A gyengék kidőlnek

2001.07.23. 10:33
80 km-t autózott kormányszervó nélkül, majd testileg-lelkileg kimerülve a legutolsó gyorsaságin Thiry akkora orrost ugrott egy gödörbe, hogy a navigátorát hátsérüléssel helikopter szállította el, így az ő pontjaik tovatűntek.

Az idei versenynaptárban a kenyai erőpróba átkerült az eddigi februári időpontról júliusra. Az oka teljesen nyilvánvaló, nem is értem, eddig miért nem történt meg: a havas futamok között-után igencsak durva hirtelen az afrikai klímában versenyezni. Ezt a gyors váltást próbálja ellensúlyozni, hogy ebben az évben a nyolcas sorszámot kapta a Safari rally, így fokozatosan hangolják magukat a versenyzők a brutális éghajlathoz. A másik ok, hogy ekkor talán kisebb az esőzés veszélye is. A jelek szerint csak elméletben.

 
   
   

Ettől a versenytől félnek a legjobban a gyártók és a versenyzők is. Iszonyú, párás meleg; gonosz, baromi hosszú pályák. Ezekhez a viszonyokhoz az autókat is teljesen át kell építeni. Erre a szabályok is lehetőséget adnak, hiszen külön paragrafusok vonatkoznak a safari-rallyra. A leglátványosabb változás talán a hatalmas vízátfolyásokon való biztos átkelés érdekében szinte a tetőig kivezetett légszívócső, ezen keresztül kap a motor levegőt a hasig érő vízben és az embermagasságú homokviharban. Meg persze a speciális felfüggesztéssel magasra emelt karosszéria, valamint a kenguru-vas a bozótosban való gyors haladáshoz, és a külső visszapillantó tükrökbe szerelt fényszórók.

 
   
 

Általában mindjárt az első nap lemorzsolódnak a gyengék. A magyar bajnokságban oly sokszor elátkozott veszprémi harckocsipálya (lőtér), vagy a régi strázsahegyi gyorsasági szakasz autósztráda azokhoz képest, amiken szerencsétlen VB menőknek küzdeniük kellett. A pénteki penzum négy gyorsasági volt, az első mindjárt bemelegítő 118 km-vel. Richard Burns itt mindjárt el is köszönt a versenytől, mikor egy ugrató után a Subaru bal első lengéscsillapítója teljesen kiszakadt a doblemezből. Nem sokkal ezután Arai is elköszönt, így a kék mundér becsülete Petter Solberg kezébe került, aki legalább derekasan állta a sarat. Ezen a gyorsaságin mindenki meglepetésére a leggyorsabb Armin Schwarz Skoda Octaviája lett.

 
   
   

Didier Auriol kormányszervó-hibája az erőteljesen felejtésre ítélt Seat-os korszakot elevenítette fel. Az alkart szaggató vezetési élménnyel így rögtön bent is hagyott 5 percet a gyorson. Ezután még késett 40 másodpercet a következő szervizparkból, így érthető a morcos hangulata. A nap csúcspontja Auriol számára mégis az utolsó gyorsasági lett, ahol egy megperdülés után kigyulladt autójából ment füstbe a Kenyában tervezett pontszerzés.

 
   
 

Marcus Grönholm sem látta meg a nap végi parc ferme-t. A negyedik szakaszon leszakította a Peugeot egyik kerekét, így ő is kiesett. Úgy tűnik a világbajnok csapat idei egyetlen jó húzása, hogy szerződtették Rovanpera-t, aki a Svéd futamhoz hasonlóan (ahol győzött), itt is remekül autózott, és harmadikként zárta a napot.

 
   
   

Colin Mcrae a zsinórban megnyert előző három futammal megkezdett sikerszériája megszakadt. Beugrott egy kisebb árokba, itt némi futóműátalakítást végzett a Ford Focus-on, majd az összenéző elsőkerekkel próbált tovább menni, de ezt már a kuplung nem bírta. Ő is kiesett. Carlos Sainz azonban igazi profihoz méltón higgadtan, nem sokat kockáztatva araszolt Makinen nyomában a második helyen. A harmadik fordos, Delecour nem nagyon találta a ritmust, de haladt, ahogy csak tudott.

 
   
 

Az első nap abszolút sikeres csapata a Skoda volt. Bebizonyították, hogy a bálnának csúfolt, robusztus felépítésű Octacia WRC-nek igenis van keresnivalója ebben a mezőnyben. Armin Schwarz az első helyen haladt, mígnem ezt átvette tőle Makinen, és a csapat kettes számú brigádja, Bruno Thiry vezetésével is magabiztosan állta a strapát, szemben a nagy nevű csapatokkal.

 
   
   

Nagyobb gond nélkül, közel 2 perces előnnyel a Mitsubishi-s Makinen várta a szombat reggelt. Egyedül ennek az utóbbi két csapatnak maradt versenyben mindkét autója, míg a többieknél egy -vagyis két- ember maradt csak talpon.

