Diadalmas visszatérés

2001.01.10. 10:38
Párizsi sétával indult, fiaskóval zárult az első fejezet. Tegnap diadalmas detroiti premierrel új lapot nyitott a Ford az egyik legismertebb amerikai sportkocsi, a Thunderbird históriájában.
 
   
   

Minden normális, amerikai autótörténelemmel foglalkozó könyvben van egy fejezet, amely valahogy úgy kezdődik, hogy a második világháború után, amikor a fiatal amerikai katonák hazatértek Angliából, Franciaországból és Olaszországból, magukkal hozták az ott széles választékben kapható sportkocsik közül a szívükhöz közel álló típust. Mivel az amerikai autógyárak ilyesmivel nem foglalkoztak, a '40-es évek végén meglehetősen sok európai sportkocsi-készítõ mûhely élt az amerikai exportból. Magyarországon nem kapható ilyen igényes munka, ezért szükséges ezt a háttérképet felvázolni.

 
   
  Ford Thunderbird - 1957

A hazafias érzületű autórajongók Amerika-szerte háborogtak: mi, akik megnyertünk egy háborút, elbukunk a csigaevő franciákkal és bélszínzabáló angolokkal szemben? A General Motors volt az első, amely igyekezett megfelelni a panaszkodóknak a Chevrolet Corvette-tel, az első közönségsikert azonban az 1955-ben bemutatott Ford Thunderbird könyvelhette el magának.

 
   
    George Walker, az autó tervezôje

A Thunderbird megszületése nemcsak az autóslapok olvasói oldalain megjelenő leveleknek és a gyárakhoz írt panaszoknak köszönhetõ. Louis D. Crusoe, akinek Henry Ford II addig könyörgött, míg vissza nem tért a Ford divízió élére, 1951-ben egy párizsi kiránduláson megkérdezte a cég akkori fõkonstruktőrét, George Walker-t, vajh' mikor csinálunk mi is ilyen kecses járműveket, amelyek itt tucatjával szaladgálnak. Walker magabiztosan válaszolta, hogy már dolgozunk a megoldáson, majd az elsõ adandó alkalommal egy telefonfülkéhez rohant és felhívta kollegáit, hogy gyorsan fogjanak egy kétüléses autó megrajzolásához.

 
   
 

Amikor Crusoe és Walker visszatértek Dearborn-ba, a munka valóban megkezdõdött. 1953-ra elkészült a gipszmakett, amelyet Crusoe a hóna alá csapott, átrepült Párizsba, megnézte az ottani autókiállítást, majd engedélyt adott a modell gyártására.

1954-re készült el az első mintapéldány, sőt hamarosan a nullszéria is legördült a gyártósorokról. Egyetlen probléma adódott: nem volt neve az újszülöttnek. Hamarosan született egy ötezres lista. Olyan próbálkozások, mint Detroiter vagy Beaver (hód) avagy Hep Cat (szleng szó a menő fickóra) gyorsan kiestek. Olyasmi, mint Arcturus (a negyedik legfényesebb csillag az égen), El Tigra vagy Coronado már ígéretesebben hangzottak, végül a Thunderbird gyõzött. Az arizonai indiánok legendája szerint a Viharmadár egykor az emberek segítőtársa volt. Halandók számára láthatatlan szárnya szelet és vihart kavart, amely az indiánok számára szükséges vizet biztosította a kiszáradt sivatagban.

 
   
   

A Ford Thunderbird az 1954-es Detroiti Autókiállításon mutatkozott be, és egy évvel később került a kereskedőkhöz. 10 nap alatt 3500 megrendelés érkezett, miközben az éves terv 10000 autó eladását tûzte ki célul. A 4.8 literes V8-as motorral szerelt négy és fél méter hosszú szépvonalú roadster kapásból megnyerte a közönség szívét. Az üzleti világ is rámozdult az újdonságra, hamarosan megjelentek a Thunderbird kabátok, trikók, cipők, szőnyegek és ezernyi más csecsebecse.

 
   
  Ford Thunderbird - 2002

Három évvel később a kétüléses Thunderbird átadta helyét utódjának, amelyet bár ugyanazon a néven árultak, már négyüléses volt és jóval nagyobb. Magyarul sportkocsiból luxusautó lett. A következõ évtizedek során e két vonulat között ingadozott a Thunderbird, egyre csökkenõ érdeklődés közepette. A '90-es évek közepére megérett a döntés: a Thunderbird típus lekerült a kínálatból.

 
   
   

J. Mays, a Ford Auditól átcsábított tervezőfőnöke úgy érezte, valami nem stimmel. Két évvel ezelőtt a Detroiti Autókiállítás látogatóit a Ford standon egy ismerős formájú kétüléses fogadta: Mays lemásolta az eredeti Thunderbird alakját és modern köntösben újra feltálalta. A közönség egyöntetűen üvöltötte: akarjuk!

 
   
 

Tegnap Mays széles mosollyal az arcán ült az immár sorozatgyártású Thunderbird volánja mögött, amikor az idei Detroiti Autókiállításon összegyûlt újságírók elé vezethette kedvencét, amely a Jaguar S-type rövidített padlóvázára épül, 3.9 literes V8-as motor és az eredetivel megegyező szellem hajtja. A viharmadár újra csapkodhat szárnyaival!