A Peugeot betartotta ígéretét

2003.02.10. 11:15

A Subaru szereplése feledtette az eddigi gondokat. Mäkinen mutatványa valami fergeteges volt. Úgy tűnik lassan kezd visszatérni az élet a jobb lábába. Nem nagyon hagyta fellélegezni Grönholmot egy pillanatra sem.

 
 

Bárhonnan is nézzük, ez a rali VB nem egy egyszerű dolog. Főleg szurkolói szempontból. Ott vannak ugye az autók, amelyekből meg kell találni a kedvencet. Aztán a pilóták, akik ha nem is évről évre, de azért elég sűrűn vándorolnak a csapatok-autók között. Ha egyszer már megvolt a kedvenc párosítás, valószínűleg hamarosan el is múlik. Így aztán egyetlen tanácsot adhatok, szurkoljunk simán a Peugeot-nak, előbb-utóbb ismét VB győztesek lesznek.

 
   
   

A szezon első futamán ugyan kicsit erőtlenül szerepeltek, de ez betudható a testvér (Citroën) porondra lépésének. Azt mégsem lehet, hogy a kistesót fellökjük a homokozóban, mikor először lép bele... Akárhogy is, már a futam után leszögezték, hogy a havas pályákon majd visszavágnak . Persze ezt nem volt nehéz leszögezni, mivel tudták, hogy a citromosoknak arra felé nem sok tapasztalata van. A közel 2000 km össztáv, a maga 400 kilcsi gyorsaságijával pedig nem piskóta.

 
   
 

Pénteken kezdődött a vircsaft; az első gyorson még Loeb bizonyult a leggyorsabbnak a Xsara WRC-vel, de a másodikként befutó Burns 206-osa mindössze 6 tizeddel maradt le. Szerintem, ezt a hópermetes levegőben nem is lehet mérni. Mi van, ha a kocsi - a kialakításától függően - az orra előtt néhány méteren havas permetet tol? Lehet, hogy iszonyú okos vagyok, és megfejtettem a Pug sikerének titkát? Mindenki a gumikra fogja, közbe' meg simán csak egy kitolható James Bond rendszámtáblára van szükség. 6 tized már győzelem.

 
   
   

A második szakaszon aztán Grönholm átvette a vezetést, és szokás szerint meg is tartotta a verseny végéig. Erre nem érdemes több szót fecsérelni. Mögötte azonban gyorsan váltakozott a helyzet. Eleinte Burns is elég jókat ment olyannyira, hogy az első nap utolsó gyorsát megnyerte, de aztán difi gondja kicsi lassításra kényszerítette, de végül csak elcsípte a bronzérmet. A harmadik Peugeot-s, Rovanpera pedig egyszerűen nem találta a ritmust - ezt ő mondta. A 2001-es Svéd rali győztes örült, hogy belefért az első 5-be. Ugyanennek örült a privátként, de szintén Peugeot-val meglepetést okozó, leírhatatlan nevű Juuso Pykalisto is. De mindkettőjük öröme csak a nyolcadik gyorsig tartott, mikor is Pykalisto akkorát esett, mint a ház, és Rovanpera autója is betegeskedni kezdett, miután telibevágta az úton keresztben álló Pykalisto autóját. A csapat nem tudott egyszerre két autó újraélesztésével foglalkozni - valószínűleg -, így inkább mindketten feladták.

 
   
 

A Subaru szereplése feledtette az eddigi gondokat. Mäkinen mutatványa valami elképesztő volt. Úgy tűnik, lassan kezd visszatérni az élet a jobb lábába. Nem hagyta fellélegezni Grönholmot egy pillanatra sem. Két szakaszgyőzelem, a legrosszabb eredménye az utolsó gyorson villantott 7. hely, ez a statisztikája. A végeredmény pedig a második hely a dobogón. A Subaru másik autójában Petter Solberg náthával küzdött. Folyamatosan tüsszögött, orrot fújt, taknyolt, de mégis hozott pontokat a csapatnak, mivel bepréselte magát a hatodik helyre. És ebbe még belefért egy rossz gumiválasztás, ami miatt lényegesen lelassult, és az a 10 másodperces bünti is, amit korai rajtolásért kapott.

