Csigával az élen

2004.02.09. 13:44
Loeb az első nem skandináv származású versenyző, aki a svéd futamon győzni tudott. Ez minden ralitankönyvbe be fog kerülni, az idők végezetéig. Elfelejtődnek az olyanok akiknek "csak" majdnem sikerült ez néhány éve, egyedül Loeb neve marad fent.
csik.jpg

Kőkeményen beindult a rali VB. Alig telt el két hét a Monte óta, és máris benne vagyunk a következő futamban, a svédországiban. Ráadásul ismét volt magyar szereplője a mutatványnak az aktuális magyar bajnok csapatának személyében. Szóval volt para a hétvégén, több okból is. Először is Benikék autója nem nyújtotta a maximumot, másodszor meg a hagyományokkal ellentétben, nem skandináv származású versenyző vezette a mezőnyt. De ne szaladjunk előre.

53. alkalommal rendeztek világbajnoki futamot a svédeknél, és eleinte egyáltalán nem mutatkoztak semmiféle különbözőségi jelek a korábbiakhoz képest. Most is Karlstad volt a központ, most három napos volt a futam, és most is ott volt az indulók között a tavalyi győztes, Marcus Grönholm a Peugeot-jával. A tavalyi második (Mäkinen), és a harmadik (Burns) viszont nem volt ott, amiből azért ehetett sejteni, hogy kicsit változni fog a papírforma. Na jó, ebbe a sejtésbe azért az is bejátszott, hogy a Montén Loeb nagyon keményen elvert mindenkit, és most is ott dübörgött a Xsara WRC motorja a rajtnál.

Közel 2000 kilométer várta a srácokat, amiből majdnem 400 volt gyorsasági. Hóban-jégen. Brrr. És azt se feledjük, hogy ezen a futamon szokott a legnagyobb lenni az autók átlagsebessége. Szóval pénteken kezdődött az igazi verseny. Három különböző versenyautó alkotta az élbolyt. Loeb rohant végig először a gyorsokon, és ez az elsőség általában lassító hatású szokott lenni, most azonban a kevés hó miatt nem volt annyira számottevő; a második helyen állt este. Markko Martin Fordja rettentően tépett. Nem ismert se istent, se embert, olyan módon túrta a havat. Több mint, 23 másodperces előnnyel az élen futott be Karlstadba. És még a harmadik fickó, a Montén kicsit indiszponált Solberg is elérhető távolban - 3 másodperc Loeb mögött - a harmadik helyen.

A Ford csapatnál nagy volt az öröm. Nemcsak Martin első helye miatt, hanem a második páros - Touhino-Aho - is eredményesen nyomta a pedálokat, ők az ötödik helyen fejezték be a napot. Ugyanez igaz a Citroёnre is, hiszen Sainz is ügyes volt, egy gyorsot meg is nyert. A negyedik helye egyáltalán nem mondható rossznak, és ez még csak az első nap volt. A második Subaruval Hirvonen már kicsit visszafogottabb volt, a hetedik helyig jutott. A magyar csapat feje fölött pedig lassan gyülekeztek a vészfellhők.

Az első két szakaszt az ismerkedésnek szánták, majd ezek után a terv a fokozatos gyorsulás volt. Ezt azonban egy vezetői és több műszaki hiba is megakadályozta. A harmadik, maratoni 52 kilométer hosszú szakaszon megforogtak, egy hófalba csapódtak és a menetiránynak háttal álltak meg. A szűk úton közel egy percbe telt mire megfordultak, és újra el tudtak indulni. Ezek után az autó makacsolta meg magát. Ugyanennek a szakasznak a végétől motorhibával kell szembenézniük. Azért, hogy megóvják a motort a károsodástól, nem használták a versenyprogramot, és csak un. etap módban közlekedtek a gyorsasági szakaszokon is. Ez azért különösen problémás, mert etap módban az erőátviteli beállítások használhatatlanok, az autó gyenge és nehezen irányítható. Ezen felül a gyenge fűtés miatt párásodott a szélvédő, ráadásul még az ablakmosó is elromlott, így nem lehet tisztán tartani a szélvédőt, ami a saras, esős időben komoly probléma. Ennek ellenére kategóriájában a 22., míg összetettben a 38. helyen áll a Benik Balázs, Doromby Zoltán kettős.

