Lehet Ladából vagy Lamborghinibôl

2001.07.05. 10:37
Kapcsolódó cikkek (1)
Az egykori repülőgép tervező mérnök, a valamikori sikeres Lotus-Ford F-1 autók konstruktőre - és az utcai Lotus kocsik gyártója - Colin Chapman már fiatalon különlegeset alkotott. Egy londoni bérház hátsó udvari kis garázsában az Austin Seven fődarabjainak felhasználásával egyszerű, könnyű, nyitott, kétüléses sportautót épített, amely a 30-as évek nosztalgikus sportautóira emlékeztetett, de modern technikával. Az alkotó már nem él, de elgondolása iskolát teremtett.
 
   
   Eredeti Lotus a 70-es évekbôl

Az autó a Lotus-Seven nevet kapta, és Super-Seven néven több-kevesebb módosítással mindmáig gyártják, nem csak Angliában, de (más néven ) Németországban is, sőt Hollandiában is Donkerwoort címszó alatt. Egy régebbi külföldi magazinban szerbiai összeépítést is láttam Lada fődarabokkal, Super-Seven formájú karosszériával. Ki tudja még, ki és hol kapott kedvet a lemásolásához, mindenesetre a kisszériás kézimunka jellemzi az autókat, olyannyira, hogy pl. az egyik angol variációt kittben, azaz előre gyártva, csomagban is meg lehet venni.

 
   
 ennyi az egész...

Ehhez azután az aktuális donor-autóból ki kell szerelni a motort, sebességváltót és egyes futómű alkatrészeket, amelyeket éppen újonnan is megvehet - jóval drágábban - a házilagos sportautó építő. A szükséges engedélyeztetési eljárás után aztán rendszámmal ellátva vígan közlekedhet. (Mellesleg nyugaton, de az USA-ban is jó néhány egyedi formájú előgyártott kitt hobbiautót lehet megvásárolni, kérésre és felárért teljesen kompletten).

 
   
   Robin Hood Enginering autója összeépítve

A magyar törvények igen megnehezítik az építkezést, ugyanis papíron csak 30 évesnél idősebb autó építhető össze különböző típusok darabjaiból. A kiskapuk adta játék következtében aztán valahogy kaptak KPM engedélyt az autók, bár mai motor volt bennük, és szinte mindenük új, de régi sportautó küllemük alapján valahogy 30 évesnél idősebbnek nyilvánították őket. Ugyan kinek volna kedve egy 30-éves, műszaki mutatóit tekintve is lepusztult autó fődarabjai köré sportkarosszériát kanyarítani?

 
   
 Westfield - egy másik műhely

A 30-éves törvény még az autóínséges 60-as évekből maradt ránk, amikor komoly felárat fizetettek egy Trabant, Wartburg vagy Lada kiutalásáért. Ezzel a rendelkezéssel gátolták meg, hogy valaki az Autókernél megvásárolt új alkatrészekből építsen össze új Trabantot, vagy hasonlót, hogy ne kelljen a Merkurnál 4-6 évet várni a megrendelt kocsira. (Akkoriban az NDK-ban - a Wartburgok szülőföldjén - 9 évet is kellett várnia a vevőnek).

 
   
   

A klasszikus autóépítési hagyományokat követve orrmotor és hátsókerék meghajtás jellemzi a Lotusokat. A szerkezeti részeket acél csövekből térhálós szerkezetűre hegesztett váz foglalja magába. A karosszéria a lehető legegyszerűbb, táblalemezekből van hajlítva, a gömbölyített orrész és sárvédők anyaga a negatív formába kézzel bedolgozott üvegszálas műanyag. A karosszéria lemez anyaga alumínium, de létezik tükörfényesre polírozott rozsdamentes acélból is.

 
   
 A holland Donkervoort

Hasonlóan elég széles a skála a motorrészt illetően, de a keréktárcsa választék még ennél is nagyobb. Az első Lotus-Seven-ek egész karosszériája egy darabból öntött üvegszálas műanyag és apróbb részleteiben eltérő volt a későbbi részben fémből készültektől. Az akkori típus egyszerű keréktárcsája acélból volt, középen krómozott dísztárcsával.

 
   
   

Nyilvánvaló, hogy az ívelt orrészt és sárvédőket azért készítették műanyagból, hogy megtakarítsák a rendkívül drága fém mélyhúzó szerszámot, amely a költségeket nagyon megnövelte volna, különösen ilyen kis darabszámok esetén.

A Lotus-Sevennel formailag is és konstrukcióját tekintve is rokonságot mutató - jóval régebb óta gyártott - szintén angol Morgan sportautók sárvédőit pl. a közelmúltig ívesre hajlított fa elemekből ragasztották össze. Nemrég kapott csak kissé modernebb, a sárvédőket is magába foglaló teljesen fém (alu) karosszériát.

 
   
 A hollandok munka közben

Egyébként, pl. csak a Ford-fődarabokra Angliában egyedileg (de kis szériában) gyártott különféle autókat a Kit Cars című könyv 168 oldalon át (!) tárgyalja és mutatja be. A II. Világháborús Jeep-utánzattol a Lamborghini Countach kópiáig (az eredetitől jóval olcsóbban) minden megtalálható.