Full Pull

2003.08.17. 06:00

31 nevezője volt a rendezvénynek, amiből 27 traktor és 4 teherautó. Teherautóval is a súlygép elé lehet állni. Az eddigi hazai versenyeken nem indultak ugyan, de most négy bátor sofőr is jelentkezett. "Egyfélben próbáltam, végighúzta, de lehet, hogy kettőfélben is menne" tájékoztat a gigantikus KRAZ vezetője. A fiú a plató szélén ül, hatalmas a teherautó, kiabálnom kell, hogy megértse. 15000-as a motor, 250 LE, 80 liter gázolajt fogyaszt száz kilométeren, - csúnya lenne, ha beragadna.

A kétszáz lóerő fölöttiek előtt igazi profi bemutató indul. Ausztriából két épített traktor is érkezett. Kun A. Péter hosszasan magyarázza, miféle osztályokba tartoznak az épített traktorok. A traktorhúzó szövetségek komoly szabályokat szerkesztenek és hihetetlenül összetett szervezetek. Minden egyes országos egyesület tagja az Európai Traktorhúzó Szövetségnek az ETPC-nek (European Tractorpulling Committee).

A Magyar Traktorhúzó Sport Egyesületet (MTPE) 1999 óta jegyzik Magyarországon. Szoros a kapcsolata az osztrák bajtársakkal, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az MTPE fővédnöke Habsburg György, rendkívüli és meghatalmazott EU nagykövet. Évente a mostanihoz hasonló rendezvényeket szervez. Idén szeptember 12. és 13. között Bábolnán a Második Nemzetközi Versenyt érdemes lesz megnézni.

Ha szövetségi élet nem is annyira, de az épített traktorok üvöltése biztos feltüzeli a közönséget. Mindkét épített traktor körülbelül 2000 lóerőt teljesít. Az ígéretes nevű Black Devil traktorban két darab második világháborús osztrák bombázó, a V12-es Allison motorja van.

A másik sárga traktor a Popeye. Az igazi durvulat. Már a hangja is borzalom. Kettő Rover V12-est, az angol harckocsikban rendszeresített motort kendácsoltak bele. Eredetileg benzines volt, de hogy ne legyen annyira hervadt, metanol-befecskendezésesre alakították át.

Az épített traktorok esetében szinte minden részlet saját fejlesztés. Az óriás motorokat speciális alvázba építik, hátul teherautó tengelyre szerelik a furcsamód nem túl mélyen barázdált gumikat. A váltót és az egyéb alkatrészeket is saját maguk építik.

Mivel gyakran két kerékre áll, ezért két fékpedál van, azaz a pilóta külön fékezik a két hátsó kereket, és így tudja irányban tartani. Gázkar van, pedál nincs, mert a lábakat a fékekkel foglalják le. A halálra készülő traktorista csak kapaszkodik a kormányba és húzza a gázkart.

A Popeye-ben nem volt önindító sem, így a segéderők a dragstereknél megszokott módon külső egységről indították. Indulás után azonnal lefulladt, így a fedezékekből szaladtak vissza indítani. "Sietniük kell, mert a metanol felrobbanhat" tájékoztat vidáman a mellettem álló tűzoltó.

Robbanás nem volt, csak a hengerekben, így a közönség őszinte örömére - Manfred Obruly - egy pillanat alatt felszántotta a súlygéppel mind a száz métert. Könnyed Full Pull. Vagyis végighúzta a súlyt. A Black Devil igazán hiteles sofőrje Erick Deix már nem ért el ilyen jó eredményt. Valószínűleg a hajnali eső áztatta pálya okozhatta, hogy a kétezer lóerő 57,84 méternél elásta magát.

Sajnos a 120 lóerő fölöttieket már nem tudtuk megvárni, mert még várt ránk a négyes út hazafelé. De semmi gáz, Bábolnán biztos ott leszünk. Tegye ezt mindenki, aki unja Schumit. Szerintem jobban megéri.