"Az olasz autók semmivel sem rosszabbak mint a többiek. Csak
ezekről többet beszélnek. Persze előfordulnak hajmeresztő dolgok
még az újaknál is, én tudom, de biztos vagyok benne, hogy más
márkáknál is vannak ilyen esetek. Igaz, ezekről nem tudok
részleteket, mert én csak olaszokat látok itt a műhelyben." -
mondja Szamosi úr, akinek
Giuliettán, Alfettán és Sud-on kívül már mindenféle Alfája
volt. (A szerző jelenlegi vágyát jelentő 164 2.0 V6 TB például
a 93-as karácsonyi ajándéka volt saját magának)
"A használtautóknál sem más a helyzet. Véleményem szerint semmivel
sem nagyobb rizikó megvenni egy tizenegynéhány éves olaszt, mint
mondjuk egy németet, csak
bele kell kalkulálni az olaszok mentalitását. Mert nem az
autókkal van a baj, azok ugyanolyanok, mint a többiek, hanem az
olasz emberekkel. Ilyen simlis népség nincs még egy a földön...
Akkor higgy egy olasznak, ha ló legel a sírján!"
"Én voltam kint, láttam, mit művelnek az autókkal. Mindenki tudja, hogy ütik-vágják őket, de átélni, hogy autópályán, 260 km/h-nál megelőz egy dízel BMW azért nem semmi. Sőt, láttam Innocentit is 160 fölött hasítani. És ott nap mint nap így használják az autókat, amit csak néhány évig bírnak, és persze a gondos karbantartás is hiányzik. Összegányolni eladásra, visszatekerni az órát és eladni valami baleknak. Ez megy. Az autók tulajdonképpen még ilyenkor sincsenek rossz állapotban, csak a vevő azt hiszi, hogy 100.000 km van benne, és ahhoz képest mondja rá, hogy milyen, pedig a valós 300.000-hez képest teljesen normális."
"De tudok ellenpéldát is mondani. Az Alfások azt mondják,
dízel Alfa nem Alfa. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy a
dízelmotorok mind turbósak. Volt nálunk egy 2.4 TD, ami korábban
taxi volt, viszont lelkiismeretesen lett szervizelve, és a
tulajdonosa is ügyelt rá. 330 ezer kilométernél csináltunk rajta
motorgenerált, és azóta is megy hibátlanul."
"Típushibákról pedig igazából nem beszélhetünk. Az elektromos rendszer apró, bosszantó hibái szinte minden esetben kontakthibák, és mi már tudjuk, mikor hova kell nyúlni. Aztán ott van még a 33-Sprint-Sud-75 vonal fékrendszere, ami a váltóra van szerelve, ennek kezelése sem jelent különösebb problémát a tapasztalat miatt. A váltóról a kettes jut eszembe, ez szokott ugyanis minden fajtánál először elszállni, de melyik autónál nem? Az első futómű hibája pedig látszik, mikor a kerekek elkezdenek terpeszteni. Rugócsere, és kész.
"
Az idősebb autók, Alfetta, Sud már teljesen eltűntek.
Hónapszámra nem is látok ilyeneket. Már a 75-ös is ritkaságszámba
megy. Most a 155-ös a divat, ami valóban nem rossz autó, csak sokan
Fiat-Alfának nevezik, mert a Tipo-val közös a padlólemezük, sőt még
az első szélvédőjük is egyforma. Meg azt hiszem az ajtók is,
leszámítva a borítást. Az igazi Alfa azonban mindig is a 164-es
lesz: abban is van kisebb motor és dízel, de a 2000-es turbó és a
3000-es V6-os 200 lóerő felett vannak, 180-nal szélzaj nélkül lehet
utazni. Nagyon eltalált luxus-sportkocsi. A 2000-es turbót
egyébként azért fejlesztették ki, mert Olaszországban
adó-szempontból két liter felett kezdődik a luxuskategória."
"A régi időkben még szakma volt az autószerelés. Én is kint
tanultam az olaszoktól. Az első kerekeket is fogó kézifék jobb-bal
menetes csavarjait beállítani nem egyszerű. Ahogy
a boxermotorok két darab dupla torkú karburátorának 4 torkát
sem tudja akárki összehangolni. Mi a saját kárunkon tanultuk ki
ezeket az apró trükköket, mert még a gyár sem adja ki. Manapság már
más a helyzet. Az autószerelés tulajdonképpen alkatrészcseréből
áll, mert garancia is csak a gyári alkatrészre van. Már nincs meg
az a régi jó szerelgetős világ. Jön az ügyfél, levesszük az
autójáról, ami hibás, felrakjuk az újat, elmegy az ügyfél. Ennyi."
"Ezeken az autókon nincs mit szöszölni. Olyan a konstrukció,
hogy inkább számítástechnikai szakembereknek kell javítani, nem
autószerelőnek. 147-est például nem tudunk javítani, mert nem
tudjuk kimérni a komputerét - egyelőre hiányzik az a kártya a
számítógépünkből, ami ki tudja olvasni az adatokat. Nagyon sok
energiánkat elviszi, hogy lépést tartsunk az autók és a szerszámok
fejlődésével, de azért megoldunk mindent."
Ajánljon Ön is gurut! Ha ismer olyan elhivatott szerelőt, aki egy-egy márka nagy, de nem széles körben ismert szaktenintélye, küldjön nekünk egy emilt .
|