Rolls-Royce Mazda alvázon, Hummer Suzuki alvázon, Porsche Mazda alvázon. Az indonéz kitcar-építészet nem ismert lehetetlent. A konstruktőrök nem voltak tekintettel sem a józan észre, sem az autótörténeti legendák iránti kötelező tiszteletre.
Egy "klasszikus" köntösbe öltöztetett Suzuki Jimny kívülről... |
Indonézia nem számít az autógyártó nagyhatalmak
közé. Viszont a
honfiúi érzetek e távoli országban is meglehetősen
erőteljesek. Erre a legfrissebb autós bizonyíték a Timor nevű
népautó, amelyet pénzt nem kímélve dobtak piacra pár évvel ezelőtt.
A Kia Sephia alapjaira készült családi autó gyártása ugyan nem
gazdaságos, a kereslet kicsi iránta, de az indonézek büszkén
állítják: "Van saját gyártmányú autónk."
...és belülről |
Összeszerelő üzemek már évtizedek óta működnek,
olcsó a munkaerő és közel vannak fejlettebb piacok, mint például
Thaiföld.
A vezérhegedűs az Indomobil csoport, amely a hetvenes
években Suzukival kezdett, majd hozzácsapódott a Mazda is. Jelenleg
már leányvállalataikon keresztül ők forgalmazzák a Volkswagen
csoport autóit, a Nissanokat és a Volvokat is.
Ez bizony egy strandjármű |
A kilencvenes évek elején az Indomobil csoport
vezetőinek agyában merész gondolat fogant. Ha másutt népszerű
lehetett a kitautó, akkor biztosan az ázsiaiak is kedvelni fogják.
Érdekes módon ebben az időben
Kínából, Tajvanból és Hong-Kongból is érkeztek híradások
helyi kitautós próbálkozásokról.
Amerikában a hetvenes években a Volkswagen
bogár volt a kedvelt bázisjármű, Angliában a nyolcvanas években a
Ford Taunus. Magyarországon a csekély számú próbálkozó a Lada és
Trabant alapokat részesítette előnyben... Az Indomobil, amely külön
céget alapított nemes célja megvalósítása érdekében, Marvia néven
fogott e különlegességek gyártásába.
A Cobra emlékének meggyalázása |
Először egy olcsó kiindulópontot kellett
találni. Ez lett a Suzuki SJ410, azaz a Jimny kisterepjáró, amelyet
az Indomobil saját maga készített. A következő lépés a megfelelő
felépítmény kialakítása volt. És itt akad el az ember lélegzete. Az
első végeredmény
a Classic nevű kétüléses "sportkocsi". Mivel terepjáró-alapokra
készült és jellegében a klasszikus vonalvezetést (Mercedes
500K, Jaguar SS100) követte, hihetetlen öszvér alakult ki. Aki még
elvetemültebb volt, az a Suzuki Carry kisbuszra is rátehette a
műanyagból készült kasznit. A képeket elnézve bátor kísérlet
lehetett vevőt találni.
Még jó, hogy csak rajz van a Hummer-variánsról... |
A Marvia nem állt meg egyetlen modellnél.
Szintén 1000 köbcentiméteres Suzuki motorral és hajtáslánccal
készítették el a Cobrát. Igen, bármilyen hihetetlen is, Carroll
Shelby legendás, hétliteres bivalyerős motorral szerelt verseny- és
sportkocsijának másolatáról van szó. Ez a megoldás
talán még nagyobb szentségtörésnek számít, mint amikor
Volkswagen bogár alapokra készült el egy Cobra vagy Lamborghini
Countach húsz évvel ezelőtt Kaliforniában.
Olyan ujjgyakorlatokra, mint egy kifejezetten idétlen alakú buggy, vagy a Hummernek felöltöztetett Suzuki Jimny, túl sok szót nem érdemes vesztegetni. Utóbbi alkotásról csak rajz maradt fenn, szóval lehet, hogy csak a tervezők túlfejlett fantáziájában létezett e szörnyszülött.
Ez alatt a pompás forma alatt egy Mazda 323 rejtezik! |
A fejlődés azonban megállíthatatlan. A Suzuki
lehetőségeit maximálisan kiaknázták és új donor után kellett nézni.
Ez lett a Mazda 323. A kezeim között tartom a 911 Carrera feliratú
prospektust és hitetlenkedem, hogy létezhet olyan elme, amely
összeházasít egy Mazdát és egy Porschét! A csúcs, az
egyszeri és megismételhetetlen alkotás a Mazda bázisra épített
Rolls-Royce. Értem, hogy a távol-keleti ember szereti a cicomát, a
dicsőséget és kedveli a virtualitást, de azért autószerető
lelkemnek kicsit megrázó ilyen járművel szembesülni.
Sajnos a Marvia karrierje nem tartott sokáig. 1998-ban a Suharto elleni lázongások során Jakartában felgyújtották a gyártelepet. Azóta hivatalos álláspont szerint "szünetel" Indonézia első és valószínűleg sokáig utolsó kitautó-gyártójának tevékenysége.