Meseautót vegyenek!

2000.10.16. 11:09

Hogy a veteránautó-gyűjtés úri huncutság, mindenki tudja. Ennek ellenére a szombaton a budaörsi Adler panzióban megrendezésre került, szerényen csak Oldtimer Aukciónak elnevezett árverést a szervezők bátran hívhatták volna 1. Magyar Oldtimer Aukciónak is, hiszen Magyarországon ez volt legelső ilyen jellegű rendezvény.

 
   

Remélhetőleg, a magyar társadalom és gazdaság fejlettségét is jelzi az Oldtimer Aukció, mivel veteránautók hazai rajongói ez idáig csak börzéken és magánforgalomban - az ismerős ismerősének az ismerőse és apróhirdetések által - juthattak hozzá a keresett alkatrészekhez, leírásokhoz, könyvekhez, esetleg komplett autókhoz vagy motorkerékpárokhoz. Az Old Timer Press Bt. által szervezett árverés valószínűleg jelentős mérföldkő lesz a veterángyűjtés történetében.

A Veterán Autó és Motor Magazint kiadó vállalkozás egyik vezetője, Vámos Éva szerint az aukció különleges szerepet játszik a veteránautókkal összefüggő áruk másodlagos piacának kiépítésében, mivel itt ténylegesen a kialkudott piaci ár alapján cserélnek gazdát az áruk, és ez remélhetőleg szabályozóan hat a piacra, ahol eddig a ritka termékekre jellemző magas árakon túl gyakran indokolatlanul magas árak érvényesültek, mivel nem volt valós piaci visszajelzés.

 
   

Ezzel szemben, egy aukción minden annyit ér, amennyit adnak érte, és ha ez nyilvánosság előtt zajlik és értékelhető információt nyújt a piaci szereplők részére, segít egy etikus és a realitásokat figyelembevevő piac kiépítésében. Ahogy a közgazdaságtan nyelvén mondják, az egyensúlyi ár kialakulásával tisztul a piac.

A rendezvény előtt voltak, akik visszavonták automobiljuk részvételét, de akadtak pótjelentkezők is, sőt volt olyan oldtimer is, amit maguk a szervezők tanácsoltak el, a túl magasra kikiáltási ár miatt. Az aukción kalapács alá kerültek nemcsak autók, motorkerékpárok, hanem az automobilia gyűjtőnévvel illetett apróságok, alkatrészek, teljesen részegységek, lámpák, rendszámtáblák és a múlt egyéb emlékei, utazóládák, olajoskannák, fényképek, könyvek, leírások is.

 
   

Az árverés tárgyát képező autók sokszínűségét jellemzi, hogy jelen voltak az ex-keleti blokk autói, a Volga, Warsava (1962.) és Skoda Octavia (1958.), egy csodálatosan felújított Jaguár, az osztrák autóipar büszkesége, egy 1967-es Steyr-Puch, valamit több, angol MG sportautó, és egy Ford Capri is.

A felkínált autók működőképes állapotban, veteránvizsgával és műszaki engedéllyel várták az aukció végkifejletét. Az aukción eladásra lett kínálva kb. 30 motorkerékpár is, az Indian Chief-től kezdve, a magyar ipar büszkeségein át, mint Pannónia és Danuvia, valamint a sok középkorú honfitárs szívét megdobogtató Tünde robogó, egészen Drapál János Yamaha versenymotorjáig.

 
   

Az árverésre bocsátott autók közül a legidősebb egy 1924-es évjáratú Ford T, teljesen működőképes, szépen felújított állapotban 7 millió forintos kikiáltási ár mellett várta új gazdáját, mint utóbb kiderült, eredménytelenül. Vetésy Zoltán szerint, aki 5 éve importálta Fordját Németországból, a veteránautók gyűjtésének a csúcsa az 1930. előtti autók megszerzése és felújítása.

