Szentségtörés Indonéziában

2001.07.20. 10:08
Rolls-Royce Mazda alvázon, Hummer Suzuki alvázon, Porsche Mazda alvázon. Az indonéz kitcar-építészet nem ismert lehetetlent. A konstruktőrök nem voltak tekintettel sem a józan észre, sem az autótörténeti legendák iránti kötelező tiszteletre.
 
   
    Egy "klasszikus" köntösbe öltöztetett Suzuki Jimny kívülről...

Indonézia nem számít az autógyártó nagyhatalmak közé. Viszont a honfiúi érzetek e távoli országban is meglehetősen erőteljesek. Erre a legfrissebb autós bizonyíték a Timor nevű népautó, amelyet pénzt nem kímélve dobtak piacra pár évvel ezelőtt. A Kia Sephia alapjaira készült családi autó gyártása ugyan nem gazdaságos, a kereslet kicsi iránta, de az indonézek büszkén állítják: "Van saját gyártmányú autónk."

 
   
  ...és belülről

Összeszerelő üzemek már évtizedek óta működnek, olcsó a munkaerő és közel vannak fejlettebb piacok, mint például Thaiföld. A vezérhegedűs az Indomobil csoport, amely a hetvenes években Suzukival kezdett, majd hozzácsapódott a Mazda is. Jelenleg már leányvállalataikon keresztül ők forgalmazzák a Volkswagen csoport autóit, a Nissanokat és a Volvokat is.

 
   
    Ez bizony egy strandjármű

A kilencvenes évek elején az Indomobil csoport vezetőinek agyában merész gondolat fogant. Ha másutt népszerű lehetett a kitautó, akkor biztosan az ázsiaiak is kedvelni fogják. Érdekes módon ebben az időben Kínából, Tajvanból és Hong-Kongból is érkeztek híradások helyi kitautós próbálkozásokról.



 
   
 

Amerikában a hetvenes években a Volkswagen bogár volt a kedvelt bázisjármű, Angliában a nyolcvanas években a Ford Taunus. Magyarországon a csekély számú próbálkozó a Lada és Trabant alapokat részesítette előnyben... Az Indomobil, amely külön céget alapított nemes célja megvalósítása érdekében, Marvia néven fogott e különlegességek gyártásába.

 
   
    A Cobra emlékének meggyalázása

Először egy olcsó kiindulópontot kellett találni. Ez lett a Suzuki SJ410, azaz a Jimny kisterepjáró, amelyet az Indomobil saját maga készített. A következő lépés a megfelelő felépítmény kialakítása volt. És itt akad el az ember lélegzete. Az első végeredmény a Classic nevű kétüléses "sportkocsi". Mivel terepjáró-alapokra készült és jellegében a klasszikus vonalvezetést (Mercedes 500K, Jaguar SS100) követte, hihetetlen öszvér alakult ki. Aki még elvetemültebb volt, az a Suzuki Carry kisbuszra is rátehette a műanyagból készült kasznit. A képeket elnézve bátor kísérlet lehetett vevőt találni.

 
   
  Még jó, hogy csak rajz van a Hummer-variánsról...

A Marvia nem állt meg egyetlen modellnél. Szintén 1000 köbcentiméteres Suzuki motorral és hajtáslánccal készítették el a Cobrát. Igen, bármilyen hihetetlen is, Carroll Shelby legendás, hétliteres bivalyerős motorral szerelt verseny- és sportkocsijának másolatáról van szó. Ez a megoldás talán még nagyobb szentségtörésnek számít, mint amikor Volkswagen bogár alapokra készült el egy Cobra vagy Lamborghini Countach húsz évvel ezelőtt Kaliforniában.

Olyan ujjgyakorlatokra, mint egy kifejezetten idétlen alakú buggy, vagy a Hummernek felöltöztetett Suzuki Jimny, túl sok szót nem érdemes vesztegetni. Utóbbi alkotásról csak rajz maradt fenn, szóval lehet, hogy csak a tervezők túlfejlett fantáziájában létezett e szörnyszülött.

 
   
    Ez alatt a pompás forma alatt egy Mazda 323 rejtezik!

A fejlődés azonban megállíthatatlan. A Suzuki lehetőségeit maximálisan kiaknázták és új donor után kellett nézni. Ez lett a Mazda 323. A kezeim között tartom a 911 Carrera feliratú prospektust és hitetlenkedem, hogy létezhet olyan elme, amely összeházasít egy Mazdát és egy Porschét! A csúcs, az egyszeri és megismételhetetlen alkotás a Mazda bázisra épített Rolls-Royce. Értem, hogy a távol-keleti ember szereti a cicomát, a dicsőséget és kedveli a virtualitást, de azért autószerető lelkemnek kicsit megrázó ilyen járművel szembesülni.

Sajnos a Marvia karrierje nem tartott sokáig. 1998-ban a Suharto elleni lázongások során Jakartában felgyújtották a gyártelepet. Azóta hivatalos álláspont szerint "szünetel" Indonézia első és valószínűleg sokáig utolsó kitautó-gyártójának tevékenysége.