Az még nem nagy ügy, hogy a repülőgépgyártó nekiáll autókat összeszerelni; a Mazda parafadugókkal kezdte. Egy új Saab bevezetését azóta is villogva lehet vadászgépekhez kötni, szokás is, egy Mazda bemutatón legfeljebb a középkategóriás pezsgő dugója a parafa. Vagy az is műanyag.
A megosztó papucsfenék miatt kezdtek érdekelni a Saabok. Az 1968-ban bemutatott és 2003-ban kombivá konvertált fenékforma mindent visz. A sportos teljesítménnyel összekötött irdatlan méretű csomagtartóval az összes igény lefedhető. Manapság térdre zuhanunk egy ötajtós 400 literes csomagtartójától, pedig a kis 99-es is tudott 350 litert 1978-ban, ráadásul a padlólemeztől kétméteresre nyíló ajtóval. Mindenki hallotta a 900-asból kikacsintó betonkeverő városi legendáját. (Nem is városi legenda, a problémamegoldásban erős webszerkesztőnk, Égő Ákos volt az, a képeken látható kabriójában pedig vitt már haza kádat is ) A hatchback is az egyik kipusztulófélben lévő megoldás, amit pont terjeszteni kellene. Tartsa meg a Mondeo jó szokását, hogy kitart mellette!
A papucsfenék ráadásul tudott valami mást is. Hogy ronda. A ronda meg izgalmas, mert csúfság sokféle van, a szépségek meg egyformák. Sajnos már nincs se papucs, se csúfság. Az új Saabok szépek és szedánok, esetleg kombik, ezzel együtt sokkal érdektelenebbek az elődeiknél. Pedig erre a megszokottól eltérő formára lehet márkaklubot építeni és közösen nyálat csorgatni, kásagyöngyből visszapillantótükör-díszt fűzetni a csajokkal és Saabos pólóban járkálni. Meg a furcsaságokból kevés van és jó olyat birtokolni, ami másnak nincs. Nagyon jó. Csak olyat jó.
Titkosügynök szürke öltönyben
Saab 9-3 2.0t 2001
Maptun stage 4
A Stage 4-gyel a 150 lóerős autó kapott egy módosított motorvezérlő egységet, nagynyomású turbófeltöltőt, sportlégszűrőt, 4" kipufogó rendszert, új olaj- és hűtővíz csöveket, amik 250 LE/ 350Nm-re növelték a teljesítményt-nyomatékot.
Amikor magamhoz vettem, hogy csatlakozzunk a többiekhez, nem uralkodtak el rajtam az indulatok. A fekvőrendőrökön át kikeveredtem a lakóparkból, aztán a dugóban eltötymörögtem az autópályáig. Az alacsony fordulaton semmilyen, halk motor is csak a megnyugtatásomra szolgált. El is feledtette velem az 1460 kilóra mért 250 lóerőt és annak esetleges következményeit, pedig a gazdája külön figyelmeztetett a kétkezes kormányfogás kiemelt fontosságára. A pályára kiérve bölcsen bevonszoltam magam a belső sávba és jó alaposan felpörgettem.
A fejtámlába ütődő koponyámra ébredtem, egyből eszembe jutott, ez nem az én békés svédem. Lefeszítettem a görcsösen kapaszkodó ujjaimat a kormányról és megszámoltam a szívverésemet. Így a semmiből kicsit meglepődtem, mert hiába hallottam már a Saabok késve, de annál vadabbul megjövő kedvéről, arra nem számítottam, hogy ugyanezt sikerült átmenteni a tuningon keresztül. Az egyes-kettesben csak padlógázon, kegyetlen forgatásra előjövő lelkesedés hatvantól aztán állandósul és viszi az autót.
Nagyon észnél kell lenni, mert a fékek és a futómű maradtak a széria, nem a tökéletes ívet célozzák meg. Az egyoldalú motortuninggal az autó a váltó érintése nélkül is tökéletes partner akár 180-ról végrehajtott kielőzésekhez, óriási kerékcsikorgatásokhoz és nagy röhögéseket kiszabadító gyorsuláshoz, de nem sportkocsi. Még csak nem is sportváltozat, nem árt az óvatosság. A 9-3-as szériafékei, felfüggesztése és az életmentő elektronika hiánya miatt ha a sofőr elszámolja magát egy kanyarban, csak az 1999-2002-es széria 4 csillagos töréstesztjére számíthat. A váltó és a kuplung kimondottan férfiasak, de a sportos használatnak ez sem tesz jót.