 
   
   

A Citroën háza táján nem volt elsöprő az öröm, de azért nem is sírt senki. Nem először vettek részt ezen az extrém ralin, de tapasztalati hátrányukhoz képest mégis szépen gurultak. Mint már említettem, az első gyorsot Loeb nyerte, de aztán a csúszkálás egyik autónak sem tett jót. A továbbiakban is mindig volt legalább egy Xsara az első tízben, de mivel ez nem mindig ugyanaz a versenyző volt, ezért a hármas (McRae, Sainz, Loeb) sorrendje szinte folyamatosan változott. De ezzel számoltak is, céljuk a Montén bezsebelt hármas befutó után a pontszerzés - persze minél több - volt, hiszen a bajnokságban jön még olyan futam, ahol ismét tarolhatnak. Ennek tükrében McRae az 5. hely, Sainz a 8-10. hely, Loeb pedig belassulva a 18. hely környékén ácsorgott. A végére ezek a helyek kissé rendeződtek, a lényeg azonban, hogy McRae és Loeb továbbra is az élen áll a bajnokságban, és a csapat is 2 ponttal vezet a gyártók versenyében.

 
   
 

Nem kis meglepetésre a Skodás Toni Gardemeister szereplése is maradandó nyomot hagyott a svéd hóban. Azt eddig is tudtuk, hogy megfelelő körülmények között Toni képes villámgyors lenni. De, hogy ezt a hóban a Skodával is meg tudja tenni, kevesen gondolták volna. Pedig műszaki probléma mentes versenyzés után, az első napot az ötödik helyen zárta. Ezzel egyértelművé vált, hogy nem csupán a rivális Hyundai csapat ellen kell küzdenie, hanem az élmezőnyben kell tartania magát. Ezt meg is tette, és végül a csapatnak is szerezve egy pontot a nyolcadikként ért célba. A másik Octavia WRC-vel Auriol már nem volt ennyire ügyes. Még az első napon lecsúszott az útról és hátránya túlmutat a tetemes szó jelentésén. Ráadásul az utolsó pályán még elment az olajnyomása is, így több mint 4 percet ott is bent hagyott.

 
   
   

Fordéknak sem volt sok okuk az örömre. A régen szebb napokat - és vastagabb pénztárcákat - látott csapatnál egyedül Martin volt abban a helyzetben, hogy bármit is felmutasson. Csapattársa, Duval az ötödik gyorson elesett, ráadásul úgy keresztbe fordult a Focus WRC az úton, hogy a szakaszt törölni kellett, mert nem fértek el mellette, odébb tolása pedig elhúzódott. A harmadik versenyző, Hirvonen a 15. hely körül kolbászolt, nem sok vizet zavarva. Martin viszont derekasan helytállt. Gardemeisterrel csatázva, egyszer csak azt vette észre, hogy a negyedik helyen áll (mikor Pykalisto, és Rovanpera kiesett). Örült is, mint majom a testrésznek, és innentől kezdve már csak a visszapillantó tükröt kellett figyelnie, nehogy McRae túl közel kerüljön hozzá. Ez sikerült is, és 30 másodperces előnnyel tartotta meg 4. helyét.

 
   
 

Az anyagi gondokkal küzdő Hyundai csapatnál sem sok pezsgőt bontottak. Bár igazi probléma nem volt egyik autóval sem, Loix, és Schwarz ezen a havas talajon ennyit tudott. Annyit mondtak, hogy az Accent WRC kezelése borzalmasan jó, de a motor kicsit gyengus a hójáráshoz, és mivel mindketten menők a csúszkálásban, hihetünk is nekik, hogy ez a lassúságuk oka. Loix számára nyílt lehetőség, hogy pontot szerezzen, de végül neki sem sikerült, 10. helyével épp kettővel csúszott lejjebb, mint kellett volna. Schwarz pedig hátránya miatt, Auriolhoz hasonlóan, már csak tesztelt a harmadik napon.

 
   
   

Így aztán 52. alkalommal ismét skandináv származású versenyző vihette el a rénszarvasaganccsal díszített fenyőnek álcázott pálmát Karlstadból. A következő bemutató a hónap végén, Törökországban lesz.

