Hogy áll a hócipő?

2000.10.30. 11:24
A kemény zimankó közeledtével egyre időszerűbb felülvizsgálni járművünk tappancsait. Mindenképpen érdemes tisztában lennünk a mínuszok beköszönte előtt, hogy mennyire várjuk felkészülten a telet.
 
   
   

A téli közlekedésről mindenkinek a csúszkálás, és a rengeteg koccanás jut az eszébe. Kevesen gondolnak arra, hogy időben kellene járművüket ellátni a téli, esetleg hóban való közlekedéshez nélkülözhetetlen eszközökkel. A szokásos fagyálló hűtőfolyadék, fagyálló ablakmosó, jégkaparó, páramentesítő ellenőrzése után a legtöbben azt hiszik, felkészülten várják a telet. Pedig dehogy. A legfontosabb téli tartozék a megfelelő kerékabroncs. Ismerjük a szlogent: ,,Mit ér az erő, ha nem uralod?" A jó gumi a biztonságos autózás alapvető feltétele.

Magyarországon 1,6 mm az előírt minimális futó mintázat mélység, de a latyakos, havas utakon ennél jóval többre van szükség. A téli közlekedésre gyártott gumik anyagának összetétele jelentősen eltér a nyáriaktól. A nyári gumik már 8°C körüli hőmérsékleten rideggé válnak, elveszítik öntisztuló képességüket, s teljesen száraz úton is másképp viselkednek, mint egyébként. A téli gumi viszont ezen a hőmérsékleten kezd élni, s tapadási hatása a kőkemény mínuszokban sem csökken.

 
   
 

Ez a szilika vegyületnek köszönhető, melyet a futófelület anyagába kevernek. Ezen kívül speciális a futófelület mintázata is. Sokkal több barázdát tartalmaz, melyek szélesebbek és mélyebbek is a szokásosnál. Azok a bizonyos lamellák a barázdák közötti részeket tagolják, ezzel biztosítva a jobb kapaszkodóképességet. Ezáltal nagyobb felületen tapadnak az úthoz, ez viszont növeli a gördülő ellenállást, így az előírtnál egy kissé magasabb keréknyomás ajánlott.

Vásárlási szempont a megfelelő méret mellett a gumihoz előírt sebességhatár, meg persze az ár is. A nyáron használatos szélességnél jóval keskenyebb ajánlott. Természetesen ez nem biztosít azonos menetteljesítményeket, viszont növeli a talajra ható nyomóerőt, és a havas úton ez az egyetlen, ami lassítja a kerekek kipörgését.

 
   
   

Elterjedt az a szokás is, hogy csak a hajtott kerekekre vásárolnak megfelelő abroncsot. Szinte biztos, hogy a másik pár fog előbb megcsúszni, legyen az akár elöl, akár hátul. Ez a csúszás a legváratlanabb pillanatban következhet be, s tenni ellene nem sokat lehet. Ha a kormányzott kerekeken van a rosszabb gumi, irányíthatatlan az autó. Ha viszont hátul, akkor megállíthatatlan pörgésbe kezdhet a jármű, melynek a vége biztosan balesethez vezet. Ezért ne sajnáljuk a pénzt a négy egyformán jó minőségű gumira.

Kompromisszumként megoldást jelenthet a négyévszakos abroncsok használata. Ezek olyan speciális anyagból készülnek, amelyek megfelelnek mind a nyári mind a téli autózási körülményeknek. Ez a megoldás azonban gyengébb menetteljesítményeket, zajosabb haladást és esetleg többletfogyasztást eredményezhet, mint amire a kimondottan az adott évszakra tervezett köpenyek használatakor számíthatnánk.

 
   
 

Magyarországon nem megengedett a szöges gumik használata. Viszont a közeli síparadicsomokba látogatók alkalmazhatják őket, betartva az előírásokat. Elsősorban az ilyen gumit viselő járművekre vonatkozó sebességkorlátozásokat kell szem előtt tartani, valamint az autó hátulján el kell helyezni egy figyelmeztető matricát.

Ha rendszeresen hótól, jégtől tisztítatlan útszakaszon autózunk, használhatunk hóláncot. Manapság a gyártók mindenféle technikai újítással segítik a hóláncok egyszerű és biztonságos felszerelését, használatát. De ne feledjük, a láncokat csak hóban, esetleg jégen szabad alkalmazni. Száraz úton nemcsak autónkra, hanem a járókelőkre is veszélyes lehet egy elkopó, elszakadó lánc.

 
   
   

Amennyiben havas időben vidéki túrára indulunk, esetleg szándékunkban áll letérni a rendszeresen tisztított utakról, nem árt ha van nálunk egy hólapát és esetleg egy zsák homok is.

Mikor lecseréltetjük autónk kerekeit a téli közlekedéshez ajánlott abroncsokra, kérjük a gumis szakember ajánlatát a nyári abroncsaink megfelelő tárolásával kapcsolatban. Ugyanis ha nem tartunk be néhány előírást, meglepve tapasztalhatjuk a tavasz közeledtével, hogy az elraktározott gumik nincsenek olyan állapotban, hogy újra használhassuk őket.