James Bond autót vált. A 007-es ügynök, rajongói unszolására, a kritikusok nyomására és a pénz szavára hallgatva hátat fordít a BMW-nek (kellett nekik Rover-ügy...). A BMW Z3, 750iL és Z8 után újra angol autóba száll. Az Aston Martin új üdvöskéje, a kb. 60 millió forintnyi összegért ôsztôl megvásárolható Vanquish V12 lesz a következô film csodajárgánya.
A sorozatban nem ez az elsô Aston Martin. A legismertebb Bond-autó, egy 1965-ös DB5 idén kelt el 158 ezer fontért, Max Reid vette meg feleségének Bálint napi meglepetésként az öreg járgányt, amit a közönség a Golden Eye-ban láthatott utoljára, volánjánál akkor Pierce Brosnan ült.
Vanquish |
A Vanquish minden tekintetben elôdei felett
áll. A DB-sorozatot váltja fel, megjelenése
eleganciát és agresszív erôt sugároz. Hat literes, 450
lóerôs motorja 300 km/h sebesség fölé képes gyorsítani, 160-ra 9
másodperc alatt gyorsul.
Desmond Llewelyn |
A sorozat elválaszthatatlan a szuperautóktól.
(A sors szeszélyébôl adódóan az egyik színész, a Q-t alakító
Desmond Llewelyn 85 éves korában autóbalesetben halt meg
Sussexben). A kezdetektôl luxusautókban feszített az ügynök.
Az elsô Bond filmben (Dr. No, 1962) Sean connery egy
világoskék Sunbeam Alpine modellt vezetett, egy év múlva Ian
Fleming, a Bond novellák szerzôje egy 4.5 literes Bentleyre
szavazott, ugyanebben a filmben (Oroszországból szeretettel, 1963)
a másodhegedűs szerepét egy fekete Rolls játszotta.
DB5 |
Az igazi sikert a 65-ös Goldfinger hozta meg,
ekkor tűnt fel az Aston Martin. Ebben már minden extra megvolt, ami
annyira jellegzetessé tette a késôbbi filmeket:
gépfegyver a lámpák alatt, füstösítô, katapult sűrített levegôs
meghajtással, rádió. Az autó 330 lóerôs volt, és 232 km/h
sebességet volt képes elérni. A film akkora siker lett, hogy a még
ugyanebben az évben leforgatott Thunderballban újra elôvették a
DB5-öt. Ezután már csak a 95-ös Golden Eye-ban és a Tomorrow Never
Dies-ban (1997) tűnik fel, mint Bond kocsija.
Toyota 2000 GT |
1965-ben a Tokiói Motor Show-n egy Toyota 2000
GT volt az aktuális szenzáció. 150 lóerôs, soros 6 hengeres motor,
220 km/h végsebesség, mindez eddig nem alkalmazott technikai
megoldásokkal. A Bond-csapat két ilyen japán csodát alakított át a
film számára. Az igazi extrák az elektronikában rejlettek:
zártláncú tv, vezeték nélküli telefon, hi-fi kazettás magnó,
mini színes tv. A "Csak két életed van" mégsem lopta be magát a
közönség szívébe.
Lotus |
Ezek után kevésbé jelentôs filmek készültek, de
mindegyiknek megvolt a maga különlegessége. Az egyikben egy Matador
Coupe repült 16 métert, a 77-es "A kém, aki szeretett engem"-ben
egy Lotus változott tengeralattjáróvá. Volt epizód, amiben
Citroen játszotta a fôszerepet, volt, amiben az angol Deux Chevaux.
1987-ben lép színre újra az Aston Martin egy
DBS-sel, de
csak mellékszerepben, a sikerben osztoznia kellett egy
BMW-vel, egy VW-vel és egy Mercivel. (A BMW 1983-ban debütál egy
5-ös szériával és egy motorbiciklivel).
BMW Z3 GoldenEye |
Bond tizenharmadik autómárkája a BMW, a Z3
GoldenEye hivatalos autója lett. A film sajtótájékoztatójáig
titokként kezelték az angol-német együttműködést.
Bármily meglepô, pénz nem cserélt gazdát, a producer és a
gyár képviselôi úgy vélték, jó reklámfogás mindnyájuknak. Mivel a
sorozatgyártás még nem indult be, filmet két próbamodellel
forgatták le. A GoldenEye premiervetítése napján mutatták be a
Z3-at, ami olyan sikeres lett, hogy Alec Baldwin rögtön vett egyet
feleségének, Kim Basingernek, majd hamarosan követte ôt Spielberg
és Madonna is.
BMW Z8 |
Sokáig
úgy tűnt, a BMW a tökéletes megoldás. A Z8 csodálatosan
szerepelt a tavaly nálunk is játszott "A világ nem elég"-ben. Ebben
az autóban már minden megtalálható: távvezérlés, tökéletes
navigációs rendszer, rakétakilövô rendszer. Az együttműködés mégis
megszakadt. A pletykák szerint az angol gyártó jelentôs összeggel
támogatja a most készülô új produkciót, meg aztán Bond mégiscsak
angol...