 
   
 

Aztán szombatra megkapták a dagonyát. Az eső áztatta pályákon a nap ismét kieséssel kezdődött. Carlos Sainz búcsúzott Afrikától, ugyanis a nagy rohanásban megfőzte a Focus motorját. Tehát Delecour-ra maradt a Ford csapat jóhírének őrzése, ha már pontot nem hozhat. Egyelőre azonban Rovanpera lépett a második helyre.

 
   
   

Solberg nagyszerűen autózva, három gyorsaságit is megnyerve a harmadik helyig lépett, őrizve a Subarusok épphogy pislákoló reményeit. A nap győztese ismét Makinen, aki egyre jobban elhúzott az őt üldözőktől. A hetedik szakaszon volt ugyan némi ijedtség, mikor egy ugratót követően különös zajok törtek elő a váltó felől, azonban ez csak vaklármának bizonyult. A szerelők nem találtak szervi bajt, de a biztonság kedvéért, és elkerülendő a későbbi gondokat, kicserélték a komplett váltót. Ezután Loix Mitsubishi-je érkezett a futószalagon. Víz került az elektronikába, majd a hengerfej ment tönkre. Miután ezeket kicserélték a belga versenyző a hetedik helyig jutott ezen a napon.

 
   
 

A skodások mennybemenetele folytatódott. Schwarz a negyedik, Thiry a hatodik helyen várta a záró napot. Vasárnapra már csak 817 km táv maradt, amiből több mint 350 volt gyorsasági. Esőisten műveletei alaposan felborították a csapatok terveit. A péntek délutáni esőzés szombatra dágványossá tette a pályákat, és vasárnapra is jutott a sárdagasztásból.

 
   
   

Makinen a pénteken megkaparintott első helyet már ki sem adta a kezéből. Meggyőző, 12 perces előnnyel nyerte a 49.Safari Rally-t. 23. futamgyőzelmével visszalépett a Kankunnen-Sainz-McRae nevével fémjelzett királyok listájára. A Mitsubishi csapat is tündökölt a hétvégén. Mindkét autójuk pontszerző helyével átvették a gyártók pontversenyében vezető helyet a Ford-tól.

 
   
 

A Peugeot szekerét egyedül Rovanpera második helyezése tolta kicsit előrébb a pontversenyben. A futam kimagasló eredményét Schwarz hozta, mivel a dobogó harmadik fokára emelte az Octaviát, ezzel a Skoda eddigi legjobb VB-s eredményét elérve. Bruno Thiry 80 km-t autózott kormányszervó nélkül, majd testileg-lelkileg kimerülve a legutolsó gyorsaságin akkora orrost ugrott egy gödörbe, hogy a navigátorát hátsérüléssel helikopter szállította el, így az ő pontjaik tovatűntek.

 
   
   

Delecour nem hozott ugyan pontokat a csapatnak, de a 12. és a 13. szakasz megnyerésével és végül a negyedik helyre érkezve ismét bizonyította, hogy érdemes lenne nevezni a csapatversenybe is. Ráadásul most szerepelt először Kenyában.

A verseny legnagyobb vesztese Solberg. A harmadik nap első gyorsaságiján a jobb első kerék jócskán megelőzte az autót. A bent ülők is döbbent arccal figyelték, ahogy harmadik helyük a kerékkel együtt egyre csak távolodik. Így a Subaru csapat teljes mértékben becsődölt.

 
   
 

A verseny nehézségét tükrözi, hogy a 13 gyári autóból 5 érkezett célba. Az első és az ötödik között 1 óra 44 perc különbség jött létre, a 13 gyorsaságira osztott 1129 km-es gyorsasági hosszon. Az össz.táv: 2957 km volt melyet a 41 elrajtolt páros közül 15 teljesített.

Gyártók pontversenye:

MITSUBISHI 66
FORD 60
SUBARU 28
PEUGEOT 26
SKODA 15
HYUNDAI 10

Pilóták pontversenye:

Tommi MAKINEN (FIN) 40
Colin MCRAE (GB) 30
Carlos SAINZ (E) 26
Harri ROVANPERA (FIN) 20
Richard BURNS (GB) 15
François DELECOUR (F) 14
Didier AURIOL (F) 10
Petter SOLBERG (N) 9
Freddy LOIX (B) 9
Armin SCHWARZ (D) 7
Thomas RADSTROM (S) 6
Gilles PANIZZI (F) 6
Toni GARDEMEISTER (FIN) 5
Marcus GRONHOLM (FIN) 4
Toshihiro ARAI (J) 3
Alister MCRAE (GB) 1
Pasi HAGSTROM (FIN) 1
Philippe BUGALSKI (F) 1
Gabriel POZZO (RA) 1