 
  Verseny végeredménye
 
  1. GRÖNHOLM-RAUTIAIEN PEUGEOT 3h03'28"100 116.3 km/h
2. MÄKINEN-LINDSTRÖM SUBARU 3h04'18"900
3. BURNS-REID PEUGEOT 3h04'46"000
4. MARTIN-PARK FORD 3h05'13"900
5. McRAE-RINGER CITROËN 3h05'43"900
6. SOLBERG-MILLS SUBARU 3h05'47"200
7. LOEB-ELENA CITROËN 3h06'42"800
8. GARDEMEISTER-LUKANDER SKODA 3h06'47"300
9. SAINZ-MARTI CITROËN 3h06'52"300
10. LOIX-SMEETS HYUNDAI 3h07'04"500
11. HIRVONEN-LEHTINEN FORD 3h09'33"800
12. K,SOHLBERG-HONKANEN MITSUBISHI 3h09'45"500
13. SCHWARZ-HIEMER HYUNDAI 3h10'49"300
14. KRESTA-HULKA PEUGEOT 3h11'18"200
15. KOLBERG-PETTERSEN HYUNDAI 3h11'48"300
16. KUCHAR-SZCZEPAN FORD 3h14'02"300
17. TUOHINO-AHO FORD 3h15'05"600
18. AURIOL-GIRAUDET SKODA 3h16'14"900
19. LINNERUD-ISDAL TOYOTA 3h18'05"600
20. VIITA-LEINO FORD 3h18'33"100
21. BACKLUND-HOLMSTRAND MITSUBISHI 3h18'55"800
22. GALLI-DAMORE MITSUBISHI 3h20'05"100
23. EKSTROM-BERGMAN MITSUBISHI 3h20'28"400
24. PAPADIMITRIOU-HARRYMAN FORD 3h20'30"400
25. SVEDLUND-NILSSON MITSUBISHI 3h20'38"800
26. KULIG-BARAN MITSUBISHI 3h22'24"900
27. BLOMQVIST-GONI SUBARU 3h22'28"200
28. SINGH-OH PROTON 3h23'00"000
29. SALO-STENBERG MITSUBISHI 3h23'21"900
30. ROWE-WOOD SUBARU 3h24'20"900
31. WARMBOLD-PRICE FORD 3h24'28"200
32. BOURNE-STACEY SUBARU 3h24'28"700
33. SOLA-ROMANI MITSUBISHI 3h24'57"000
34. HOLOWCZYC-KURZEJA MITSUBISHI 3h28'38"000
35. BERES-STARU TOYOTA 3h29'08"500
36. HOLLIE-PEDERSEN SUBARU 3h31'28"700
37. MUNSTER-PREVOT SUBARU 3h33'06"000
38. ROMAN-MITAKIDOU MITSUBISHI 3h33'06"000
39. SZTUKA-CARLSSON MITSUBISHI 3h34'06"900
40. RICHARDSSON-GEVERT MITSUBISHI 3h34'27"600
41. FELDMANN-HARTMANN MITSUBISHI 3h34'59"700
42. RICHARD-HEADLAND SUBARU 3h35'56"300
43. COLSOUL-COLSOUL MITSUBISHI 3h36'06"300
44. SOLOWOW-BURKAT MITSUBISHI 3h37'30"000
45. DE DOMINICIS-BERNACCHINI MITSUBISHI 3h37'52"600
46. BALDINI-VITTORI MITSUBISHI 3h38'37"900
47. FRISIERO-ROGGIA MITSUBISHI 3h42'52"300
48. WILSTROM-FREDRIKSSON RENAULT 3h44'04"100
49. JOGE-STIGH PEUGEOT 3h53'05"800
50. STORM-STORM CITROËN 3h53'13"600
51. HERAIL-KLINGER CITROËN 3h55'33"600
52. RICCI-GUERINI MITSUBISHI 4h01'56"200
53. PONS-MERCADER MITSUBISHI 4h02'32"300
54. GERADZHIEV-POPOV MITSUBISHI 4h04'34"500
 
  VB állása a Svéd rali után
 
  Sébastien LOEB 12
Colin McRAE 12
Marcus GRÖNHOLM 10
Richard BURNS 10
Markko MARTIN 10
Tommi MÄKINEN 8
Carlos SAINZ 6
Cédric ROBERT 3
Petter SOLBERG 3
François DUVAL 2
Armin SCHWARZ 1
Toni GARDEMEISTER 1


CITROËN 24
PEUGEOT 22
FORD 15
SUBARU 11
HYUNDAI 3
SKODA 3