A versenyzők magasról tesznek az eredményre, a pályarajzra, nem érdekli őket semmi, csak állatul mennek. A rajtzászló felrántása után mint arénába szabadult bika rontanak középre, és amerre csak lehet, pörögnek-forognak, jobbra-balra döntögetik a bójákat, csikorgatják a kerekeket, füstölik a gumit.
A 60-as évek óta szinte megszakítás nélkül, minden évben
tavasszal a műegyetem előtti parkolót lepik el a szlalomversenyek
hívői. Az évek folyamán csak kisebb módosítások történtek a verseny
lebonyolításában - pl. már nincs olyan szakasz, amit tolatva kell
teljesíteni -, a hangulat és a résztvevők száma azonban semmit sem
változott.
A közlekedésmérnöki kar hallgatói
kötelességüknek érzik a hagyományt folytatni, így mindig azok az
aktuális hallgatók lépnek rendezői státuszba, akik egy kis
indíttatást éreznek az autózás iránt.
Az egyetem vezetősége is pártolja a rendezvényt, hiszen a
nevezési -és reklámdíjakból befolyó pénz az ő kasszájukat hizlalja.
Igaz, ezt az összeget a hallgatók részére forgatnák vissza, ha
lenne ilyen összeg. De nincs, mert általában nullszaldós a
költségvetés. Így csak a versenyzők és a nézők járnak jól.
A versenyzők azért, mert nemcsak kiautózhatják
magukat, hanem a jó eredményt elérők értékes díjakat is nyernek. A
nézőknek pedig azért jó, mert
ennyi őrültet egy helyen látni, ritka élvezetes dolog.
Mi motiválhatja azt, aki ezen a versenyen
elindul?
Vannak, akik a díjakért hajtanak. Hosszú órákat töltenek
autójuk felkészítésével. Egyeseknek erre a célra külön autója van,
teljesen lekönnyítve, az utastérből kiszerelve minden, még a
karosszériaelemek is műanyag lapokra cserélődtek. A motor
bivalyerős, a váltó áttételezése precízen kiszámolva,
profin előállított, igazi versenyautók .
Ők szinte semmit sem mutatnak a pályán. Semmi kézifékes forduló, semmi gumicsikorgás, semmi füst, csak gyors haladás és jó időeredmény. Mások a bevásárló kocsit hozzák el anyutól, megint mások a cég furgonját, és vannak, akik a ,,mi autónkban" bíznak. Az ő részvételük már önmagában is látványosság, nem kell semmit produkálniuk, igaz, nem is tudnának.
A versenyzők másik, nagyobbik része az, akik
tojnak bele az eredménybe, a pályarajzba, nem érdekli őket semmi,
csak állatul mennek a pályán. A rajtzászló felrántása után, mint az
arénába szabadult bika, berontanak középre, és amerre csak lehet,
pörögnek-forognak, jobbra-balra döntögetik a bójákat, csikorgatják
a kerekeket, füstölik a gumit. Persze a nézők miattuk jönnek,
hiszen aki csak egyszer is megérezte az égett gumi szagát, többé
nem nyugodhat, visszatér ide évről-évre, persze nemcsak a szag
miatt.
a Protechnik erőmű |
Ki mások is lehetnének ezek az őrültek, ha nem
a Ladások. Ez a típus hivatott Magyarországon azt a fílinget
biztosítani, amit a germánok egyszerűen Opel Mantának hívnak. A
Lada viszonylag olcsó, remekül tuningolható, és a tuning után akár
már erősnek is mondható. De ami
lényeg: hátsókerék-hajtás. Ez adja a látvány alapját. Lehet
,,csapatni a farát", egyhelyben pörögni vele, úgy, hogy az első
kerék el sem mozdul a helyéről, és erre indul be a tömeg.
A futamon hengerűrtartalom szerint vannak
kategorizálva az autók, és kétszer kell teljesíteni a pályát, ezek
közül a jobbik eredmény számít. De kit érdekel ez a ladások közül?
Senkit.
Mindegyikük a két futam közti műsorra gyúr. Persze a
rendezők is gondoskodnak népszerű emberekről, hogy legyen show
(idén: krossz-motorosok, Kotán Péter, Big-Daddy Laca, Kőváry
Barna), de nem ez fűti a nézőket sem, ők nem ezért jöttek.
ez nem köd, hanem füst |
A Ladások felrakják hátra a külön erre a célra
guberált kerekeket, és beszabadulva a pályára, addig nem
nyugszanak, míg legalább az egyik el nem durran. Pörgés, egyhelyben
állva gumiégetés, mint az amerikai-autó találkozón. Bár ott az a
fénypont, mikor kalapácsokkal szétvernek egy japán autót, itt
viszont
az a király, akinek mind a két hátsó kereke kidurran. Közben
orrfacsaró bűz, és akkora füst, hogy az Intercontinentálban lakó
külföldi vendégek szmogriadót fújva azonnal fejvesztve csomagolni
kezdenek, és rohannak haza.
Akinek nem sikerült a show alatt kereket pukkasztani, az megtette a második futamban, de ezt már a rendezők sem nézték jó szemmel. A díjakért hajtók még javítottak kicsit az eredményükön, majd átvették a megérdemelt jutalmat. Persze az őrült kategóriában is volt díj. Ezt a nézők ítélték oda a leglátványosabb produkciónak, úgyhogy nekik is megérte eljönni. És megéri majd jövőre is, hiszen szlalomparty biztos lesz, és Ladások is biztos lesznek.