Ilyen az élet

2004.10.04. 10:19
"10 kilométer után harmadszor is utolértük a Cliót és mögöttük ballagtunk végig a gyorson a semmibe, gurulva... Attila odament hozzájuk, megkérte őket, hogy figyeljenek, és esetleg engedjenek el. Azt válaszolták, hogy jó, figyelnek, de nem érdekli őket különösebben... Azt mondták, hogy ez ilyen..."
csik.jpg

Ez az eset a rali-világbajnokság hétvégi futamán, a versenynaptárban először szereplő Szardínia ralin történt, a hazai bajnokság A6-os kategóriájának évek óta verhetetlen versenyzőivel, a Bútor Róbert-Táborszki Attila párossal. Először jutott ki vb-futamra a csapat, és most először lett volna lehetőségük megmutatni, hogy az itthon már mondhatni motiváció nélküli versenyzés mire lehet elég a vb mezőnyében.

Hát nem sikerült megmutatni semmit. A három nap alatt egyetlen gyorsaságit sem tudtak a saját tempójukban végigautózni, mert mindig utolérték az előttük rajtolót, sőt, kettős utolérésük is volt. Emellett a Citroën Saxót kísértő műszaki gondok már szinte említésre sem méltók. Végül a versenyt teljesítve az abszolút 20. helyen és az A6 kategória 11. helyén értek célba.

Volt még egy magyar páros a mezőnyben, a jelenlegi hazai bajnoki címvédő, Benik Balázs is kiruccant egy kicsit. Már csak azért is kiruccanásnak nevezném a részvételét, mert a futam előtti nyilatkozata erőteljes felkészületlenségről tanúskodott, amiből az volt érzékelhető, mintha Balázs nem venné komolyan ezt a versenyt. Aztán lehet, hogy csak a hazai helyzet szomorította el, mivel már biztos, hogy a bajnoki címét nem tudta idén megvédeni. Mindennek ellenére erőteljesen taposta a Focus WRC gázpedálját, 13-15. hely környéki időket hozott össze.

Egészen addig, amíg a szervokormány fel nem mondta a szolgálatot. Ez az első nap vége előtt két gyorsaságival történt. Balázs lenyomta ezt a kettőt, meg az etapokat szervo nélkül. Az esti szerviznél kicserélték, de már akkor látszott, hogy nem lett jó. A reggeli 10 perces szerviz alkalmával ismét cseréltek, de megint csak elfolyt belőle az olaj. Az alkarszaggató kormányzás miatt poroszkáló Balázsékat többen is utolérték, ezért úgy döntöttek, hogy nem tartják fel versenyzőtársaikat, és inkább feladták a versenyt. Úgy tűnik, a magyarokat érdekli a többi versenyző is, számukra nem egyszerűen "ilyen dolog" egy rali-vb-futam.

 
  Egyéb hétvégi rali, szintén magyarokkal
 
  A szlovák ralibajnokság rozsnyói futamára hat magyar páros adta le nevezését. Az aszfaltos pályáknak a kétszeres magyar bajnok Kiss Ferenc most Penderik Lászlóval az oldalán, és a hazai futamokról már ismert Hyundai Accent WRC-vel vágott neki. Először vezette ezt az autót, így nem vethető a szemére, hogy rögtön megforgással kezdte a versenyt. Aztán később még defekt is jött, de sikerült apránként ledolgoznia a hátrányát. Végül az abszolút második helyre futottak be, viszont az első helyezettet kizárták, így magyar versenyző nyerte meg a V. Magic Rozsnyó Rallye-t. A Ladával versenyző Balázs Öcsiék is szereztek néhány meleg pillanatot a szlovák pilótáknak. Sokan nem is értették, hogyan tud Öcsi gyorsabb lenni a Super 1600-as autóiknál. A célba abszolút 7., F2-ben és A6-ban 2. helyre gurultak be. Csak egy gyári Suzuki Ignis Super 1600-as végzett elõttük. Radó István Hondájával Öcsiék mögött az N2 győzelmével ért célba. Bogár Sándor Peugeot 306-ossal az N3 első helyén, Veszprémi Barna Peugeot-ja pedig az A7 harmadik helyén végzett. Szóval azt hiszem, megmutatták a szlovákoknak, hogy nálunk mit hívnak ralinak.

