénytelenek távozni.

A verseny rendezősége végig a maximumot nyújtotta. A precízen kialakított állomásokon hozzáértő sportbírók fogadták a versenyzőket, s tervezett időpontoktól való eltérés sem volt számottevő. A késő estébe nyúló díjkiosztón, egyesek már a jövő évi esélyeiket latolgatták.