Tempós évadzáró - TotalCaros bajnokavatással

2002.10.28. 10:33

Az éves bajnokság első helye már eldőlt. Sőt, több kategóriában is megvolt már a bajnokavatás, akiknek egy része aztán már el sem jött a versenyre. Hideg volt, esett, messze is van (némelyeknek), szóval kit érdekel már így október végén ez a magyar rali?

 
   
 







Meg kell, hogy mondjam: igenis sokakat érdekel. Beszélhetnénk most azokról a hatalmas (százezres) nézőszámokról, amiket soha, sehol nem lehet pontosan, hivatalosan megtudni, de ez egyébként sem érdekes. Az viszont annál inkább, hogy az éves összetett második-harmadik-stb. helyeire ki kerül. Na meg hogy mit művel az N csoportos ellenfelei által a szabályosság tekintetében kétes hírűnek tartott Aschenbrenner György a popója alá helyezett Subaru WRC-vel. A legeslegfontosabb persze, hogy vajon a TotalCar rali csapatát megszorongatja-e valaki, vagy bezsebelhetik az N2 kategória bajnoki címét.

 
   
   

Balogh Janiék keményen készültek, hiszen ez a verseny hazai pálya - rengeteg ismerőssel az út szélén - és tavaly a másodosztályban itt aratva győzelmet biztosították be a bronzérmüket. Most kicsit jobb volt a helyzet, hiszen az első osztály N2 kategóriájának élén állva kezdték a futamot, ami már a rajtnál eldőlt számukra. Mivel a kategóriájukban nem volt meg az 5 rajtoló versenyző, ezért nem is értékelik azt. Tehát akármi történik, a verseny előtti felállás jelenti a bajnokság végeredményét is.

Így tehát a TotalCar ralicsapata 2002-ben az Rali első osztály N2 kategóriájának bajnoka. Az már mellékes, hogy ezen a versenyen kiestek. Egy szűk jobbos kanyarban lecsúsztak az útról, és azon a részen pont nem volt egy sem a százezer nézőből, így csak jelentős időveszteséggel tudták az útra visszaszuszakolni az egyébként sértetlen Hondát. Olyannyira jelentős volt az időveszteség, hogy már nem is kellett tovább menniük, kiestek_

 
   
 

A bolygóközi buli egyébként péntek este kezdődött a Rabócsiring nevű ralikrossz pályán. Ez igaz, hogy nincs túl közel a verseny központjához, viszont roppant alkalmas a prológ jellegű események lebonyolítására - nappal. Mert így estefelé a ködös hidegben nem sok vizet zavartak a pálya szélére kirakott lámpák. Tulajdonképpen csak azt az oszlopot tudták megvilágítani, amire felszerelték őket.

A pálya nyomvonalát pedig vadiúj, hatalmas bütykökkel rendelkező traktorgumikkal rakták ki, amit több versenyző is eltalált, kisebb-nagyobb kárt okozva az autóban. Lassan már mérlegelni kellene az ilyen prológok létjogosultságát. A szabály szerint ezek eredménye nem számít a végeredménybe, teljesíteni viszont kötelező. Mégis, mindig akad néhány versenyző, aki a közelébe sem megy, másnap mégis ott van a többiek között. A százezer néző pedig enélkül is kimegy a pályák szélére.

 
   
   

A szombati, már valóban éles küzdelemben az első gyorsaságin az Érdi-Varga-Subaru trió volt a leggyorsabb, végig ők álltak az élen. Nyugodt, tempós autózással rohantak a célba, és örültek a győzelemnek. Mögöttük viszont volt minden. Benik Balázs a Ford Focus WRC-ben eleinte gumiproblémákkal küszködött - nehéz eltalálni a megfelelő keveréket a nyálkás útra - majd műszaki problémák hátráltatták. Az első napot végül a negyedik helyen zárták. Előtte a Tagai testvérek és Asi Subaruja álltak. Ők ketten hatalmas csatát vívtak, felidézve a nem is olyan régi múltat, mikor az N csoportban tették ugyanezt, de annak majdnem sírás lett a vége.