A szomorú hazai vonatkozású vb-s hírek után nézzük mi történt a többiekkel. A verseny maga kicsit több mint 1200 km össztávval, és 384 km gyorsaságival - mint már említettem - újoncként várta a vb mezőnyt. Szűk, poros utak, ismeretlen kanyarok, és méretes sziklák voltak a tarsolyában. Ezzel a meglepetéscsomaggal a mezőny fele nem tudott megbirkózni. A 62 indulóból, 29 látta meg a vasárnapi célt. Petter Solberg az első gyorson az élre állt és vasárnapig kora délutánig (gy.k.: a verseny végéig) ott is maradt. Az első nap három gyorsaságit nyert - hatból -, legnagyobb fölényét a legelsőn szedte össze, ahol a többiektől eltérő gumival próbálkozott, és ez be is jött. Ezután a motor elkezdett túlmelegedni, de a szervizparkban ezt orvosolták, így Solberg meg tudta őrizni vezető helyét. Hirvonen a másik Subaruval a harmadik gyors után kiállt, mert tönkrement a váltója.

A Peugeot boszorkánykonyhájában ismét nagyon készültek. Grönholm két szakaszgyőzelemmel a második helyen végzett pénteken. Ő volt Solberg legközelebbi támadója, de még így is félpercnyi hátrányt szedett össze. Rovanpera 307 WRC-jében a fék nem működött tökéletesen, így a hatodik helyre került. A másik francia csapat elsősorban a bajnokságot vezető Loeb sikerére számított. Ő azonban taktikus pilótakánt mérlegelte a verseny nehézségi foka és a vezető pozíció megtartásához szükséges, Solbergénél hárommal több pont megszerzésének nehézségét. A képletből az jött ki, hogy elég ha lassabban megy, a harmadik hely így is jön csuklóból, akkor meg minek törje magát. Sőt, még egy kis elgumizás is belefért. Mögötte Sainz a negyedik helyen végzett pénteken, így a műszaki gondoktól mentes nap végén a csapat is örülhetett.

Markko Martin Fordjából elfogyott a szélvédőmosó folyadék az utolsó két gyorsra. Ezt leszámítva ő is gond nélkül hozta az ötödik helyet. Duval a másik Focusban a hetedik lett. A Skodánál nem voltak vidámak. Schwarz Fabiájának beállításával küszködött nap közben, de még mindig jobban járt, mint Gardemeister a másik Skodával, ő ugyanis az első gyorson leesett az útról és eltört a felfüggesztése, így ki kellett állnia a küzdelemből.

Szombaton Solberg tovább szárnyalt. A hét gyorsaságiból hatot nyert meg. A mögötte ébredő Grönholmot azonban továbbra is kísérti a balszerencse. A 9-es gyorson a turbó hibája miatt brutálisan belassult és több mint 20 perces hátrányt szedett össze. Ezzel ismét elszállt minden reménye, bármiben is reménykedett. A balszerencse azonban nemcsak őt, hanem az egész csapatot kíséri. Rovanpera ugyanezen a gyorsaságin esett ki a váltó hibája miatt.

Grönholm lecsúszásával Sainz a harmadik helyre került, Loeb pedig a másodikra, és egyáltalán nem látszott, hogy bármelyikük is támadó kedvében lenne. Markko Martin sodródott az árral. A Peugeot-csapat tulajdonképpeni megszűnésével ő is biztonságban érezhette magát a negyedik helyen, Duval pedig a hatodikon. És ezzel már szombaton elérkeztünk a nagy vb-mezőny nagy autóinak felsorolásában az utolsóhoz. Nem hiszem, hogy ez a verseny kedvencként vonul be a raliversenyek könyvébe. Az első tízben hét gyári versenyző maradt.

A vasárnapi hat gyorsaságira a jelentősen megcsappant létszám már helyezésébe beletörődve és a biztos célba érkezést szem előtt tartva vonult föl. Martin azonban hiába tartotta ezt a szeme előtt, a harmadik gyorson elromlott a turbója, így ő nem látta meg a célt. Solberg első helye vitathatatlan, ahogyan Loeb második, és Sainz harmadikja - idén ötödször - is. Grönholm jelentős időhátránnyal (de ahogy azt már lassan megszokjuk, ez helyezésben nem jelent akkora hátrányt), a hetedik helyen fejezte be a futamot.

A pontverseny tekintetében Loeb 26 pontos előnye miatt a hátralévő három futamon öt pont begyűjtése elegendő a világbajnoki cím megszerzéséhez. Persze ehhez Solbergnek is lesz egy-két szava, ahogy a technikának is lehet. Csapatban a Citroënnek van lélektanilag is jelentős, 47 pontos előnye. Nem hinném, hogy a Ford ezt le tudná dolgozni, de végül is ezüstéremmel is szép lehet a búcsú a ralitól.

A magyar versenyzőkről készült képek a http://www.ctrt.hu (Citroën-Total Rallye Team), és a http://www.benik.hu (Benik Motorsport) oldalairól származnak.