Teherautók és pápamobilok

2000.12.29. 11:05
Nézzünk körül a nagyvilágban, Németországon kívül hol építenek, építettek még Mercedes autókat? A hivatalos álláspont szerint Brazíliában, Dél-Afrikában és az Amerikai Egyesült Államokban. Kalandozásainkat kezdjük az utóbbiban. Az Egyesült Államok milliomosai hamar ráharaptak az új luxusautóra. Az Astor és Vanderbilt család prominens tagjai, és Isaac Guggenheim, a képtáralapító is hozzájárultak, hogy 1904-re a Mercedes kapacitásának 25 százaléka az Újvilágban landoljon.
 
   
   

Logikus volt, hogy előbb vagy utóbb valaki megvásárolja a licenszt, és helyben próbálkozik a gyártással. Ez még a fent jelzett évben meg is történt. A Steinway zongoragyár leányvállalata készítette az American Mercedeseket három éven keresztül, amikor egy pusztító tűz pontot tett a kísérlet végére.

A második próbálkozás meglehetősen bizarr. Az '50-es évek második felében az egykor nagyhírű, de akkor már rogyadozó Studebaker-Packard autógyár, amely két ismert háború előtti márka összeolvadásával jött létre, együttműködési szerződést kötött a Mercedes-Benzzel. A Studebaker kereskedésekben árulták a stuttgarti autókat. Legalábbis próbálkoztak vele. Egy haldokló, elmaradott cég szegényes autókereskedései nem bírták el a csillagok csillogó fényét. Prózaibban: a Mercedesek ilyen módon senkinek nem keltették fel a figyelmét.

 
   
  Chairman

Amikor 1964-ben a Studebaker csődöt jelentett, a németek átvették a kereskedőhálózat egy részét és saját igényeiknek megfelelően alakították át. Így indult a Merci sikersztorija az Újvilágban. A történetnek azonban van egy érdekes bekezdése: 1959-ben egy Los Angeles-i szabadúszó designer elkészített egy prototípust a Studebaker részére, amely nem kis mértékben a Mercedes jellemvonásait viselte. Az érdekes egyveleg nem jutott túl ezen a ponton, de, mint lábjegyzet érdemes feljegyezni.... Majd jött a '90-es évek, és vele az M terepjáró építésére felhúzott tuscaloosai gyártelep.

Dél-Afrikában készül a jobbkormányos C-osztály, míg Braziliában az A-osztály gördül le a gyártósorokról. Ezeken kívül másutt is jelen van a Mercedes, mint technikai partner. Itt van mindjárt egy távoli és egzotikus ország: India. Magyarországon is ismert a Tata kisteherautó és viszonylag ismert tény, hogy ezekben a járművekben Mercedes dízelmotor dolgozik. Az együttműködés nem mai keletű.

 
   
    Tata

Az 1868-ban alapított Tata iparvállalat meglehetősen szerteágazó tevékenységet folytat - sikeresen. Ebben különbözik például a Daewoo-tól, amely szintén sokféle iparágban jelen volt (szórakoztató elektronika, hajógyártás, autógyártás) - amíg szét nem esett apró darabokra. A Tata megfontolt léptekkel halad. A második világháború után alapították járműgyártó leányvállalatukat, amely 1954-től készít Mercedes-eredetű haszongépjárműveket. Az együttműködés mára oda vezetett, hogy az E-osztályt az ázsiai piacokra Indiában szerelik össze, nem beszélve az ezerféle Tata pick-upról, van-ról és teherautóról.

 
   
  Tata kisteherautó

És ha már szóba került a Daewoo, akkor nézzük Dél-Koreát. A SsangYong terepjáró-gyártó cég ma már a nemrég csődbe ment Daewoo tulajdona, de egy időben ők is kapcsolatban álltak a Mercivel. Az 1939-ben alapított nehézipari konszern a '80-as évek második felében kapcsolódott be a járműgyártásba, amikor átvette a Ha Dong Hwan dzsip- és kisteherautókészítő üzemet. Ezt követte az angol kézműves autókat előállító Panther, majd 1991-ben a szerződés a Mercedessel dízelmotorok és más alkatrészek gyártására.

Hamarosan megjelent az első SsangYong terepjáró, a Korando (Korean can do - a koreaiak meg tudják csinálni), majd a Musso - mindkettő Mercedes motorral és más alkatrészekkel. A Korandóból majdnem Hucando is lett - egy időben tárgyalások folytak magyarországi összeszerelésről. 1997-ben a SsangYong a Merci W124 alapjaira egy luxuslmuzint is elkészített, sőt horribile dictu még az akkori Frankfurti Autókiállításra is elhozta. Mindkenki jól szórakozott, majd a Daewoo bekebelezte és saját neve alatt folytatta mindhárom típus gyártását. Ennyit az ország, városról most pedig jöjjön néhány híres ember.

A nyugat-európaiak igazán finnyás emberek. Szeretik a Mercit és híres tulajdonosaik után neveznek el egy-egy típust. Így létezik Adenauer-Merci, Pápa-Merci. A sorból valamiért hiányzik a Ceausescu-Merci és a Honecker-Merci.

A sorban az első az Adenauer-Merci. Már az előző részből is kitűnt, hogy magas rangú politikusok a második világháború előtt is kedvelték a megalomán Mercedes luxusautókat. Nemcsak Hitler és sleppje, de példának okáért Hirohito japán császár is a tulajdonosok közé tartozott.

 
   
    600-as

A háború után először újra kellett építeni a tönkre bombázott gyárat. Majd ahogy Nyugat-Németország elindult a növekedés útján, ismét jelentkezett az igény egy csúcsmodellre. A 300-as típusjelzésű autó volt hivatott ezt a szerepet betölteni. Ennek végső, "d" szériája a legexkluzívabb, nem véletlen, hogy Karl Adenauer kancellár is ezt választotta. Az autó formáját a B-oszlop hiánya és a kivehető hátsó-oldalsó kisablakok határozták meg: a belső téren akár akadály nélkül fújhatott át a szél. Ezt a meglehetősen szilárd szerkezetet a 300SL sportkocsi kicsit lenyugtatózott, háromliteres benzinbefecskendezős motorja mozgatta.

XXIII. János pápa kapott két nyitott, speciálisan átalakított 300-ast, de az igazi pápamobil VI. Pál 600-as limuzinja, természetesen trónszékkel. A Merci 600-ról nehéz tárgyilagosan nyilatkozni. Méreteiben amerikai autókat nyomott le különösebb probléma nélkül, műszaki megoldásaitól pedig az egész világ elsápadt.

 
   
  Adenauer

A 250 lóerős motor teljesítményéből 50 lóerő csak a különböző hirdaulikával mozgatott kütyükre ment el. A 6.3 literes motorral hajtott autó több, mint 15 évig maradt a kínálatban, mert mindig akadtak akik a 100,000 márkás árral sem törődtek.

A Mercedes és Vatikán kapcsolata ma is töretlen: 1997-ben II. János Pálnak egy megfelelően adjusztált S500-as bálna-Mercit szállítottak. Jimmy biztos dührohamot kapott.

És ha már említettem Honecker-t, kedvenc vadászataira egy speciálisan átalakított terep-Mercit tartott, amely a litván Motor Múzeumban ma is megtekinthető, másrészt volt egy aranyberakásos 500SEC sportkocsija, nem beszélve egy-két Jaguarról, meg ilyesmikről.

Úgy tűnik a Mercedes tisztában van tradícióival: a McLarennel közösen már készül a következő nagy dobás, az SLR sportkocsi és gőzerővel folynak a Maybach luxuslimuzin végső finomításai.