A hiányzó láncszem a Peugeot. A Montéhoz hasonlóan az első gyorsot még Grönholm futotta le a leggyorsabban, de a harmadik szakasztól a kormányszervó nem akart segíteni neki. Az izommunkával több, mint egy percet veszített. De Marcus kemény fickó, 58 másodperces hátránnyal a hatodik helyről a támadást fontolhatta. A másik 307 WRC-ben Loix hiba nélkül, szokásos tempójában haladt. A 10 helyre volt ez elég pénteken. A Mitsubishinél az elsődleges cél a további autó tesztelési feladatok ellátása, vagyis minél több verseny kilométer megtétele volt. Panizzi - az egyes számú pilóta - ezt hamar megúszta, mivel a váltó tönkrement, így kiesett a hójárásból. Kristian Sohlberg a másik Lancer WRC-vel újoncnak számított minden tekintetben, és többször nekiütközött a hófalnak is, ezért eredménye nem számottevő.

Szombaton aztán odacsaptak a fiúk a gázpedálnak. 8 gyors alatt rendesen átalakult a felállás. Loeb tehetségét csillogtatta. Újfent bizonyította, hogy nemcsak aszfalton nagy király. Hibátlanul, egyetlen hófal-kocc nélkül terelte végig a Xsara WRC-t, három abszolút idővel spékelve. Sainz pedig tovább feszítette a csapat vezetőségének arcán terülő mosolyt mikor a harmadik helyre feldolgozta magát. Aztán a mosoly kicsit lejjebb lohadt, mivel a matador lecsúszott az útról, és egy teljes percet veszített a vesztegléssel. Mindenestre szerencsére nem csúszott messzire, az ötödik helyen zárta a napot, 0,8 másodpercre a negyediktől.

Ahogy említettem, Grönholm támadásba lendült. A második helyre tornázta fel magát, bár az utolsó előtti szakaszon hibázott egy pirinyót, ami 15 másodpercébe került. Ekkor már látszott, hogy Loeböt elfogni nehéz feladat lesz, és Loix motorhiba miatti kiesése után a csapat érdekei inkább a biztos célba érést és a vele járó pontokat kívánják. Solbergnél sorsfordító módon kezdődött a nap. Lecsúszott az útról, és 45 másodpercet hagyott bent a hóban, mire kikecmergett. Szerencséjére, az egyre jobban fogyatkozó mezőnyben, ahol ráadásul a korábbiakhoz képest elég kevés az igazi klasszis, a harmadik helyig vissza tudta magát kormányozni.

Mindezek mellett a Ford mondható a nap vesztesének. A harmadik gyorstól kezdve vezette Martin a versenyt, de most becsúszott egy kis kalamajka, és leesett az útról. Jártak így mások is, ahogy már említettem, de Martin 6 percet töltött az út szélén, és ezzel igazán sok minden elúszott számára. A kilencedik helyre került - mondom, hogy nagy nulla az egész mezőny, +6 perccel még benne van az első 10-ben. Ilyet még nem pipáltam. Mindegy, Martin egyet még tudott javítani, így a nyolcadikként futott be szombaton. Touhino a negyedik helyen állt ekkor. A Mitsubishi pedig elveszítette a második autóját is.

Nézzük Balázsékat is. A versenyzőpáros a mai napra az egyenletes gyorsulást tűzte ki céljául, ám ezt a folyamatos műszaki hibák miatt csak részben tudta megvalósítani. A verseny első napján fellépett motorhiba a második nap közepén, a negyedik szakasz után ismét jelentkezett. A szakaszon még teljes teljesítménnyel a 19. időt érték el, ám a szakaszt követő tankolózónában a versenyautó kigyulladt, jelezve, hogy komoly probléma van. Később a szervizben kiderítették, hogy a kipufogócsonk van elrepedve, amit pillanatnyilag nem tudnak javítani. Azért, hogy további műszaki hiba, esetleg károsodás ne lépjen fel, a motor teljesítményét drasztikusan csökkentették, és nem használták a versenyprogramot. Így viszont az előző naphoz hasonlóan lényegesen kisebb erő áll rendelkezésre az autóban, amivel nem lehet teljes versenytempóban közlekedni. Minden gond ellenére a csapat kedve nem hagyott alább.

