Ez nem autó: több annál

2000.10.02. 17:34
Kapcsolódó cikkek (1)
A hétvége bővelkedett autós rendezvényekben, hiszen a Trabant-Wartburg klub is most vasárnap tartotta ez évi utolsó összejövetelét a budaörsi Auchan áruház parkolójában. Szerencsére, sem az Olimpia zárónapja, sem a közeli sóskúti rendezvény nem csábította el a közel 150 autó és 600 ember résztelével megtartott találkozó közönségét. Hogy is történhetett volna ilyesmi, hiszen egy fanatikus kétütemű rajongónak itt volt a helye.

A Kelet-Európa nyomorúság szimbólumához, a Trabanthoz mindenkinek van valami köze, aligha van valaki, aki még sosem ült Trabantban. Mivel évtizedeken át Magyarország volt az NDK autóiparának a fő felvevőpiaca, több mint félmillió kétüteműt szállítottak ide, és ezeknek majdnem fele még mindig forgalomban van. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a magyar autóstársadalom a Trabantokon és Wartburgokon szocializálódott és kapcsolódott be az autózásba. Így nem meglepő, hogy a Trabant-Wartburg Klub, másodikként a hazai autósklubok közül 1994-ben alakult, és jelenleg 300 tagok tart nyilván.

 
   

A klub fő célja a múlt megőrzése, valamit a hobbycélú és muzeális értékű kétüteműek tulajdonosainak összefogása és az információcsere megteremtése. A tagdíj csak 10 liter keverékbenzin árának megfelelő összeg, évente. Úgy tűnik, a tagok nagy része hétköznap más, modernebb autóval közlekedik, és csak hétvégén röffenti be ,,kis büdös szörnyetegét". Hazánkban erősebb a pénz motivációja, hiszen a Trabi a létező legolcsóbb autó, és van benne egy kis dekadencia, lázadás a modern autók ellen.

 
   

A Trabant házilag buherálható, nem kell hozzá sok eszköz és közlekedésmérnöki diploma, és anélkül jól tuningolható, hogy komoly kártól kellene tartani - sok fiatal számára is elérhető. A komolyabban felújított példányok tulajdonosai jóleső és érzéssel szemlélhetik munkájuk eredményét, ki nem szállnának belőle semmilyen más autó kedvéért, ráadásul egyik-másik autó, a tulajdonos exhibicionizmusának hízelgő módon igen feltűnő is. Ha lenne ,,autó-feltűnőségi mutató", kétségtelen hogy ezek az autók igen jó minősítést kapnának, hiszen talán csak egy komolyabb sportkocsi vagy egy luxusautó vonzza jobban a tekinteteket.

 
   

A többi autósklub programjaitól némileg eltérő versenyszámokban indulhattak az jelentkezők, nem rendeztek hangnyomás vagy kipufogóhang versenyt, volt viszont szépségverseny, eredetiség verseny, amely azt vizsgálja, hogy az autó mennyire az eredeti gyári alkatrészekből épül fel, és a sportosabb Papírjaguárok számára egy kis szlalom.

 
   

A klub legöregebb tagja egy 1962-es évjáratú Trabant 500-as, a találkozón résztvevő legöregebb601-es pedig az első szériából került ki 1966-ban, teljes felújítás előtt áll. A reflektora még külön kis pedálgomb lenyomásával kapcsolható be, és eredeti gyári Berlin rádióján az FM sáv kivételével minden fogható.

 
   

Az eredetiség kategóriát megnyerő Simon László szerint egy saját munkával felépített régi, kiskerekű Wartburg azon kívül, hogy sokkal masszívabb anyagból készült, régimódi nyugalmat sugároz. Simon 66-os kiadású Wartburg 1000-én minden eredeti, 4 év alatt érte el jelenlegi állapotát, több százezer forintos költséggel: jelenlegi értéke eléri a 2 millió forintot.

 
   

Az öreg autók kalaptartóján illik az autó korának megfelelő dísztárgyakat hordani, Molnár Róbert kalaptartóján megtalálható a Népszabadság aznapi száma, amikor az autót átvette boldog tulajdonosa a MERKUR-tól.

Muczán Gábor, a klub elnöke elmondta, modern, jól tuningolt autója - pénz függvényében - bárkinek lehet, a régi kétüteműek felújítása során azonban előtérbe kerül az ,,individuum". Itt reszelni kell és érteni hozzá, és nem lista alapján kiválasztani, milyen változást szeretnénk kedvencünkön. Úgy tűnik azonban, ez a hobby befektetésnek sem rossz, mert kialakulóban van a Trabantok és Wartbugok másodlagos piaca, egy szépen felújított Wartburg 1000 kupé ára meghaladja a 3 millió forintot, egy igazán ritkaságszámba menő W1000 kabrió ára eléri az 5 milliót.