A nem túl kemény futómű és a padkákkal rossz viszonyban lévő spoilerek hiánya viszont a városban is kompromiszummentes használatot tesznek lehetővé. Hidegfejű, de jókedvű sofőröknek ideális partner, az erővel csak akkor kell birkózni, amikor előcsaljuk. A női autókról, aranyos plüssmacikról pedig csak annyit, hogy ez az autó egy csinos nőé, aki mindig Saabra vágyott és a tuningot se mások kényszerítették rá.
Mitől gyorsul le egy 9-3-as egy 535-öst?
Zsenák István A Maptun tuning kizárólagos magyarországi képviselője, egy 300 lóerős, automata Saab 900NG tulajdonosaZsI: A teljesítménynövelés első lépcsője az elektronika cseréje. Ezt az autó meglévő hardver elemeihez illesztik. Stage2 esetén a kipufogórendszer katalizátor utáni részét cserélik egy 3''-os rendszerre, jobb felpörgés és kicsit agresszívabb hang érdekében. Stage3 esetén a teljes kipufogórendszer cserére kerül, sportkatalizátorral, amely lehetővé teszi, hogy a gyári turbófeltöltőt teljes mértékben kihasználhassuk. A kipufogórendszer módosításai azt a célt szolgálják, hogy kisebb torlónyomás legyen a rendszerben, így jobban el tudja szállítani a megnövekedett kipufogógáz mennyiséget. A Stage4 alkatrészlistája már megoldásonként változhat, de általában egy turbófeltöltő csere van benne, valamint számos modellnél cserélik a töltőlevegőhűtőt (intercooler) is. Efelett nem lehet általánosan fogalmazni, de extrém tuning esetén cserére kerül a befecskendező, a MAP szenzor, benzinpumpa, még komolyabb beavatkozás esetén leömlő csonk, intake pipe, hengerfej... Az erőátviteli lánc manuális váltó esetén kuplung tárcsa, illetve szerkezet módosításával okosítható, automata esetén meg imádkozunk, hogy bírja... Például Magyarországon nem tudok olyan automata váltóst, aki az én Aisin-Warner váltómat meg tudná erősíteni, emiatt a programom 400Nm-re van limitálva, ez csak 60%-os túlterhelést jelent a váltónak, amit még a tapasztalatok szerint elvisel.
A fékek és a futómű új teljesítményhez igazítására kínáltok-e
valamilyen megoldást?
ZsI: A Maptunnak van saját fékrendszere, 16'', 17'' és 18''
első kerekek alá. Javasolják továbbá a sárga KONI lengéscsillapítók
beszerelését is. A futóművet komoly átépítés nélkül a PowerFlex
szilentek alkalmazásával lehet fejleszteni, amitől kicsit
keményebb, de jobban kezelhető lesz az autó. A SAAB 9-3/900NG nem
egy kanyarvadász, sajna.
A kipróbált autó teljesítménye alacsony fordulaton nem
jelentkezik, pont mint a tuningmentes Saaboknál, ez más
konfigurációjú tuninggal megváltoztatható-e?
ZsI: A turbófeltöltő és a motor mechanikai tulajdonságai
határozzák meg az alsó fordulatszámot, ahol tölteni tud, ezt
elektronikailag nem lehet leküzdeni. Nagyobb turbó esetén a
jelenség csak fokozódik, az én autómnál igazából 3000 RPM felett
jön meg az erő. Lehet ún. ball-bearing-es (golyós csapágyas) turbót
beépíteni, ennek gyorsabb a gázreakcióideje, mert a hagyományostól
eltérő, kisebb súrlódású csapágy van beépítve.
A fogyasztást befolyásolja a beavatkozás?
ZsI: Ha nem nyomja az ember, nem igazán. Saját tapasztalataim
alapján (Svájcban autópályás utazások) Stage2-nél 3, Stage3-nál 4
és Stage5 esetén 6-7% többletfogyasztás jelentkezett. De és ez itt
egy igen nagy DE, Stage3 és afölött nagyon-nagyon sok kipufogógáz
fér ki azon a 76mm-es csövön.