A vasárnapi 6 gyors már csak levezetésnek volt jó. Azt mondják a ping-pongnál csak az a lényeg, hogy átüssük a labdát, az ellenfél majd elrontja. Valami ilyesmit mondtak Loebre is a rossz nyelvek. Mármint, hogy azért tudott ilyen eredményes lenni, mert az összes riválisa hibázott. Én ezt úgy látom, hogy hiba nélkül menni egy olyan versenyen, ahol szinte mindenki más hibázik, önmagában sem kis teljesítmény. És mindemellett gyorsnak is lenni, és megszerezni a hatodik VB győzelmet, ami ráadásul történelmi jellegű is_ Hát nem tudom, azért nem könnyű dolog. Seb Loeb az első nem skandináv származású versenyző, aki a svéd futamon győzni tudott. Ez minden rali tankönyvbe be fog kerülni, az idők végezetéig. Elfelejtődnek az olyanok, mint Sainz, akinek "csak" majdnem sikerült ez néhány éve, egyedül Loeb neve marad fent. Az meg már csak a csigafalók saját önérzetét erősíti, hogy a francia fiú francia autóval tette meg ezt. Sainz az utolsó két gyorson gyengélkedő motorral szaladt át, így elveszítette a negyedik helyét, de az ötödik azért hozott elég pontot, hogy a Citroёn csapat átvegye a vezetést a gyártók versenyében.

A Svédországban korábban három alkalommal győzedelmeskedő Grönholm mondható Loeb legnagyobb ellenfelének ezen a futamon. Nyolc gyorsot megnyerve, és sok időt árokban töltve a második helyre volt elég a teljesítménye. Mivel csapattársa kiesett ezért ő egyedül szállított pontokat a Peugeot-nak. A harmadik helyre Solberg került. Erről nincs mit mondani. Sokat hibázott, sokat volt az út szélén, és mégis dobogós helyen végzett. Jóllehet minden tiszteletem Solbergé - McRae hiányában most ő a kedvencem -, de azt kell mondjam, ez a ralit irányítók miatt van így. A sok szabály csűréssel-csavarással elérték, hogy alig vannak versenyzők a mezőnyben, így akármekkora hibával is sikeres lehet akárki. Jelen esetben Solberg. Meg Hirvonen, aki hét percet veszített a 9-es gyorson előadott kicsúszásával, és végül a 9. helyre futott be, két pontot szállítva a Subaru csapatnak.

És ez a Fordnál dolgozó Martinra is igaz. Ő vezető pozícióból csúsztatta ki magát, mikor eltalált egy sziklát, ami a hó alá bújt. Hatperces hátrányát dolgozgatta, és verseny végére a hetedik helyig jutott. Hirvonen, aki másodikként volt hivatott pontokat szerezni a csapatnak, a negyedik lett. A magyar csapat teljesítménye viszont más szemszögből kimagasló: összetettben a 29., kategóriában pedig a 15. helyen fejezték be a svédországi futamot. A három nap alatt 395 versenykilométert tettek meg, legjobb szakaszeredményük a 13. szakaszon elért 17. hely.

"Túl vagyok életem második teljes világbajnoki futamán, és bár nem vagyok maradéktalanul elégedett, azért csalódott sem vagyok. Sajnos a teljesítményünk sokkal jobb is lehetett volna, de ezt a folyamatos műszaki hiba és két vezetői hiba is megakadályozta. Én kétszer hibáztam a verseny alatt, amivel összességében közel 5-6 percet vesztettünk. Ennél azonban sokkal többet hagytunk ott a pályákon az autónk problémái miatt. Az első naptól kezdve gond volt a motorral, azért hogy ne robbanjon fel, vissza kellett venni a teljesítményét. Így viszont nem volt 100 százalékos, amit végül is csak azért sajnálok, mert nem tudtuk kiautózni magunkból azt, amire szerintem képesek lettünk volna. Ugyanakkor az eredeti célunkat, hogy a lehető legtöbbet menjünk és tanuljunk teljesítettük, összességében nem lehet okunk panaszra. Olyan tapasztalatokat szereztünk, amit sehol máshol nem tudtunk volna begyűjteni, és a magyar bajnokság kezdése előtt mentünk 400 versenykilométert" - mondta Benik Balázs a célban.

A következő futam április elején Mexikóban lesz.