Lehet egy dobozzal több?

2001.10.17. 07:24
Magyarországon rövid idő alatt páratlanul népszerű lett a Renault Thalia. A Törökországban Clio Symbol néven gyártott limuzin tökéletesen megfelel a hazai igényeknek. Persze nem ez az első és egyedüli eset, amikor egy sokáig csak csapotthátúnak ismert modell hirtelen átalakul.

A Renault már a hetvenes években is készített hasonló autót. Akkor Spanyolországban az 5-ösből lett 7-es, egy csomagtartó-toldalékkal. A Fiat pedig a fejlődő országokra való tekintettel készítette el néhány éve az A178 kódjelű egyszerüsített műszaki megoldásokkal teli padlóvázat, amelyre a Palio csapotthátú és kombi, illetve a Siena limuzin is épül.

 
   
    Chevy Corsa

Ma már a világ különböző országaiban az általunk jól ismert típusok számunkra szokatlan karosszériaváltozatban léteznek. A legnagyobb sláger az Opel Corsa, amelyből szinte mindegyik kontinensen készül négyajtós verzió. Dél-Amerikában Chevrolet márkajelzés alatt árusítják az eggyel korábbi Corsa-generációt, amelynek nemcsak három- és ötajtós, de kisteherautó és limó változata is létezik. A motorválaszték megegyezik az Európában kínálttal.

 
   
  Buick Sail

Ha áthajózunk Ázsiába, Kínában találkozhatunk a Buick Sail-lel. Mivel a kínaiak az amerikai autókat kedvelik, ezért a General Motors a Buick márkanevet választotta ki széles palettájáról. Éppen egy éve mutatták be a kis Sail-t, amely -könnyen kitalálható- a négyajtós Corsa. Kizárólag 1.6 literes motort szerelnek bele és egyik fő erényeként 46 literes üzemanyagtartályt emelik ki.

 
   
    Ford Ikon

Opelos körsétánkat fejezzük be Dél-Afrikában, ahol már 1926 óta működik GM összeszerelő üzem. Itt is készül Corsa, kivételesen Opel felségjelzés alatt, és néhány éve már a helyi gyártósoron is épülnek "háromosztatú" kisautók. A Corsa egyik fő európai vetélytársa a Ford Fiesta. Az ötletesen Need a lift? Szlogennel (Szeretné, hogy elvigyem valameddig, de egyben szellemes utalás a lépcsőshátú megoldásra) hirdetett indiai Ford Ikon pontosan az Opel Corsa Sedan ellenfele. Szintén 1.6 literes motorral kínálják, és nem véletlen, hogy India után immár Dél-Afrikában is kapható.

 
   
  March Box

Maradva a kisautóknál a Nissan Micra a következő áldozat. Elsőnek egy hazai pályán született variánst kell megemlíteni. A March Box olyan, mintha valaki elkapta volna a Micra hátát, és addig húzta volna, amíg a karosszéria púposra nem hajlott. Így azután 24 centivel megnőtt a csomagtér, de az autó arányai rettenetesen eltorzultak.

 
   
    Yulon

Sokkal praktikusabb a tajvani Yulon cég által kínált megoldás. Az évtizedek óta Nissan-összeszerelőként funkcionáló cég a Micrához is hegesztett egy plusz dobozt. A végeredményt kizárólag a helyi piacon árusítják.

 
   
  Dongfeng

Végezetül egy ma is gyártott régiség. Kína ma az egyik legdinamikusabban fejlődő piac. Arról, hogy pontosan hány autógyártó üzem van az országban a legkülönbözőbb számok keringenek. Egy biztos: több, mint 100. Ezek egyike a Dongfeng (Keleti Szél). Már az ötvenes években készült ilyen néven egy saját tervezésű automobil. A névazonosságon kívül a ma gyártott Dongfeng-nek semmi köze sincs dicső elődjéhez. 1996-ban a francia Citroen részvételével alakult vegyesvállalatról van szó, amely a ZX gyártását vette programjába. A kínaiak nem elégedtek meg az Európából importált formával, kialakították saját egyéni alakjukat. A Fukang 988 EM valójában egy ZX limó.

Az ismertetett típusok közül nem valószínű, hogy bármelyik is megjelenne hazánkban. A Thalia egyeduralmát nem fenyegeti veszély.