Már megint a gumin múlt

2005.04.11. 10:10
Ritkán látni beíróban versenyautót defekt nélkül. Most olyan is volt, hogy egyszerre több kerékről is leszakadt a futófelület. És ugyanígy leszakadtak a versenyzők az első helyen szárnyaló Loebtől.

Alig néhány hét telt el a mexikói futam óta, a csapatok máris átcuccoltak Új-Zélandra, és a hétvégén le is nyomták a rali-vb negyedik fordulóját. Semmi cicó, 1128 km össztáv, amiből 356 km-nyi, 20 db gyorsasági, három nap alatt. Mindez persze murván. A gyári csapatok teljes erővel képviseltették magukat, de volt, aki a verseny napjáig sem jutott el.


Megcsapatja a farát, had örüljenek a nézők

Pénteken - most ne vegyük figyelembe az időeltolódást, helyi időről fogok beszélni - nyolc húzós szakasz várta a mezőnyt, ami Roman Krestának nem adatott meg, mert a Shakedownon becsukta a Ford Focust. Az első gyorson Solberg kapcsolt rettenetesbe, a legjobb időt virította, ami a tavalyi győzelme után nem is ment csodaszámba. Az sokkal inkább, hogy aznap már nem tudott több szakaszt nyerni.



Utána Grönholm 307 WRC-je nyert, aztán a második gyári Subarut hajtó Atkinson. A világbajnokicím-védő, Loeb csak délután talált magára - még egy Grönholm-szakaszgyőzelem után -, végre sikerült a megfelelő gumikkal ellátnia a Xsara WRC-t. Zsinórban három gyorsot nyert meg, és az utolsót simán Atkinsonnak adhatta, hiszen 23,1 másodperces előnnyel az élen fejezte be a napot.

"Ma délután sikerült nagyon jó gumikat választani. Az autó tökéletes volt, nyomtam, ahogy csak tudtam. Elég jó előnnyel vezetünk, ami annak is köszönhető, hogy a nap második felében a pályák is sokkal tisztábbak voltak. Jelenleg minden rendben van, örülünk, de ez egy nagyon nehéz verseny. Nem szabad lazítani, mert gyorsan cserélődnek a helyezések" - mondta Loeb.


Röptében gyorsabb vagy lassabb

Mögötte a második helyre Grönholm hozta be a piros 307 WRC-t, de neki nem sok oka lehetett az örömre, a nyakában lihegett a máik citroënes, Duval. Grönholm tavalyi - mondhatni - sikertelen szezonja után idén végre az autó is megbízhatónak tűnik, és ő sem hibázik annyit. Így a csapat is kezd megnyugodni, ami az eredményeken is kezd látszani. Most viszont nem sikerült a gumiválasztás, és hiába szákolt be két szakaszgyőzelmet, csúszkált az utakon, mint disznó a jégen.

"Jó ez a második hely is, de szinte biztos, hogy a gumik miatt nem állunk az élen. A Pirelli mindent megtesz értünk, de valahogy mégse jönnek össze a dolgok. Sokat veszítünk a gumik miatt. Bízom benne, hogy holnap más lesz a helyzet, főleg, ha az időjárás is megváltozik" - mondta Grönholm.


A negyedik helytől hátrafelé szinte állandón változott a sorrend. Versenyben volt még mindkét Mitsubishi, mindkét Skoda, de még így is nagyon kurta volt a mezőny. Szombaton tovább fogytak, már attól féltem, hogy vasárnapra nem marad autó, ami felálljon a céldobogóra.

Az első helyen álló Loeb megnyerte a szombati első két gyorsot is - aztán később még kettőt -, vele már nem is kellett foglalkozni. Vezetői hiba - ami rá nem annyira jellemző - vagy műszaki hiba - ami autójára nem annyira jellemző - taszíthatta volna le a pozíciójából, előnye már egyértelműen behozhatatlan volt. A második helyért viszont kemény harc folyt. Grönholm és Solberg egymást aprították. Duval főszempontja a célbaérés volt, hogy kapjon végre néhány pontot. A negyedik helyet érte, mivel a Grönholmmal folytatott harc közben Solberg megelőzte.