Most nem volt köpködés - legalábbis nem nagyon nyálas -, viszont az első nap után kettőjük közt a különbség mindössze 1 tized (!) másodperc volt Tagaiék javára úgy, hogy Asi bezsebelt két abszolút időt is. A vasárnap aztán eldöntötte a dolgot. Először a tapasztaltabb WRC menők kaptak defektet, amivel le is csúsztak a harmadik helyre, majd a másik Subaru mondott kakukkot, és nem is ment tovább. Így Tagaiéknak már csak el kellett botorkálni a célig, amit meg is tettek, és beszákolták a második helyet. Ezzel Benikék is előrébb kerültek, így ők lettek a harmadikok.

 
   
 

Az A8 kategóriában is nyitott volt a kérdés, egészen míg Vizin László be nem helyezte a Subaru LS01-et az árokba. Ezzel a mutatvánnyal nemcsak a versenyt kellett feladnia, hanem az esélyt is a bajnoki címhez - azt Borsi Gergő és Mitsubishije kaparintotta meg. Az Oroszlán testvérek az N csoport második helyén érkeztek Zemplénbe, mögöttük pedig két ponttal Szilágyi János, egyel kisebb kategóriás Peugeot-jával. Oroszlánék feladata tehát az N-es bajnokság ezüstérmének megszerzéséhez - N4-ben is csak másodikok lehetnek, mert Asi az első -, hogy Szilágyiék előtt érjenek célba. Ezt kissé megnehezítette, hogy a Mitsubishi EVO VII.-ükbe utcai váltót kellett szerelniük, de bíztak a japán minőségben. És be is jött.

A hetedik helyen fejezték be a versenyt, míg Szilágyi - most kivételesen nem Domonkos Majával, hanem Takács Ágnessel az oldalán - szokás szerint megnyerve az N3-at, abszolútban csak a 11.-ként ért célba. Oroszlánék győzelméhez -saját bevallásuk szerint is - hozzájárult a Tobak-Vinoczai kettős árokjárása. Ha ők nem sétáltatják meg az EVO VI-ot, talán nemcsak a harmadik hely jutott volna nekik Posta Attila mögött. De a "ha"-val kezdődő mondatoknak a raliban sincs értelmük.

 
   
   

A H csoportban Matics VFTS-e ismét beszorult a nagy autók közé, egyszerűen nem tud az orosz csodával lassan menni. Bár később már sehogy nem tudott vele menni, mert a szervizparkból sem akart kijönni, így a mögötte loholó Pethő vette át az első helyet, és meg is őrizte a futam végéig. A kisebb kategóriákból pedig szinte eltűntek a versenyzők a két nap alatt. A 61 indulóból a végére 39-en maradtak.

Hasonló volt az arány a másodosztályban is. Nekik is jutott feladat mindkét napon, bár a vasárnapi három darab gyorsaságit nem nevezném napnak. Az 52 rajtolóból 37 célbaérkező mutatja, hogy itt sem volt piskóta a verseny. Ez azonban nem okozott fejtörést Boroznakinak, aki megint csak arra figyelt, hogy jól elverje Szamarájával a Hondákat. Sikerült is neki. És persze a Kronome testvérek is oda-oda mutogatták a 2107 kipufogóját az ellenfeleknek. Ők ketten ismét visszahozták az igazi rali hangulatot a versenypályákra, és megérdemelten álltak az első két helyen.

 
   
 

Farkas Sándor azonban úgy érezte, meg kell védenie a Hondások becsületét, és az utolsó két gyorsaságin rettenetes tempót autózva -és megnyerve mindkettőt - feltornázta magát a harmadik helyről a másodikra. Mögötte Kiss Sándor fészkelte be magát - szintén Hondával. És a korábban komplett bajnokságot nyerő Magyar Suzukik is lassan visszatalálnak a helyükre. Most az ötödik helyen végzett a leggyorsabbjuk, Vincze Márton irányításával.

Szóval ez volt az idei bajnokság szezonzáró futamán. Mondhatnánk, hogy jövőre ugyanekkor-ugyanitt, de ezt még nem tudhatjuk, csak éppen versenynaptár nincs még.