Rakparty szmog

2001.03.12. 09:15
A versenyzők magasról tesznek az eredményre, a pályarajzra, nem érdekli őket semmi, csak állatul mennek. A rajtzászló felrántása után mint arénába szabadult bika rontanak középre, és amerre csak lehet, pörögnek-forognak, jobbra-balra döntögetik a bójákat, csikorgatják a kerekeket, füstölik a gumit.
 
   
   

A 60-as évek óta szinte megszakítás nélkül, minden évben tavasszal a műegyetem előtti parkolót lepik el a szlalomversenyek hívői. Az évek folyamán csak kisebb módosítások történtek a verseny lebonyolításában - pl. már nincs olyan szakasz, amit tolatva kell teljesíteni -, a hangulat és a résztvevők száma azonban semmit sem változott.

 
   
 

A közlekedésmérnöki kar hallgatói kötelességüknek érzik a hagyományt folytatni, így mindig azok az aktuális hallgatók lépnek rendezői státuszba, akik egy kis indíttatást éreznek az autózás iránt. Az egyetem vezetősége is pártolja a rendezvényt, hiszen a nevezési -és reklámdíjakból befolyó pénz az ő kasszájukat hizlalja. Igaz, ezt az összeget a hallgatók részére forgatnák vissza, ha lenne ilyen összeg. De nincs, mert általában nullszaldós a költségvetés. Így csak a versenyzők és a nézők járnak jól.

 
   
   

A versenyzők azért, mert nemcsak kiautózhatják magukat, hanem a jó eredményt elérők értékes díjakat is nyernek. A nézőknek pedig azért jó, mert ennyi őrültet egy helyen látni, ritka élvezetes dolog.





 
   
 

Mi motiválhatja azt, aki ezen a versenyen elindul?
Vannak, akik a díjakért hajtanak. Hosszú órákat töltenek autójuk felkészítésével. Egyeseknek erre a célra külön autója van, teljesen lekönnyítve, az utastérből kiszerelve minden, még a karosszériaelemek is műanyag lapokra cserélődtek. A motor bivalyerős, a váltó áttételezése precízen kiszámolva, profin előállított, igazi versenyautók .

Ők szinte semmit sem mutatnak a pályán. Semmi kézifékes forduló, semmi gumicsikorgás, semmi füst, csak gyors haladás és jó időeredmény. Mások a bevásárló kocsit hozzák el anyutól, megint mások a cég furgonját, és vannak, akik a ,,mi autónkban" bíznak. Az ő részvételük már önmagában is látványosság, nem kell semmit produkálniuk, igaz, nem is tudnának.

 
   
   

A versenyzők másik, nagyobbik része az, akik tojnak bele az eredménybe, a pályarajzba, nem érdekli őket semmi, csak állatul mennek a pályán. A rajtzászló felrántása után, mint az arénába szabadult bika, berontanak középre, és amerre csak lehet, pörögnek-forognak, jobbra-balra döntögetik a bójákat, csikorgatják a kerekeket, füstölik a gumit. Persze a nézők miattuk jönnek, hiszen aki csak egyszer is megérezte az égett gumi szagát, többé nem nyugodhat, visszatér ide évről-évre, persze nemcsak a szag miatt.

 
   
  a Protechnik erőmű

Ki mások is lehetnének ezek az őrültek, ha nem a Ladások. Ez a típus hivatott Magyarországon azt a fílinget biztosítani, amit a germánok egyszerűen Opel Mantának hívnak. A Lada viszonylag olcsó, remekül tuningolható, és a tuning után akár már erősnek is mondható. De ami lényeg: hátsókerék-hajtás. Ez adja a látvány alapját. Lehet ,,csapatni a farát", egyhelyben pörögni vele, úgy, hogy az első kerék el sem mozdul a helyéről, és erre indul be a tömeg.

 
   
   

A futamon hengerűrtartalom szerint vannak kategorizálva az autók, és kétszer kell teljesíteni a pályát, ezek közül a jobbik eredmény számít. De kit érdekel ez a ladások közül? Senkit. Mindegyikük a két futam közti műsorra gyúr. Persze a rendezők is gondoskodnak népszerű emberekről, hogy legyen show (idén: krossz-motorosok, Kotán Péter, Big-Daddy Laca, Kőváry Barna), de nem ez fűti a nézőket sem, ők nem ezért jöttek.

 
   
  ez nem köd, hanem füst

A Ladások felrakják hátra a külön erre a célra guberált kerekeket, és beszabadulva a pályára, addig nem nyugszanak, míg legalább az egyik el nem durran. Pörgés, egyhelyben állva gumiégetés, mint az amerikai-autó találkozón. Bár ott az a fénypont, mikor kalapácsokkal szétvernek egy japán autót, itt viszont az a király, akinek mind a két hátsó kereke kidurran. Közben orrfacsaró bűz, és akkora füst, hogy az Intercontinentálban lakó külföldi vendégek szmogriadót fújva azonnal fejvesztve csomagolni kezdenek, és rohannak haza.

 
   
   

Akinek nem sikerült a show alatt kereket pukkasztani, az megtette a második futamban, de ezt már a rendezők sem nézték jó szemmel. A díjakért hajtók még javítottak kicsit az eredményükön, majd átvették a megérdemelt jutalmat. Persze az őrült kategóriában is volt díj. Ezt a nézők ítélték oda a leglátványosabb produkciónak, úgyhogy nekik is megérte eljönni. És megéri majd jövőre is, hiszen szlalomparty biztos lesz, és Ladások is biztos lesznek.