Hármas bajnokavatás

2003.11.10. 09:54
Solberg 40 másodperces előnyével a zsebében nyugodtan hátrébb tekerte az Impreza ülésének támláját, és az első két gyorsot Loeb simán megnyerte. Az utolsón azonban Solberg visszahúzta a támlát.
csik.jpg

Megfelelően izgalmas előzmények után a hét végén lezajlott a rali-vb szezonzáró futama is. Ez már hosszú évek óta Angliában következik be, és az esélyek latolgatásában nem nyújt semmiféle segítséget a korábbi helyezések elemzése, mert ide egyszerűen nem lehet felállítani olyan szabályt, mint pl. a svéd futamra, amit szinte teljesen biztos, hogy jövőre is skandináv versenyző fog megnyerni.

Azt azonban ki lehetett sakkozni, hogy a pontverseny első három helyezettje közül fog kikerülni az idei világbajnok. Az 59. Rallye of Great Britain 1553 km össztávján, 18 gyorsasági 376 km-én (nem túl jó arány) Sainz, Loeb és Solberg hivatott egymással kemény csatát vívni, mivel az - igaz csak matematikai - eséllyel még rendelkező Burns betegsége miatt nem indult a futamon. Sainznak viszont már a rajt előtt megkezdődtek a gondok.

A Citroën Xsara WRC belső kamerája kigyulladt. "Hatalmas füst volt a kocsiban, de egy szerelő gyorsan kijavította a hibát, és még időben odaértünk a starthoz - mesélte Sainz - De néhány másodperccel az indulás előtt ismét lángolni kezdett a kamera, pokolian füstölt. Telefonon megkérdeztem, mi a teendő, azt mondták, vágjam el a drótokat. A késésemet szerencsére nem vették figyelembe, és elindulhattam, de nagyon sokat kivett belőlem a história. Az igazság az, hogy utána már nem voltam teljes értékű harcos, nem összpontosítottam megfelelően, a harmadik etapon egy hosszú kanyarban rosszul mértem fel a féktávot, és lecsúsztam az útról. Végtelenül sajnálom, hogy nem jött össze a harmadik világbajnokság. Jövőre még maradok a Citroënnél, aztán végleg befejezem a ralit." Neki tehát hamar véget ért a verseny.

Ekkor megnőttek ugyan a másik xsarás, Loeb lehetőségei, de Guy Fréquelin, a csapatvezető még a futam előtt figyelmeztetett mindenkit, hogy a legfontosabb a csapat-vb-cím megszerzése. Sainz kiesésekor Loeb már közel négy másodperccel vezetett Solberg előtt, de a csapatérdekek terhe így kétszeresen is nyomta a vállát. Ráadásul a nyakában nemcsak Solberg lihegett, hanem a negyedik helyen Mäkinen is keményen kihasználta a Subarukra szerelt, csúszós utakon már többször is kiválóan bizonyított Pirelli gumik segítségét.

A negyedik gyorson aztán a Ford Focus fenegyereke, Martin motorhiba miatt kiesett a harmadik helyről, helyét Mäkinen kapta meg. Solberg ezzel egyidőben átvette a vezetést Loebtől. Az ő vállát egyedül a bizonyítási vágy nyomta, hiszen karnyújtásnyira volt a vb-címtől, a csapat eredményével nem kellett törődnie, csak magért hajtott. Nem is akárhogy. Helyszíni tudósítónk szerint is leírhatatlan, amit az autóval művel a szőke srác. Faltól falig kihasználta az út szélességét, és mindemellett iszonyatos tempóval hasított. A dzsuvára gyártott Pirellik valóban összehasonlíthatatlanok az aszfaltos fajtákkal.

A Peugeot öt ponttal PSA-társa mögött érkezett Walesbe, és ők is a csapatbajnoki címért jöttek. Ehhez képest Grönholm a harmadik gyorson (ahol Sainz is) eldobta a kanalat. Rovanpera és Loix (ő volt Burns helyettese) pedig nem tudta felvenni a versenyt az élen haladókkal. Rovanpera korábban már versenyzett itt eredményesen, most mégsem jöttek össze a dolgok. Loix pedig először ült 206 WRC-ben, így tőle nem is lehetett túl sokat várni, főleg egy ilyen nehéz futamon.

