A csehek Aston Martinja

Balatonfüred Concours d'Elegance, 2017, Wikov 7/28 Sport – 1930.

2017.04.12. 06:29
Naná hogy licenc volt, annak viszont igen kiváló – a cseh Wikov cég rendes, sportos roadstere simán odaállhatott volna az ismert nevek közé egy harmincas évekbeli hegyi versenyen. Most, nyolcvan évvel később Balatonfüreden kap valami hasonlóra esélyt.
IMG 0240

Miközben nálunk a kiváltságosok Bugattikkal, Steyrekkel és olykor Maseratikkal nyomultak a versenyeken, a csehek – pontosabban akkor éppen csehszlovákok – úgy gondolták, nem annyira vagány dolog idegen tollakkal ékeskedni. A prostejovi székhelyű Wikov mezőgazdaságigép-gyártó egy oldalágon 1924-től autókat is kezdett készíteni gazdag vásárlóknak. A lassú és bizonytalan kezdet után 1925-ben készültek el az első, viszonylag sikeres (pár tízes eladásokról beszélünk itt) 7/28-as modellek az olasz Ansaldo licence alapján, majd rátaláltak egy ígéretes érre – belefogtak a szintén Ansaldo-alapú, kétüléses sportkocsi, a 7/28 Sport gyártásába.

A négyhengeres, másfél literes, dúralumínium hajtókaros, 35-45 lóerős OHC-motorral szerelt, 900 kilós roadstert a korát tíz évvel megelőző, hidraulikus fékrendszerrel szerelték, ami kellett is ahhoz, hogy a 120-140 km/h-ra képes kocsi legalább a kor biztonsági nívójához mérten biztonságosan meg tudjon állni. 7/28-asból az összes kivitelt beleértve összesen 280 példány készült. Ez a gyár készítette el a világ egyik első áramvonalas autóját, a Wikov 35-öst is 1932-ben, majd 1933-tól még két típusa létezett: a kisebb 40-es és a nagyobb 70-es széria. 1940-es bezárásáig a márka összesen 800 személyautót és 100 teherautót gyártott. A teljes anyacég, mezőgazdasági gépgyártással és öntödékkel együtt állami tulajdonba került 1948-ban, onnantól a neve Agrostroj Prostejov lett, és ők gyártották később a TZ-4K kistraktort.

Egy ilyen, a Wikov legszebb aranykorát idéző autó, egy 1930-ban gyártott 7/28 Sport is eljön idén a Balatonfüredi Concours d'Élegance-ra május 5-7. között, ott bárki megnézheti, sőt, ha jókor érkezik, meg is hallgathatja működés közben. Az autót a tulajdonos, Ing. Lubomír Pešák vezeti majd olomouci múzeumából (Veteran Arena) egészen Füredig. Tapsoljuk majd meg, szép kis túrán lesz addigra túl.

Balatonfüred Concours d'Elegance

bcde logo.png

Nyolcvan évnyi kihagyás után Magyarországon 2014 óta megint létezik autósszépség-verseny, melyet a balatonfüredi Tagore sétányon tartanak, idén a május 5-7. közötti hétvégén. Jó hír: a belépés ingyenes. A nézők szombat délelőtt 10-től járhatják körbe a parkban álló autókat, szavazhatnak, melyik tetszik nekik. Majd este hat tájban az éjszakai parc fermébe vonul a mezőny, de jó idő esetén esélyes, hogy a járművek egy része még körbekorzózza a környéket, érdemes hát kivárni. Vasárnap megint csak délelőtt tízes kezdés a látogatóknak, délután 1-kor pedig jön az eredményhirdetés – ehhez idén is meglesz a csinnadratta, ahogy illik: felhajtó, vörös szőnyeg. Ezt követően felvonulás, a szünetekben a BMW és a Mini legfrissebb kínálata tekinthető meg. 45 (plusz-mínusz egy-kettő) rettentő érdekes, zömében külföldről érkező autóra készülhetünk, melyek a füredi parkban, szétszórva parkolnak majd, azokról konkrétumokat a rendezvény facebook oldalán lehet megtudni.

A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW és az MKB Bank ZRt. biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház, a Totalcar pedig idén már harmadszor a rendezvény médiapartnere.