A nap küzdelme mindenképpen a Grönholm-Solberg párharc volt. Oda-vissza röpködtek a másodpercek. Solberg három szakaszt nyert, Grönholmnak egyet sikerült, a nap végére mégis Grönholm állt a második helyen, mögötte alig 10 másodperccel lemaradva Solberg a harmadikon. A másik Subaruban Chris Atkinson már az első nap is letette névjegyét szakaszgyőzelmeivel. Most nem sikerült neki ennyire gyorsnak lennie, de hiba nélküli autózásával a hetedik helyre futott be. Martin, és Gardemeister előzte meg.

A gumikutatás nemcsak a Peugeot-nak tett jót, Gardemeister Fordja is megtáltosodott. Kellett is a csapatnak, mint cukrosnak az inzulin, egyedül rá számíthattak a pontversenyben. Gardemeister szombaton hatodiknál egy gyorson sem volt rosszabb, de így is csak az ötödik helyig tudott felmászni. Markko Martin alig tizenhárom másodpercnyire tolta őt.


A Mitsubishi már többször villantott kiváló részidőket, sőt Panizzi ugye harmadiknak jött be a Montén. Most helyette Galli kapott lehetőséget Rovanpera mellett, hogy a japánoknak pontot szállítson. Korábban ő is mutatott már némi ízelítőt a Lancer erejéből, de most legjobb eredménye is csak az ötödik idő volt a 12. gyorson. Rovanpera még őt sem tudta megközelíteni, így a Mitsuval nem kellett számolniuk az ellenfeleknek. Galli a nyolcadik helyen állt szombaton, Rovanpera a kilencediken.

Talán a Skoda volt még ilyen szerencsétlen helyzetben. Bár mindkét versenyzőjük - Touhino és Schwarz - az első tízben állt, ez csak az alacsony létszámnak köszönhető, nem a jó eredményeknek. A többi gyári csapattól messze leszakadva a Fabia állítgatásával töltötték az időt.


Vasárnapra négy gyors maradt levezetésnek. Loeb még pénteken a negyedik gyorson megszerzett első helyét semmi sem veszélyeztette. A szezon második győzelmével kicsit fellégezhetett ő is, és a csapat is. És mivel Duvalnak is sikerült végre pontszerző helyre - a negyedikre - becsusszannia, a Citroen mindkét szeme nevethetett

Grönholmnak a péntekihez képest gyökeresen megváltoztak a feltételek a másik két napra. Korábban már háromszor nyerte a finn a viadalt, most hosszú küzdelemben győzedelmeskedett Solberg előtt, és második lett. A csapat másik autójában Martin is nagy küzdelmet vívott Gardemeisterrel és Focusával, amiből szintén az oroszlános került ki győztesen. Martin az ötödik lett.


Solberg az első szakasz megnyerésével kezdte a versenyt, aztán az élen állt az első három szakaszon. Ekkor azonban bejött a szokásos, első autóként hasítva a pályákat lassabb volt, mint az utána következők. Vasárnap délutánra a harmadik helyet sikerült tartania, és ezzel a dobogós hellyel továbbra is az élen áll a pontversenyben, igaz, előnye már csak egy pont Loeb előtt. Atkinson a hetedik lett.

A Ford csapat egyetlen reménye Gardemeister maradt, miután Kresta kiesett a verseny előtt, ő meg nagyjából be is váltotta a reményeket. Martinnal vívott csatákat, és végül a hatodik helyre futott be mögötte. A Mitsubishinél az utolsó pillanatokra maradt a dráma. Rovanpera a legutolsó gyors után adta fel a küzdelmet, túlhevült a motorja. Galli a teljes verseny során jobb helyeken állt mint csapattára, és a végelszámolásnál kapott nyolcadik helyével mindenképp elégedettnek kell lennie, hiszen a japán csapat is végig a gumikkal küzdött.

A pontverseny állása

1. P. Solberg 26
2. Loeb 25
3. Martin 23
4. Gardemeister 20
5. Grönholm 20
6. Rovanpera 11
7. Panizzi 7
8. Duval 5
9. H. Solberg 4
10. Stohl 3
11. Carlsson 3
12. Galli 3
13. Warmbold 2
14. Atkinson 2
15. Kresta 2

Következő futam április legvégén, Szardínián lesz.