Ahogy már említettem, Markko Martin autójában megfőtt a motor, így a Fordnak hazai pályán kieséssel fejezte be a szezont. A csapat másik autójában Hirvonen nem tudott az úton maradni, a lecsúszás közben megsérült a felfüggesztés, és ő is kiesett. A harmadik, Duval inkább aszfalton érzi magát elemében, szóval a mezőny mögött bóklászott a hetedik hely környékén.

A második napon az élen állók helyzete tovább fokozódott. Solberg hibátlan autóval, a Loeböt szorongató csapatérdek tudatában teljesen higgadtan megnyerte az összes gyorsaságit. Másodikként általában Loeb futott be, egy alkalmat sikerült elcsípnie McRae-nek, és Mäkinennek is.

 
  Subaru-Pirelli vs. Citroën-Michelin
 
  Felmerült a kérdés, hogy vajon mi a valódi oka Solberg és Loeb fölényének a többiekkel szemben. És persze az egymás közti - igaz minimális - különbség oka sem teljesen egyértelmű. Figyelembe véve, hogy az előző - Spanyol - futamon is akkor kezdett beindulni Solberg, amikor az eső esett, arról lehet szó, hogy az 1907-ben, a Peking-Párizs versenyen elért első győzelem óta a Pirelli újabb és újabb különleges technikai színvonalú, nagy teljesítményű versenygumiabroncsai a Subaruval párosítva csúszós úton lényegesen ütőképesebbek, mint a Citroënre szerelt Michelin abroncsok. Persze ez utóbbiakat használó versenyzők kibontakozását még a csapat-vb-cím megszerzése is megfontoltabb tempóra kényszeríti. Ahogy ez látszik a McRae-Mäkinen csatán is. McRae is nyomás alatt versenyez, így nem csikorgathatja mindenfelé a Michelineket. BigMaknek azonban valószínűleg ez az utolsó rali-vb-s fellépés, így nem kíméli sem az autót, sem a Pirelliket.

A Peugeot-nak szombaton már kezdett világos lenni, hogy elúszott a világbajnoki cím. Megnyerni nem tudják, esetleg még a Citroën tudná elveszteni, de arra sincs sok esély. Rovanpera az ötödik helyen állt, több mint két perccel McRae mögött. Loix Duvallal küzdött a hatodik helyért, de ez a két eredmény nem elég a csapatnak, előrébb lépésre nem sok reményük volt.

Vasárnapra három gyorsasági maradt. Solberg 40 másodperces előnyével a zsebében nyugodtan hátrébb tekerte az Impreza ülésének támláját, és az első két gyorsot Loeb simán megnyerte. Az utolsón azonban Solberg visszahúzta a támlát, és valószinűleg még a kéziféket is kiengedte, mivel ezen az egyetlen gyorson 11 másodperccel verte meg a másodikként befutó Loeböt. A 29 éves norvég srác ezzel - és az idén megnyert négy futammal - bebiztosította a világbajnoki címét. Hatalmas fricskát csavart azok orrára, akik az éve elejétől fölényt mutató francia csapatok valamelyik versenyzőjét jósolták az év végi első helyre. Nem kell temetni a japókat.

Loeb második és McRae negyedik helyezése meghozta a Citroënnek az óhajtott csapat-világbajnoki címet. A végeredmény tehát hármas bajnokavatást hozott. Solberg és a Citroën mellett a Pirelli - mellesleg 15 gyorsaságit Pirellivel versenyző nyert - is itt ünnepelhette a 8. egyéni vb-győzelmét, a korábban már megszerzett 11 csapat-világbajnoki címe mellett.

A jövőt tekintve azonban nem sok öröm várható. McRae , Mäkinen kigolyózva. A Ford egyre jobb, a Peugeot is hozza a 307 WRC -t, és a többiek is erősítenek, de a szabályok..., nos, inkább nyugtával dicsérjük a napot. Majd januárban meglátjuk, mit hoz a Monte, addig örüljünk az idei izgalmas, igazi ralis szezonnak, ami reméljük nem az utolsó volt.