Magyarországon igazán kevés szaladgál ezekből, legfeljebb csak 15 embernek van ilyen korú autója, mivel ehhez a rendkívül költséges hobbihoz hatalmas megszállottság szükséges. Vetésy úr szerint a ,,nemnormális" emberek által a ,,veteránozás" szempontjából abszolút csúcsnak tekintett Mercedes SSK Magyarországon nem fellelhető, amit elképesztő, 2,5 millió márkás ára miatt már utángyártanak és hamisítanak.

 
   

A bőséges kínálat ellenére az egyetlen elárverezett autó egy 1962-es évjáratú Volga M21 volt, eredetileg az akkori székesfehérvári tanácselnök szolgálati járgánya. A gyönyörűen felújított, gyári állapotban lévő Volgát, a család kedvenceként az árverésen egyedül autóként eladott oldtimert Papp Tivadar küldte a ringbe, a kísérletképpen engedélyezett negatív licit végén 1,3 millió forint helyett 950 ezerért lelt új gazdára.

 
   

A viseletes állapotban vásárolt autó hosszadalmas és rendkívül költséges (kb. 1,8 millió) teljes felújítás után - karosszéria, motor és váltó - került ilyen nagyszerű állapotba, csak a hatalmas felületek fényes fekete fényezése negyedmillió forintot tett ki, nem is beszélve a krómozásról.

Papp Tivadar gyerekkora óta vonzódik az öreg autókhoz. A Volgák fanatikus híve, szerinte az akkori viszonyok közt modern autó 1450 kg önsúllyal, 14 literes átlagfogyasztás mellett olyan nyugodt, kényelmes, öreguras életérzést sugároz, amit a mai modern autók nem tudnak nyújtani, egészen a 120 Km/órás végsebességig, tette hozzá. A nyomatékgazdag motorral felszerelt autót nem gyorsulásra, hanem hosszú utakon való rendkívül komfortos utazásra gyártották. Belső terének hatalmas dimenziói kempingezést is lehetővé tesznek, ha az üléseket a figyelmes szovjet mérnökök elképzelése nyomán franciaágynak összedöntjük.

 
   

A jó hangulatban és nagy érdeklődés mellett, kb. 300 ember részvételével lebonyolított aukción részt vett a hazai veterángyüjtök felső mezőnye. A parkolóban egyik-másik komolyabb autóra tekintve látszott, hogy ez tényleg nem a szegény emberek hobbija. Ennek ellenére összesen egy autó és egy motorkerékpár költözött új tulajdonoshoz a rendezvény után, ennek oka a nagyértékű tárgyak esetében, a szervezők szerint az indokolatlanul magas kikiáltási árak voltak. Schneller Károly szerint, könyvaukció szakértőként az árverést vezette, voltak olyanok, akik a kis értékű cikkek miatt jöttek el, és szép eredménnyel távozhattak a kifejezetten könyvgyűjtők is.

Szépen elkeltek az automobiliák, körülbelül a felajánlott tárgyak 70 %-a került új tulajdonoshoz. A licitálási csúcsot jelentő 1925-ös kiadású, hibátlan állapotú Magyarország Autótérképe" a 3000 forintos kikiáltási árral szemben 24 ezer forintért kelt el, de gyorsan kúszott fel egyik-másik rendszámtábla és olajos kanna árfolyama is.

 
   

Az aukció szervezői előzetes várakozásai szerinti eredménnyel zajlott le a rendezvény, a nagyértékű tárgyak megmaradtak, a kisebb értékű automobiliák jobban elkeltek. A hétköznapokon egy látványos MG-vel közlekedő Vámos Éva, az árverés egyik főszervezője elmondta, hogy a rendezvény remélhetőleg eléri a nullszaldós szintet, bár ők ezt nem a profitért, hanem szenvedélyből és hobbiból szervezik. Hosszú távon gondolkodva az aukcióval szeretnének egy tradíciót teremteni a veterán autók rajongói közt, és már most gondolkodnak az áprilisi árverésen.