Az a kis ajtó a nagy baj, ott az oldalán...

2000.09.25. 13:34
Teljesen normális, hogy a nagy múltú vagy kultuszautók rajongói rajongásuk tárgyának érdekében klubot hoznak létre. Különös jelenség a magyar autóállományban legelterjedtebb és legolcsóbb Suzuki esetében. Ez azonban nem zavarja a Magyar Suzukisok évek óta működő Klubját, amely negyedévi rendes találkozóját tartotta szombaton a Campona bevásárlóközpont parkolójában. A Totalcar álcázási okokból kölcsönkért Suzukival érkező kiküldött tudósítója a Suzuki-feeling titkát próbálta kifürkészni.
 
   

Mi a jó a Suzukikban? A közhiedelem szerint a Suzuki nem is igazi autó, vékony lemezből sajtolják, ennek megfelelően csekély az ütközési biztonsága, jellegtelen tucatautóként csak relatíve alacsony ára miatt terjedt el. Régebben pletykákat lehetett hallani, hogy a Suzuki a német TÜV intézet próbababáinak (Crash Test Dummy) egész nemzedékeit küldte a másvilágra...

 
   

Az igazi rajongók lelkesednek a márkáért, gondozzák és ápolják, tuningolják. Általános vélemény a Suzuki fanatikusai közt, hogy a legnagyobb baj a bal hátsó sárvédőn található ajtócska, amelybe sajnálatos módon néha tankolni kell, bár kevesebbet és ritkábban, mint más típusokba. A Suzuki szerintük legendásan megbízható, nem szervizigényes, a motorja takarékos és jól húz, stabil futóműve méretéhez képest jó útfekvést biztosit, és árfekvése valamint ár-minőség mutatója miatt elérhetőbb, mint bármi más, ráadásul pont ugyanabból a nemzetközi szabvány által előirt 0,75-ös lemezből készül, mint bármilyen más autó; hangzottak az egyöntetű válaszok provokatív kérdéseinkre.

 
   

A megkérdezettek szerint az ütközési biztonság nem az előállítás során használt anyagoknak köszönhető, hanem a kocsiszekrény méretével van összhangban. Mivel kicsi autó, ezért kicsi a tér, amit a karosszéria egyébként fejlett gyűrődőzónái felhasználhatnak. Negatívumként mindössze a hátul keskeny ülőtér, fékezéskor bizonytalan stabilitás, és csak leterhelve megfelelő az utazási komfort jelenségét sikerült kihúzni a megkérdezettekből.

 
   

A Suzukik viszont, amit a mellékelt képek is alátámasztanak, kiválóan tuningolhatók, legyen szó akár optikai akár hajtóműtuningról. Optikai tuning esetében a nagy választékban kapható és elérhető áron beszerezhető speciális spoilerek és szélesítések, szárnyak és egyéb karosszériaelemek segítségével 100-200 ezer forintból teljesen egyedi jószágot lehet varázsolni a szériajárgányból.

 
   

A motor és a szerkezeti elemek esetében a szokásosnak mondható sportkipufogó és chiptuning, hengerfej leköszörülés és futómű ültetés képzelhető el, de olcsó megoldásként a Suzuki Hollós egyik szakembere az injektor benyomó rugójának tágítását ajánlotta, amely növeli a befecskendezési nyomást és ezáltal átlag 5-8 % teljesítménynövekedést eredményez. A teljesítménynövekedés becsült maximális értéke egy 1, 3-as, 68 lóerős esetében sportkipufogóval és leköszörült hengerfejjel eléri a 20 %-t, ami igazi hétköznapi sportautót varázsol kis kedvencünkből. Igaz, nem biztos, hogy az amúgy is könnyű karosszéria erre megfelelő partner, és nem fognak első kerekeink túlpörögni, mint egy betépett bróker az Uhrin Benedek koncerten.

 
   

A találkozón 40-50 autó jelent meg - nehezen lehetett különbséget tenni a klubtagok és a szombat délelőtti bevásárlók autói közt. Alapkivitelű utcai Swiftek, komoly optikai beavatkozáson átesett 3 és 5 ajtós durvított verziók, de a legegyedibb az ízlésesen dögösített Wagon R, és a Magyarországon nem forgalmazott Suzuki Baleno 3 ajtós 1,3-as, 16 szelepes, meglehetősen feltűnő mini sportkocsi volt. A könnyűfém felni és a krómozott sportkipufogó-csonk szinte kötelező, a szemöldök ajánlott, de igazán nagy sikert a saját tervezésű frontspoilerrrel és a saját készítésű mélynyomó ládával lehetett aratni.

 
   

A Suzuki Hollós által szponzorált, jól szervezett klub kb. 90 tagot mondhat magáénak, többségében 30 alatti fiatalokat, bár az idősebb korosztály is képviseltette magát az időnként csepergő esőben rendezett találkozón. A körülbelül 120 résztvevő közül sokan vidékről érkeztek, barátságosan és készségesen segítették kielégíteni a márkatársak információéhségét, gyorsan csereberélődtek a névjegyek és mobilszámok. A jövőre nézve is vannak elképzelései a klubnak, különféle, a téli időszakban megfelelő összejövetelek, gyárlátogatás, és rendszeres találkozók az autók és a kapcsolatok ápolása érdekében.

 
   

Avakmerő jelentkezők kipróbálhatták vezetési tudásukat a szembekötős szlalomon. A női mezőny egyedüli indulójaként a sóbizniszből elhíresült Liptay Klaudia első helyet ért el a rádióirányítású vakszlalomban és összesítésben is kiváló idővel dobogós helyett szerzett. Volt hangnyomás verseny, amelyre a jelentkezők, a rendszámtábla megfelelő rögzítésének alapos ellenőrzése után, kellően bömbölő hifi cuccokkal és saját CD-kel neveztek, ugyanis egyik autó sem volt 100 DB alatt.

 
   

Mivel az eső végleg elmosta a gyorsulási versenyt, utolsó programpontként a már szemerkélő esőben egy középnehéz szlalompályán lehetett a következő esedékes gumi- és féltengelycsukló csere időpontját előrébb hozni. Hollós György, a Suzuki Hollós tulajdonosa öltönyben és nyakkendőben személyesen mérte az időket az esőben.