Skandináv hideg

2002.09.30. 09:40
Úgy látszik, a márkaklubok imádják a rossz időt. Ilyenkor válik el, ki az igazán elszánt. Amikor a hideg szélben és szemerkélő esőben is összegyűlik több mint száz autó, fejet kell hajtanunk a téboly előtt.

Tévedés ne essék, a TotalCar semmilyen márkának nem elkötelezett híve. (a szerző a magyar SAAB 900 Klub elnöke - a szerk.) Nem mondom, nekem van egy kis északi autó megszállottságom, amit a környezetem minden tagjára -szerénytelenség nélkül mondhatom- szép eredményekkel sikerült ráerőltetni, de alapjában véve mindenki szeret amit szeret, és megpróbálja tartani a frontot.

 
   
   

A gazdag hétvégi autósprogram kínálatból valahogy mégis az ígéretes I. SVÉDACÉL TROPHY-n volt a szerkesztőség java. A diktatúra eredményesnek bizonyult. Oly annyira, hogy kollégánk közeli hozzátartozója a "Mi szépet kéne látnom ebben?" kérdést nekem szegezve, arcán a hideg szél futta pírral mered az IKEA melletti messzeségbe. Aztán mégis ott áll a számára ismeretlen Volvo PV mellet.

A Saab 900 Klub és a Volvo Baráti Társaság összevont erői autós tájékozódási versennyel tette próbára a tagokat. Egy füst alatt az aktuális találkozókat, a IV. Országos Volvo és VII. SAAB 900 találkozót is lezavarták.

 
   
 

Gyülekezés a budaörsi IKEA előtt. Eddig semmi különös, így szokott ez lenni minden tisztességes Volvo találkozón. Szépen érkeznek az autók. Egy tétova Volvós - láthatólag értetlenül szemlélve az egyre érkező márkatársakat - inkább az IVAR bútorcsaládot választva a bútoráruház előtt parkol le. Biztos nincs beavatva.

Szép számban (31) érkeznek a Saabok is. Az erőegyensúly egész sokáig megmarad, amikor egyszerre nagyobb Volvo konvoj érkezik. Veteránokkal erősített különlegesen szép darabok.

 
   
   

Minden érkező kap egy kérdőívet, szavazólapot, a trophy leírását és 14 nem túl könnyű kérdést. Igaz, a Ki a SAAB gyári verszenyző?-kérdés a lehetséges alternatívák ismeretében nem tűnik nehéznek. Benny Andersson? Vagy Björn Borg? Esetleg Erik Carlsson?

A szabályokból kiderül, hogy a tájékozódási verseny - figyelembe véve a veteránokat- szintidőre megy. A KRESZ szigorú betartása mellett előre nem közölt idő alatt kell megtenni az eltévedések nélkül 77,6 km-es távot.

 
   
 

Apró betűvel kis segítséget találhatunk a lapon: A Trophy szintideje: "Vedd azt a napot, ahányadikán az első Volvo megszületett, add hozzá a számot, ami Eric Carlsson híres, 1960-as RAC Rallye-n szereplő kocsijának nevében van, majd ahány hivatalosan számozott találkozót a Volvo Baráti Társaság és a Saab 900 Klub összesen eddig (a mai találkozóval együtt) tartott." Köszönöm a segítséget...
De ne rohanjunk így, a Trophy még később kezdődik.

 
   
   

Tizenegy óra körül egy rendőrautó és két motoros áll meg a fogadóbizottság mellett. Túl kedélyesek, nem kell a forgalmi keresésébe kezdeni, és a fogadó bizottság sem áll tarkóra tett kézzel terpeszben a Volvo kamionnak támaszkodva. Ezek a rendőrök már tudtak valamit. Pár percre rá, a villogó Octavia mögött elindul a konvoj Sóskútra.

Még az IKEA parkolóból állnak ki, amikor a sor eleje az autópályán elhúz mellettük. A rendőrmotorosok szépen lezárják a kereszteződéseket, amíg a hosszú sor elhalad. A beszélgetésükből elcsípek egy foszlányt: "Vannak itt érdekes rendszámok" -szól gyanakvóan az egyik. Hogy mit ért ezen, nem tudom. Lehet, hogy csak az Amazon vásárolt rendszámára gondol.

 
   
 

A Sóskúti Lovas Sport Klub területén már reggel óta szorgoskodnak. Két óriási bogrács alatt lobog a tűz. Az önkéntes szakácsok tegnap óta dolgoznak az előkészületeken. Hatvan kiló húsból készül leves és gulyás. Dél körül nekivág az első autó a Trophy-nak. Biatorbágyi viadukt, etyeki körpincék, Válon egy középkori templomtorony, Martonvásáron az Óvodamúzeum. Minden állomáson pecsételni kell, és minden állomáshoz két kérdés tartozik. A hány személyes a téli ürültető kérdésre csak az Óvodamúzeum megtekintése után lehet válaszolni. A pár négyzetméteres, gazdag gyűjtemény egyik sarkában állt a kicsiny lócára integrált négy dararab bili, a téli ürültető.

 
   
   

A lelkesedés - talán a rossz időnek köszönhetően - nem nagy. Nincs húsz autó, aki nekivágna. Viszont aki teljesítette a távot, biztos nem feledte. Zuhogó esőben megszámolni a biatorbágyi viaduktra vezető 117 lépcsőt, nincs annál szebb. A Sóskúton maradókat is a hideg szél, és a rendszeres záporok szórakoztatják, amíg el nem készül a koszt.

 
   
 

Fél ötkor már megcsappant közönség előtt hirdetnek eredményt. A találkozó legszebb autója díjat a legszebb Volvo viszi, az igen ritka 780 Bertone. A legszebb Saab díját a 44-es sorszámú autó nyeri, amiről egy apró regisztrációs hiba miatt több nem is derült ki. A díjátadásra eltűnt. Azután a Scania Magyarország jóvoltából minden trophy-ra nevező kap egy kis ajándékot.

 
   
   

A két klub közti barátság végső megpecsételéseként egy 740-es Volvo bebikázik egy Saab 900-at. Igazi vérátömlesztés piros és fekete kábelen. Telefonszámcsere, hátha hazafelé megint szükség lesz segítségre. Ha sietnek, talán még hazaérnek egy kis iraki bombázásra.

 
  Mi kell a találkozóhoz?
 
    A márkaklubok kizárólag tagi befizetésekből tartják fent magukat, a Svédacél Trophy-hoz hasonló rendezvények lebonyolítását nem tudnák önerőből finanszírozni. A Saab 900 Klub támogatója a Polar Mobil, a Volvo Baráti Társaságot a Volvo Ivanics segíti. A mostani rendezvény költségeit megosztva finanszírozták. A legtöbb segítséget mégis a megszállott klubtagoktól kapták. Köszönet mindenkinek, aki segített és aki eljött.
 
 

< >